[Ukas låt] Girl In Red – «Serotonin»
Marie Ulven har blitt en sånn type artist som man nærmest sitter og venter på at skal slippe ny musikk. Den nyeste singelen «Serotonin» er et godt eksempel på hvorfor jeg alltid gleder meg til å høre ny musikk fra henne.
Det er noe tenåringsaktig og barnslig over tittelen på låta, som kler det man hører. Det handler om svingende følelser, energi og sinnstilstand. Om disse rare og sterke tingene man kjenner på som egentlig kan kokes ned til ren kjemi.
Det låter ungt og fresht og har en stemning over seg som minner om pop punk-musikken fra tidlig 90-tall. Girl in red leker seg med vokal og hiphop-beat på versene som kler både henne og låta sjukt godt.
«Serotonin» låter litt annerledes enn det vi har hørt fra henne tidligere. Lydbildet er mer komplekst og består av flere ulike effekter enn før. Det veksler mellom klassisk Girl in red-lyd på refrengene og tilbakelente og lekne vers. Det har kanskje noe å gjøre med at selveste broren til Billie Eilish – Finneas Baird O’Connell – har vært med å produsere denne låta. Hører du etter, kjenner du nok igjen elementer av stilen vi kjenner fra det han har laget for søsteren.
Det er kult å høre at Marie stadig er i musikalsk utvikling. Ikke minst er det stas å se at hun jobber, og lager magi, med noen av verdens største produsenter akkurat nå. Selv om hun allerede hadde knekt koden når det kommer til å lage sterke, populære låter. «Serotonin» vil gå på repeat i tiden fremover!
Adiele Helen Krüger Arukwe, musikksjef
Synne Vo – «D e OK um du glømme me»
Forrige uke slapp Synne Vo en nydelig, norsk coverlåt og bidro med det til rekken av resirkulerte låter som vi har fått den siste tiden. For noen uker siden var det Emma Steinbakkens «Eg Gløymer Deg Aldri» fra serien Rådebank. Før det, spellemannominerte «Hvis verden» av Chris Holsten og Frida Ånnevik.
Det er Astrid S sin «It’s OK If You Forget Me» Synne Vo har skrevet om. Det startet på Tiktok og fortsatte i musikkprogrammet «StudioP3». Nå er den endelig tilgjengelig for streaming for oss alle.
De to artistenes stemmer er overraskende like, men samtidig påfallende forskjellige. Det er noe med å få teksten på morsmålet – det treffer liksom et sted litt lenger inn i kroppen og hjertet. Ordene betyr på en måte litt mer.
På «Det e OK um du glømme me» viser Synne på fantastisk vis frem sine skrive- og oversettelsesevner. Det er ikke bare, bare å få ord, betydning og rim til å stemme. Det er helt fantastisk hvordan man kan få to så fine og ulike låter ut av ett og samme utgangspunkt. Også blir jeg ekstra glad over hvordan hun så fint og stolt bruker den fantastiske dialekten sin i denne nyversjonen.
Adiele Helen Krüger Arukwe, musikksjef
Yndling – «Childish fear»
En ting er å gi ut musikk, en annen ting er å velge hvilket artistnavn man skal gi ut musikken sin under, og her må jeg si at Silje Espevik fra Bergen har gjort et kupp! For man blir jo nysgjerrig av navnet Yndling, gjør man ikke?
Da er det deilig at musikken som finner veien til ørene dine når man trykker «play», lever opp til forventningene, og det gjør virkelig «Childish fear». En imponerende drømmepop-debut fra Yndling, som serverer svevende og liksom litt boblende synther med noen jazzelementer i miksen.
Det er sjukt behagelig å høre på, og selv om det tidvis er vanskelig å tyde teksten på grunn av den grøtete vokalen, får man likevel et tydelig inntrykk av stemmen til Yndling, som smelter perfekt sammen med produksjonen. Dette er lyden av lysere tider!
Anna Nor Sørensen, journalist i «Urørt» og programleder i «Absolutt fredag»
dePresno – «Church»
Det er tøft å kjenne seg sårbar. I ytste konsekvens kan det leie ein inn i ein spiral av sjølvkritiske spørsmål om ein er god nok, om alt berre er skodespel og kor ille alt vil gå om og når ein ein dag vert avslørt som den ein verkeleg er.
Tematikken er eldgamal. Frå Pink Floyd til Tyler, the Creator, via plottet i ein kvar «coming of age»-film. Med ulik grad av sjølvmedliding er det mange som har vore innom den før. Ikkje fordi det nødvendigvis er ein utvaska gamal klisjé, men fordi den er forbanna reell og ikkje minst relaterbar.
Av og til kan det vere fengande også, som på dePresno sin «Church». Frå eit kyrkjegolv føyer bergensaren seg inn i rekka med ei ektefølt sjølvransaking over ein forløysande og direkte vakker pop-produksjon. Syng fint gjer han òg. Kanskje er han ikkje ein helgen, men såpass må vi kunne tilgi.
Sjur Systad Tyssen, anmelder
Kholebeatz, La Chat, 46Simmy – «2Times»
Sidan oppstarten ein gong tidleg på 00-talet, har Kholebeatz opparbeidd seg ei imponerande merittliste. Ein kjenner han kanskje best frå hyppige samarbeid med Oral Bee og Mr. Pimp Lotion, men moldensaren har blitt gjesta av alt frå det som kan krype og gå av norske rap-legender til internasjonale namn som Dipset.
Produksjonane legg seg ofte i eit basstungt og seigt landskap, med nok av plass til å vere både breial og arrogant. Ei skildring som i alle høgste grad også passar den ferskaste singelen, «2Times». Denne tungvektaren er gjesta av to sørlendingar frå kvar sin kant, 46Simmy frå Kristiansand og La Chat frå Memphis. Dei to er kanskje ikkje dei beste rapparane i klassen, men den tilbakelente og sjølvsikre leveringa utfyller beaten perfekt, og det er meir enn nok for meg.
Det er nesten vanskeleg å ikkje kjenne seg litt breial og arrogant sjølv.
Sjur Systad Tyssen, anmelder
Shkel – «Stjerneskudd»
Akkurat etter den legendariske franske duoen Daft Punk har meldt at de pensjonerer seg, tar norske Shkel over stafettpinnen fra «Random Access Memories»-plata. Med en liknende blanding av discorytmer, moderne r&b-vokal og en sår, menneskelig melankoli under den dansbare overflaten.
Herren fra Halden synger med en klokkeklar røst, og det er deilig å se hvordan han fortsetter å eksperimentere med sounden sin. Lydbildet er i det spennende grenselandet mellom det organiske og det digitale, og fenger fra første snurr.
«Om du så at jeg hadde falt, hva hadde gjort», synger Shkel. Er det en oppfordring om å ta en telefon til han kompisen som du mistenker sliter litt for tiden, og høre hvordan det går? Jeg vet ikke, men det synes jeg vi alle kan gjøre likevel. Ta vare på hverandre og på de gode musikkopplevelsene denne helga, folkens.
Eskil Olaf Vestre, journalist
Fredag 5. mars kl 09.40: Liten endring i saken. Det sto at Finneas Baird O’Connell «har produsert» låta «Serotonin», men dette er endret til «har vært med å produsere».
Sjekk også ut Spotify-lista vår med de 100 beste låtene akkurat nå!
Les også:
Tidligere Best akkurat nå-lister
Slik bestemmer vi hva vi spiller på P3