Når man leser om hvor mange plater som selges i det norske eller andre markeder er det som regel snakk om de nyeste og «hotteste» utgivelsene. Platene som har solgt mest og topper album- og singlelistene.
Dermed er det lett å anta at det er den aller nyeste musikken som til enhver tid selger aller best. Men slik er det faktisk ikke. I hvert fall ikke i USA.
Økt katalogsalg
På den andre sida av Atlanterhavet sank totalsalget av album med 4,4 prosent de første ni månedene i 2012 og antallet CD-plater solgt sank med omkring 20 millioner. Det digitale albumet lever imidlertid godt og økte med 15 prosent.
Samtidig viser tallene fra Nielsen SoundScan ifølge Billboard at det selges flere «gamle» enn nyere album. Salget av såkalte katalog-utgivelser økte til drøyt 110 millioner enheter, i forhold til 106 millioner i samme periode i fjor.
Totalsalget av nye album falt med 11,5 prosent – fra nesten 122 til 107,8 millioner enheter.
Ny trend
At gamle album selger bedre enn nye er en relativt ny trend i USA. Første gang det skjedde var i forrige kvartal. Nielsen SoundScan startet sine registreringer i 1991.
Les også:
Når Nielsen SoundScan viser til katalogutgivelser – eller «gamle» album, er dette for dem album som er eldre enn 18 måneder. Det betyr at man for eksempel finner relativt «ferske» mastodonter som Adeles 19 og Taylor Swifts Speak Now i denne katalog-kategorien.
Mangler «blockbustere»
David Bakula, analysemaker i Nielsen, tror det blant annet handler om mangelen på storselgere i første halvår av 2012.
– Dette er på grunn av en kombinasjon av to ting: Vi har ikke hatt noen «blockbustere», noen store utgivelser i første halvår. Samtidig har vi en veldig, veldig sterk katalog, sier han til OC Weekly.
De mest solgte katalogalbumene i første halvår 2012 var Guns N’ Roses’ Greatest Hits-album og fire Whitney Houston-album.
Bakula mener den viktigste grunnen til at eldre album selger bedre enn nyere er at plateselskap og butikker stadig setter lavere priser på eldre utgivelser.
– Mindre andel i Norge
Organet som holder orden på hvor mye musikk som selges i Norge, IFPI har ikke analysert hvor mye av salget som er «katalogsalg».
Sjefen for det norske kontoret til verdens største plateselskap, Universal sier de også regner en 18 måneder gammel plate som «gammel». Han tror imidlertid ikke at eldre plater selger så mye bedre enn nye i Norge.
– Jeg tror ikke andelen er like stor for katalog i Norge. Jeg baserer dette først og fremst på egen statistikk, hvor vi ser at den generelle «mid-price»-delen har betydelig tilbakegang. For egen del vil jeg tro at andelen er ca 75/25 i favør av nyheter, sier Singsås til P3.no/musikk.