For mye playback?

Musiker ber band innrømme at de bruker playback på konserter.

Folk som har vært på konserter med artister som Rihanna eller Britney Spears har kanskje fått en mistanke om at mye av lyden som kommer fra scenen er pre-produsert.  DJen og produsenten Deadmau5 har på sin egen blogg åpent innrømmet at «med én times innføring kan de fleste med minimal teknisk innsikt … gjøre det jeg gjør på en Deadmau5-konsert».

J Willgoose Esq mener band og musikere må bli mer åpne om at de bruker ting på scenen som ikke er "live". Foto: Promo.
J Willgoose Esq mener band og musikere må bli mer åpne om at de bruker ting på scenen som ikke er «live». Foto: Promo.

Vil ha mer åpenhet

Gjennom et gjesteinnlegg hos musikkmagasinet Q går nå den britiske musikeren J Willgoose Esq ut og oppfordrer til mer åpenhet rundt playback og pre-produsert lyd på konserter.

«Hvis du ikke tror meg kan du forsøke å stille deg opp foran scenen på en festival og høre på scenemannskapet som sjekker monitorene. Jeg kan nesten garantere deg at de på et tidspunkt vil be om å få høre «track». Normalt vil det være trommeslageren som med en plugg i øret styrer starten og slutten på hver låt, og han vil være kobla til et system som holder orden på sporene», skriver han blant annet.

Han innrømmer han duoen han er en del av, Public Service Broadcasting bruker ferdig innspilt musikk på sine konserter.

«Jeg skulle gjerne hatt ti musikere på scenen under hver konsert, men dessverre er vårt budsjett så begrensa at det er ikke et realistisk alternativ. Vi bruker heller ferdig innspilt lyd», skriver han blant annet.

Erlend Mokkelbost er gitarist i Montée, produsent, DJ og freelance-journalist. Foto: Sigfrid Hagerup, Helgeland Arbeiderblad.
Erlend Mokkelbost er gitarist i Montée, produsent, DJ og freelance-journalist. Foto: Sigfrid Hagerup, Helgeland Arbeiderblad.

– Et produkt av moderne produksjon

Forskjellen på Public Service Broadcasting og mange andre er imidlertid, mener J Willgoose Esq, at de ikke legger skjul på at de bruker «hjelpemidler».

«Vi gjemmer ikke bort laptopen. For å være ærlig står den rimelig i sentrum av våre show, og jeg tror de fleste aksepterer at man må gi noe for å få noe igjen. En livekonsert, som våre i stor grad er, synkronisert med video og backing-elementer».

Fra folk som jobber med lydteknikk på store konserter i Norge får vi bekrefta at dette også i her er stadig mer vanlig. Erlend Mokkelbost, produsent og musiker blant annet kjent fra JR Ewing og Montée legger mye av skylda på den tekniske utviklinga. Men han klarer ikke å hisse seg opp nevneverdig over at det skjer.

– Dette er jo et produkt av moderne musikkproduksjon som har tatt så mange steg de siste årene at det nesten ikke lar seg gjenskape hundre prosent med et band på scenen, forteller han til P3.no.

– 3-4 musikere låter fort veldig tynt

– For ti år siden var det band som Strokes og White Stripes som dominerte, og da var konseptet at det bare var trommer og gitar. Det var sjarmen og soundet, men når det kommer til damer som Rihanna, som har seks syv produsenter per plate, og spesielt i hiphop og R&B-segmentet, er det så dramatisk forskjellige lydbilder hele tiden. Så det er et slags kompromiss for å få det til å låte som det gjorde da det ble laget.

– Men det er klart det er et skille mellom litt hjelp til å fylle ut lydbildet og det å bruke ren playback.

Mokkelbost mener at folk i dag stiller høye krav både visuelt og lydmessig når man går på konsert.

– Så man vil gi folk så stor opplevelse som mulig. Men straks man bare er 3-4 musikere låter det fort veldig tynt om man ikke har «backing track».

Marie Komissar er musikksjef i P3. Foto: Rashid Akrim, NRK P3.
Marie Komissar er musikksjef i P3. Foto: Rashid Akrim, NRK P3.

– Må levere varene

Også Marie Komissar, musikksjef i P3, har inntrykk av at det er temmelig utbredt å bruke en del backingspor blant norske artister.

–  Dette ikke er noen som helst hemmelighet. Men om ren playback blir hyppig brukt så har i alle fall jeg garantert blitt lurt mange ganger, forteller hun.

– Dette handler nok i så fall i stor grad om viktigheten av å spille konserter for å kunne overleve som artist. Og da må man også levere varene live.

Komissar har personlig ikke noe problem med litt «juksing».

– Som publikummer ønsker jeg meg den beste konsertopplevelsen jeg kan få. Men det er klart det er et skille mellom litt hjelp til å fylle ut lydbildet og det å bruke ren playback. Og så er det jo en forskjell i forhold til hva man er forberedt på. Drar jeg på et DJ-sett med Deadmau5 vet jeg at det ikke handler om hvor dyktig han er teknisk. Drar jeg derimot på konsert med et band ønsker jeg selvsagt at de skal spille på instrumentene sine.

  • Hva mener du? Er det for mye «juks» blant dagens musikere?