Hvis du har kost og godtet deg over å kunne bruke Spotify til å høre på The Eraser, soloalbumet til Radiohead-frontmann Thom Yorke, eller albumdebuten til supergruppa hans Atoms For Peace, er nå den tiden forbi. Både Yorke og resten av bandet har nemlig valgt å fjerne all musikken sin fra strømmetjenesten.
Les anmeldelsen av Amok: Spøkelser i maskineriet (4/6)
– Kunsten vil lide
Grunnen? Spotify er skadelig for karierren til nye band, mener Atoms For Peace-medlem og fast Radiohead-produsent, Nigel Godrich. Gjennom en rekke Twitter-meldinger skjøt han i forgårs fra seg om det han mener er baksidene ved tjenestens utbetalingsmodell. For enkelhets skyld har vi valgt å oppsummere utblåsningen hans. Frontmann Thom Yorke var imidlertid litt mer fattet og presis i sin twittermelding.
Make no mistake new artists you discover on #Spotify will no get paid. meanwhile shareholders will shortly being rolling in it. Simples.
— Thom Yorke (@thomyorke) July 14, 2013
– Ferske musikere tjener ikke på strømmemodellen. Tallene går ikke opp i opp ennå for Spotify, der millioner av strømminger fører til noen få tusen dollar. Det er ikke i det hele tatt som radio. Hvis vi ikke klarer å gjøre det rettferdig for nye artister og produsenter, kommer kunsten til å lide. Musikere er redde for å ikke være en del av det de blir fortalt har bunnløs distribusjonsverdi for dem. Katalogen til Pink Floyd har allerede generert milliarder med dollar, så det gir mening å legge den ut på en strømmetjeneste nå. Men hvis folk hadde lyttet på Spotify fremfor å kjøpe plater i 1973, tviler jeg på at The Dark Side of the Moon ville blitt lagd. Det hadde blitt for dyrt, skriver Godrich.
Spotify med tilsvar
I går kveld valgte imidlertid Spotify å sende ut en respons til Godrichs påstander. Der skriver selskapets pressesjef Sofie Grant blant annet at strømmetjenesten arbeider etter et langtidsperspektiv, med målsetningen om å bli den mest artistvennlige musikktjenesten på markedet.
– Vår målsetning er å være en tjeneste som musikkfans elsker, som står for en betydelig del av inntektene til musikkbransjen og som gjør det mulig for nye artister å nå et publikum. Vi er fortsatt bare i begynnelsen av et langsiktig arbeid, som har en veldig positiv effekt på musikkbransjen. Hittil har vi betalt 500 millioner dollar til rettighetshavere, og innen året er slutt regner vi med å ha betalt inn hele 1 milliard dollar. En stor del av disse inntektene kommer til å bli reinvestert i nye musikktalenter, sier det i skrivet.
Nigel Godrich har åpenbart hatt mye mer på hjertet, og har nå kommet med et tilsvar til strømmetjenestens respons. Han anklager blant annet Spotify for å ha inngått «hemmelige» avtaler med de store plateselskapene, slik at de skal få større utbetalinger. Han hevder også at ubetalingsmodellen til Spotify baserer seg på at de totale inntektene fordeles prosentvis etter antall avspillinger. Slik vil summen per avspilling variere etter hvor stor suksess strømmetjenesten har. P3 Musikk har ikke fått bekreftet dette av Spotify. Du kan lese hele Godrichs tirade ved å følge denne lenken.
Hva tenker du om situasjonen? Gjør Atoms For Peace og Thom Yorke rett i å utebli fra Spotify?
Atoms For Peace – «Ingenue»