PÅ KINO 11. OKTOBER 2024: Denne fransk-belgiske tegnefilmen er allerede sammenlignet med Hayao Miyazaki og Studio Ghiblis høyt elskede produksjoner.
Dermed legges lista farlig høyt, men den rives aldri ned, da «Sirocco og Vindens rike» viser seg å være et fantastisk eventyr med en grenseløs fantasirikdom.
ANMELDELSE: «Transformers One er morsom robotaction uten dødpunkter
Regissør Benoît Chieux («Tante Hilda!») forteller en morsom og merkverdig historie som trekker i emosjonelle tråder som vil vekke engasjement hos både barn og voksne, men kanskje på ulike plan.
Den håndtegnede animasjonen har et poetisk, smellvakkert og nærmest psykedelisk uttrykk, som om illustrasjonene fra en barnebok har blitt vekket til live midt i en syretripp.
Filmen er dessuten nydelig dubbet til norsk, der spesielt unge Josefine Måløy og Julie Conde Iversby imponerer i flotte barneroller, mens lydsporet ellers preges av komponist Pablo Picos vakre filmmusikk.
Entusiasmen er åpenbar, og det er ikke uten grunn, for «Sirocco og Vindens rike» kan knapt anbefales varmt nok!
Hopper gjennom en portal
Hovedpersonene er de små søstrene Kaja (Julie Conde Iversby) og Julie (Josefine Måløy). De skal overnatte hos morens venninne Agnes (Maria Karlsen), som er forfatter.
ANMELDELSE: «Lee» er en konvensjonell film om en uvanlig kvinne
Mens hun tar seg en liten lur, skjer det noe magisk. En trefigur (Henrik Horge) spretter ut fra en av hennes bøker, og når han hopper tilbake gjennom en portal, følger søstrene etter – og havner i Vindens rike.
Der blir de forvandlet til søte kattepuser og møter mange andre rare skapninger, blant annet en slem ordfører (Pål Mathiesen).
Han vil gifte bort Kaja til sin egen sønn (Christoffer Mathiesen), mens Julie blir satt bort som slave til operasangeren Selma (Line Verndal).
Hun viser seg heldigvis å være snill, og vil hjelpe søstrene med å komme seg hjem igjen. Derfor må de legge ut på en forunderlig ferd for å finne den mystiske Sirocco (Halvard Djupvik), som hersker over vær og vind.
Dette er altså litt «Trollmannen fra Oz» og litt «Alice i Eventyrland», men historien har likevel sin egen særegne originalitet.
Praktfull animasjon
Filmen er full av lun humor, men berører også tematiske elementer som sorg, savn og separasjonsangst på en finstemt måte som også de minste barna vil kunne fange opp og leve seg inn i.
Først og fremst lar den fantasien få fritt spillerom i et unikt univers der det meste kan skje.
ANMELDELSE: «Elskling» er rett og slett en mirakuløs prestasjon
Man må bare la seg imponere av den uforutsigbare oppfinnsomheten i Benoît Chieux og Alain Gagnols spinnville manus og det stilistiske uttrykket i den praktfulle animasjonen, som presenteres i nydelig cinemascope.
Lanseringskampanjen trekker ikke bare korrekte paralleller til Hayao Miyazaki og Studio Ghibli, men også psykedeliske tegnefilmer som «Yellow Submarine» og «Den ville planeten».
Selv vil jeg også nevne humoren i Terry Gilliams animerte Monty Python-sketsjer og den mørke surrealismen fra den legendariske dukkeserien «Pompel og Pilt» som brukbare sammenligninger.
«Sirocco og Vindens rike» fortjener å nevnes i samme åndedrag, noe som forhåpentligvis sier litt om hvor god filmen er.
(«Sirocco og vindens rike» vises kun med norsk tale på kino, godt oversatt av Tore Sørensen og glimrende instruert av Lars Emil Måløy i Nordubb Studios AS.)