Siden starten av 2000-tallet har det kun blitt skapt en håndfull fullverdige norske headlinere, til tross for at festivalbransjen er i enorm fremgang og nye festivaler har de siste årene dukket opp som paddehatter.
Les også: Kampen for festivaltilværelsen
Hvem skal ta opp arven etter festivaltungvektere som Kaizers Orchestra, Madrugada og Karpe Diem og fylle landets største konsertscener? Det var problemstillingen som ble diskutert i et seminar under by:Larm-festivalen fredag ettermiddag.
– Det er et veldig begrenset antall store, norske artister å plukke av, forteller Lasse Pettersen, som til daglig jobber som festivalsjef for Buktafestivalen.
Han mener at selv om nordmenn er flinke til å dyrke ny musikk, sliter vi mer med å omfavne de artistene som er klare til å ta det neste steget opp.
– Vi er verdensmestere til å løfte frem ny, norsk musikk, men vi har ikke kultur for å dyrke den kommersielle delen av musikken.
Akkurat hvem som må ta ansvar og bli bedre på å løfte opp norsk musikk var panelet uenige om. Om det er arrangørene som må våge å gi artistene større oppgaver, eller media som bør omtale fremadstormende artister i større grad.
-Må trøkke til
Pelle Neraasen er manager for blant annet stjerneskuddet Monica Heldal, som slapp debutalbumet sitt i fjor og tok med seg to priser hjem under årets Spellemannshow. Han mener at store deler av ansvaret må artistene ta selv.
– I bunn og grunn handler det kun om musikken og viljen til å trøkke til. Er musikken genuint bra vil folk kjøpe det. Artister må bare øve, for hvis man ikke er god nok til å spille er det takk og farvel!
Neraasen mente også at plateselskaper må våge litt mer, og satse på de som gjerne ikke alltid opptrer så politisk korrekt.
– De beste artistene er de som tør å skille seg ut, bli upopulære og er litt gærne. Plateselskap kan ikke gå rundt og spørre «drikker de kanskje for mye?» eller «røyker de for mye?». Selvfølgelig gjør de det! De er jo artister.
Savner gode historier
Det ble av flere i panelet pekt på at media har en jobb å gjøre når det kommer til å bygge artister videre opp, i stedet for å fokusere på nye, spennende band.
Christine Dancke har sitt eget radioprogram på NRK P3, og inviterer daglig aktuelle artister inn i studio for intervjuer og livekonserter. De erfaringene hun har gjort seg er at ofte er ikke musikken nok, men at det kan være vel så viktig at artistene også har gode historier å fortelle.
– Noe som er veldig viktig er å dele av seg selv. Jeg har selvfølgelig litt ansvar der selv, men av og til skulle jeg ønske det var mer å ta tak i rundt artistene, sa Dancke og fortsatte:
– Gabrielle og Broiler er eksempler på artister som både deler mye av seg selv og strømmes mye. Men de blir ikke booket som headlinere. Kanskje de er eksempler på artister som ikke er kule nok?
Andre aktuelle, fremtidige norske headlinere som ble nevnt av panelet var blant annet Nico & Vinz, Donkeyboy, Emilie Nicolas, Carnival Kids, Kaveh, og Highasakite.
At det er media alene som må ta ansvaret for å bygge morgendagens norske festivalheadlinere var derimot Dancke ikke enig i.
– P3 har høyere lyttertall og spiller mer norsk musikk enn noensinne. Festivaler må bare begynne å forstå at folk gjerne vil ha norsk musikk.
Booket norsk headliner
Noen som har forstått at folk gjerne vil ha norsk musikk, er Øyafestivalen. Siden de begynte med en helnorsk lineup for 15 år siden, har de fortsatt å fokusere på å løfte frem ny norsk musikk.
I år har de blant annet sikret seg den norske elektronika-artisten Todd Terje. Han har blitt tildelt den prestisjefulle oppgaven med å avslutte årets Øya på den største scenen.
– Vi prøver jo å finne de nye, norske headlinerne, men først og fremst booker vi han av andre grunner. Han kommer med en vanvittig bra plate snart, og vi tror han kan gjøre et veldig bra liveshow som kan bli en kjempefest av en avslutning på festivalen, sier Claes Olsen, bookingsjef for Øyafestivalen.
Han forteller at de hadde flere norske artister som alternativer til Todd Terje, men uten å kunne utdype hvilke. Allikevel mener han det er en mangel på aktuelle kandidater til å headline en festival av Øyas størrelse, noe som kan skyldes mange grunner.
– I Norge er det alltid noen meningsbærere som skriker høyt og river ned som får mye oppmerksomhet. Det er færre i media som bygger opp band og artister. I tillegg er musikkpressen i Norge liten, og det er ikke så mye plass. Under for eksempel by:Larm og Øya er det jo mange nye artister som får nye muligheter og mye presseomtale, men mellom der blir det mest Melodi Grand Prix og Idol, sier Olsen og fortsetter:
– Vi må få vekk det jålete med at vi bare skal ta tak i det nye og spennende.
Tror på Sundfør og Team Me
Akkurat hvem som skal plukke opp stafettpinnen etter Kaizers Orchestra og Karpe Diem synes Olsen er vanskelig å si, men han klarer likevel å plukke ut et par navn.
– Jeg tror på artister som Susanne Sundfør, og Team Me på sikt. Hvis de fortsetter å komme med musikk og vil ta det neste steget tror jeg de kan være aktuell i fremtiden. I tillegg har vi de andre som for eksempel Oslo Ess, som bare jobber beinhardt, selger mye billetter og virkelig står på.
Olsen mener at det ikke er noe gale med talentene som finnes rundt om i Norge, men det som ofte mangler er totalpakken som kan fenge det norske konsertpublikummet.
– Det er dessverre altfor mange norske som har masse talent på alt det andre viktige, men selve produksjonen og tanken rundt det er sjeldent svært nok.
Hvilke norske artister mener du kan fylle de største festivalscenene? Si din mening i kommentarfeltet!