FILMFESTIVALEN I CANNES: Uansett hvilke meninger man måtte ha om USAs tidligere president, gir denne filmen noen interessante perspektiver på hva som kan ha formet ham.

«The Apprentice» låner tittelen fra det forretningsbaserte realityshowet som Donald Trump ledet i 14 sesonger mellom 2004 og 2015. I denne filmversjonen av ham er Trump selv den unge lærlingen som forsøker å skaffe seg et navn som eiendomsutvikler på 1970- og 80-tallet.

ANMELDELSE: «Horizon: An American Saga – Chapter 1» sliter med å vekke entusiasmen

Den dansk-iranske regissøren Ali Abbasi («Shelley», «Grense», «Holy Spider») forteller denne historien med en iver, energi og pågåenhet som matcher de spisse albuene hovedpersonen må bruke i et forretningsliv preget av kynisk og svikefull maktkamp.

GALLAPREMIERE: Regissør Ali Abbasi (i midten) sammen med manusforfatter Gabriel Sherman (til venstre) og skuespillerne Maria Bakalova, Sebastian Stan og Martin Donovan på filmfestivalen i Cannes. Foto: Scott A Garfitt/Invision/AP

Sebastian Stan (best kjent som Bucky Barns/The Winter Soldier i flere Marvel-filmer) er fenomenal i hovedrollen, der han aktivt bruker Trumps fakter, mimikk og talemåter uten å bli en parodi med overdrevne karakteristikker.

Derfor blir «The Apprentice» en interessant studie av hva som ligger bak mannens driv, taktikk og ambisjoner. Donald Trump vil nok ikke like dette, men filmen er både mørk, morsom og drivende godt laget.

Får sansen for Trump

Historien er skrevet av den politiske journalisten Gabriel Sherman og starter i New York i 1973, når 27 år gamle Trump (Sebastian Stan) er en anonym visepresident i farens eiendomsselskap.

ANMELDELSE: «Armand» bekrefter mistanken mange har hatt

Han er imidlertid lysten på suksess på øverste nivå i byens forretningsverden, kanskje først og fremst for å blidgjøre pappa Fred (Martin Donovan), en kald fisk uten faderlig kjærlighet til overs.

Nøkkelen blir Roy Cohn (Jeremy Strong), en iskald advokat og mektig bakmann som får sansen for Trump og bestemmer seg for å lære ham alle de skitne triksene han trenger for å lykkes. Cohns tre hovedregler for suksess virker velkjente fra Trumps politiske liv: Angrip alltid, benekt alt og aldri innrøm et tap.

GLITRENDE BIROLLE: Jeremy Strong spiller Roy Cohn i «The Apprentice» med det samme mørke og fortapte uttrykket han hadde som Kendall Roy i «Succession». Foto: MAX

På veien blir han fascinert av den tsjekkiske modellen Ivana Zelníčková (Maria Balakova), som han går like målrettet etter som en av sine forretningsavtaler.

Filmen viser hvordan Trump drømmer om å realisere både The Grand Hyatt Hotel, Trump Tower og et kasino i Atlantic City, og hvordan han gladelig svikter alle sine nærmeste og samarbeidspartnere i jakten på suksess.

Kontroversiell voldtektsscene

«The Apprentice» er bygget på kjente fakta, selv om mye av handlingen selvsagt er dramatisert. Den inneholder også en kontroversiell voldtektsscene som vil kunne skape bråk. Trumps valgkampanje har allerede varslet søksmål mot produksjonen, som de sier er full av løgner.

ANMELDELSE: «Furiosa: A Mad Max Saga» er vanvittig voldsom underholdning

Filmen gir imidlertid troverdige bilder av Trumps liv og karriere i denne tidsperioden som virker sannferdige basert på det alle vet om ham. Den gir også noen sannsynlige forklaringer på hva som ligger bak hans drivkraft, som først og fremst ser ut til å være å oppnå farens gunst.

Han ser den nådeløse behandlingen av storebroren Freddy (Charlie Carick), som «bare» er en skarve pilot, og derfor en flau fiasko i farens øyne.

SMILER BREDT: Sebastian Stan, regissør Ali Abbasi og Maria Bakalova ankommer gallapremieren på «The Apprentice» på filmfestivalen i Cannes. Foto: Scott A Garfitt/Invision/AP

Sebastians Stan spiller Trump med en tydelig utvikling fra 1970-tallets mykere og rundere, men også sultne og ambisiøse utgave, til 1980-tallets kalde og kyniske versjon med den karakteristiske skremmesveisen.

Jeremy Strong spiller Roy Cohn på en glitrende måte med det samme mørke og fortapte uttrykket han hadde som Kendall Roy i «Succession», mens Maria Bakalovas rolle som Ivana Trump, gir den nå avdøde kvinnen en slags oppreisning.

ANMELDELSE: «Megalopolis» renner over av ville visjoner

Filmen har fantastiske tidsskildringer, der 1970-tallets New York fremstår som en farlig og falleferdig by, filmet i gråbrune farger av danske Kasper Tuxen på ekte celluloid. Skillet er tydelig når historien hopper frem til 1980-tallets stålblåe palett med «gammel-digitale» bilder med innlagt støy og forstyrrelser.

ARM I ARM: Regissør Ali Abbasi og skuespiller Maria Bakalova på filmfestivalen i Cannes. Foto: Scott A Garfitt/Invision/AP

Musikkbruken har de samme kontrastene, med varm svart soul i filmens første del, spansk disco (!) i midten og kald hvit pop mot slutten.

Ali Abbasi lykkes i det hele tatt svært godt med en film som kanskje ikke forteller mye nytt om sin hovedperson, og noe av innholdet bør nok også tas med en klype salt.

ANMELDELSE: «Bridgerton» S3 tar husmorpornoen tilbake

Det er likevel en spennende, interessant og opplysende skildring av den mulige bakgrunnen til en person som kanskje vil holde seg i nyhetsbildet i noen år til.

(«The Apprentice» vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Filmen har en norsk distributør, men premieredato er foreløpig ikke satt.)

Om FILMEN

The Apprentice
  • The Apprentice
  • Slippdato: Ukjent
  • Regi: Ali Abbasi
  • Utgiver: Studio Canal
  • Originaltittel: The Apprentice
  • Aldersgrense: Ikke satt
  • Sjanger: Drama