PÅ KINO 3. JANUAR 2025: Forventningene føk til vers da det ble kjent at Robert Eggers, mannen bak noen av det siste tiårets mest særpregede filmer, skulle gi seg i kast med en av skrekksjangerens store klassikere.
Det mørke og elegante uttrykket han har vist i «The Vvitch», «The Lighthouse» og «The Northman» preger selvsagt også «Nosferatu».
Eggers skaper gufne bilder og ubehagelige stemninger som gjør filmen likeverdig med både F.W. Murnaus legendariske stumfilm «Nosferatu – eine Symphonie des Grauens» fra 1922 og Werner Herzogs 1979-versjon med Klaus Kinski i hovedrollen.
ANMELDELSE: «Kvitebjørn» er et eventyrlig sikkerstikk
Nå er det en totalt ugjenkjennelig Bill Skarsgård som spiller grev Orlok, med Lily-Rose Depp og Nicholas Hoult som kapable motspillere. Alle involverte bidrar til å gjøre «Nosferatu» til en skrekkelig film – i positiv forstand.
Mystisk dragning
Historien vil virke veldig kjent for mange, og er basert på både den nevnte stumfilmen og dens kjente inspirasjonskilde, nemlig Bram Stokers roman «Dracula» (1897).
Den unge eiendomsmegleren Thomas Hutter (Nicholas Hoult) blir i 1838 sendt fra den tyske byen Wisborg til Transilvania for å besøke en eksentrisk klient som ønsker å kjøpe et gods i Wisborg.
Grev Orlok (Bill Skarsgård) viser seg imidlertid å ha blodige baktanker. Han er nemlig en vampyr med en mystisk dragning mot nygifte Hutters kone Ellen (Lily-Rose Depp), som blir mer og mer preget av en slags psykisk forbindelse.
ANMELDELSE: «Team Havnaa» er et godt sportsdrama med spennende boksing
Ekteparets lege, Dr. Wilhelm Sievers (Ralph Ineson), og venneparet Friedrich og Anna Harding (Aaron Taylor-Johnson og Emma Corrin) søker derfor hjelp fra professor Albin Eberhart Von Franz (Willem Dafoe) for å finne ut hvem og hva de står overfor.
Urovekkende følelse
«Nosferatu» er tro mot kildematerialet, samtidig som Eggers og hans faste fotograf, Jarin Blaschke, leker med gotiske skrekkeffekter og vemmelige virkemidler.
Produksjonen har utsøkt make-up, kostymer og scenografi, samt et lydspor som understreker den urovekkende følelsen som gjennomsyrer alle scener.
Skuespillet er like raffinert, der dyktige Skarsgård gjør grev Orlok til en tragisk figur, drevet av et indre instinkt, mens Depp gir Ellen Hutter en dyp melankoli som forutser det fryktelige og fatale.
ANMELDELSE: «Kjærlighet» er varm, vittig og humanistisk
Det finnes ingen tegn til lidenskap her, som i for eksempel Francis Ford Coppolas «Dracula» (1992), bare en skjebnetung følelse av død. Robert Eggers rendyrker det mørke og makabre, noe «Nosferatu» nyter godt av.