Fortsatt fall i USA

Til tross for global vekst i musikksalget faller omsetninga i USA.

Det amerikanske markedet for musikk henger litt etter i utvikling i forhold til resten av verden. Den globale musikkbransjen opplevde i 2012 at deres inntekter første gang siden 1999 faktisk økte. For USA sin del går det fortsatt nedover.

Den eneste distribusjonsformen som virkelig gir den amerikanske bransjen en dytt i rett retning er strømming. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix  / AFP Photo.
Den eneste distribusjonsformen som virkelig gir den amerikanske bransjen en dytt i rett retning er strømming. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix / AFP Photo.

Falt med 0,9 prosent

Det går imidlertid mindre dårlig enn det har gjort tidligere, og det digitale salget fortsetter å stige.

Den siste rapporten fra Record Industry Association of America (RIAA) sier at den totale omsetninga av musikk i USA falt med 0,9 prosent i forhold til 2011. Den globale omsetninga økte med 0,3 prosent i 2012.

De eneste forretningsmodellene som virkelig er med på å dytte bransjen i rett retning er abonnementstjenester for strømming, som økte med hele 59 prosent i 2012, ifølge Billboard.

59 prosent digitalt

Totalt hadde USA en omsetning av musikk på 7,1 milliarder dollar i 2012, noe som tilsvarer drøyt 41 milliarder kroner. Av dette er det nå 59 prosent digital omsetning, mot 51 prosent året før.

Omsetninga av digital nedlasting vokser i et mindre tempo enn strømmetjenestene, men står fortsatt for en større omsetning.

Den totale omsetninga av fysiske produkter som cd-plater gikk ned med 17 prosent i 2012, mot en åtte prosents nedgang året før. Salget av vinyl-plater økte imidlertid med 36 prosent.

Slik har omsetninga av musikk i USA utvikla seg de tre siste åra. Illustrasjon: RIAA.
Slik har omsetninga av musikk i USA utvikla seg de tre siste åra. Illustrasjon: RIAA.