Albumformatet lever

Selv om moderne distribusjonsformer er som skapt for singler og enkeltlåter øker salget av album i USA.

Enkelte moderne musikalske uttrykksformer er kanskje ikke er som skapt for «langspilleren», vil enkelte trolig hevde. Men alle er heller ikke alle enige i den påstanden; Deadmau5 har sagt han ønsker å lage et «konseptalbum». Han har imidlertid holdt sin siste utgivelse > album title goes here < borte fra åpne, annonsefinansierte strømmetjenester. Han tror nemlig man må holde utgivelsene sine borte fra strømming for å selge godt på nedlasting. Men det stemmer ikke nødvendigvis.

Deadmau5 ga ut > album title goes here <, uten å gjøre det tilgjengelig i åpne, annonsefinansierte strømmetjenester. Foto: Promo.
Deadmau5 ga ut > album title goes here

15 prosent økning

I USA kunne man i 2011 telle 1,3 milliarder lovlig nedlasta låter. Dette tallet har man for 2012 imidlertid allerede passert, før de kanskje største høstlanseringene og alle julegavene er handla inn.

De ferske tallene fra overvåkningsorganet Nielsen viser nemlig at albumet er langt fra dødt som formidlingsform. Fram til august hadde man i USA solgt 15 prosent flere album digitalt enn året før.

Mumford & Sons’ nye utgivelse er et eksempel på at det går an å lykkes i det lange formatet. Deres nye album, Babel er så langt i år det raskest selgende albumet, både i USA og Storbritannia.

Mumford & Sons-albumet Babel både strømmer og laster ned godt. Foto: Albumcover.
Mumford & Sons-albumet Babel både strømmer og laster ned godt. Foto: Albumcover.

Nesten rekord i nedlasting

Med over 600.000 solgte album har Babel solgt over dobbelt så mye i sin første uke som Justin Bibeber gjorde med Believe. Av de 600.000 enhetene solgt var hele 420.000 registrert som salg gjennom nedlasting. Det gjør albumet til det nest raskest selgende så langt i den digitale historien, bare slått av Lady Gagas Born This Way.

I tillegg til suksessen i USA har Mumford & Sons-albumet også klatra til topps på listene hjemme i Storbritannia og gitt bandet sin første nummer én-plassering.

Alt dette til tross for at Spotify er ferd med å få et solid fotfeste i det amerikanske markedet. Det skjer altså ingen «kannibalisering» ved at strømmetjenester stjeler markedsandeler fra nedlasting. Tilfellet er heller at de utfyller hverandre. Dette ser vi også i det norske markedet. Mengden strømming doblet seg nesten fra første halvår 2011 til samme periode i år. Mengden nedlasting holdt seg imidlertid stabil på 21 prosent av markedet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mengden nedlasting går ikke ned selv om strømming stadig blir mer dominerende. Illustrasjon: IFPI.no.
Mengden nedlasting går ikke ned selv om strømming stadig blir mer dominerende. Illustrasjon: IFPI.no.

– Framover ser vi at kjøp av musikk og forbruk gjennom strømmetjenester vil fortsette å vokse og forbrukernes appetitt på digital musikk vil vokse med utviklinga av teknologien, sier en talsmann for Nielsen.

– Stjeler ikke

Og at de to formene for distribusjon går hånd i hånd er Mumford & Sons også et strålende eksempel på. Ifølge Billboard har nemlig deres nye utgivelse også knust gamle rekorder i Spotify for album-lytting. Babel fikk over åtte millioner lyttinger den første uka den var tilgjengelig. Det er tre ganger mer enn utgivelsen som hadde den forrige rekorden, sier Spotify-sjef Ken Parks til bransjemagasinet.

Faktisk lytta én av ti Spotify-brukere i USA på det nye Mumford & Sons-albumet sist uke.

– Spotify er veldig bra for oppmerksomhet og det stjeler ikke [markedsandeler red. anm.], sier Daniel Glass i Mumford & Sons’ plateselskap Glassnote Records til LA Times.

– Det handler om å omskolere folk til også å kjøpe musikk gjennom strømmetjenester. Kunne vi fått bedre betalt? Ja, men vi skal ikke holde oss borte fra det. Det er gammeldags tenkning, sier han videre.