Med monsterhiten «Old Town Road» var Montero Lamar Hill, bedre kjent som Lil Nas X, den første artisten som virkelig ble skutt opp fra totalt ukjent til verdensstjerne gjennom TikTok.
Som en pioner, eller kanskje mer en gallionsfigur for en ny musikkøkonomi, har han fortsatt å produsere noen av vår tids største hits.
Nå har Hills landevei strukket seg hele veien over Atlanteren, til en storslått Europaturné. Han har allerede gjestet festivaler som Glastonbury, Roskilde og Lollapalooza i Stockholm til strålende tilbakemeldinger.
Og etter en liten omvei innom Festningstunnelen i Oslo, var turen kommet til Tønsberg og Slottsfjell.
Ikke vokal han er kjent for
Festivalkonserter er typisk mer lavbudsjetts affærer enn arenakonserter, og med enkle scenedekorasjoner og videoskjerm fremfor lysshow, var ikke dette et unntak. Men det er lagt veldig mye fysiske ressurser i kveldens show!
Både danserekken og hovedpersonen danser på seg svettedråper og tung pust allerede i åpningslåta «Montero (Call Me By Your Name)», og energinivået holder seg høyt gjennom låt etter låt.
Hill lener seg riktignok en del på backingvokal og litt autotune, og det tar vel halve showet før stemmen virker like godt varmet opp som kroppen. Men, dette showet er mye mer enn bare sang, og at vokalen fylles inn gir rom for at han virkelig kan slå seg løs.
Det er en veldig fin, behagelig balanse mellom det musikalske og det visuelle. Og la oss være ærlige, Lil Nas X ble heller ikke kjent for sine vokalegenskaper.
Skeivt og okkult
Siden han kom ut av skapet og omfavnet den skeive identiteten sin, har det visuelle blitt stadig viktigere for Hill.
Han møtte både sjokk og hard kritikk for musikkvideoen til «Montero (Call Me By Your Name)», og han tar med seg både det sensuelle, det seksuelle og det okkulte inn i konserten. Det er liksomklining, penisfremhevende kostymer og satanistisk symbolikk på storskjermen.
Og for å tilsette det hele en dose absurditet, kommer det stadig folk i dyrekostymer ut på scenen.
Showet er med andre ord der det skal være. Det er riktignok noen pauser for mye, og litt mye tvilsom bruk av coverlåter. Det er sant at den har fått sin internett-renessanse, men Nirvanas «Something In The Way» har faktisk lite i denne konserten å gjøre.
TikTok live
Men, på mange måter er showet også et sammensurium av det som rører seg på plattformen som startet det hele for Lil Nas X.
Det er humor og rariteter, kopierbar dansing, kropp, kropp, kropp, og nok av dårlige remikser. Den avsluttende «Industry Baby» starter med vokalen til Michael Jacksons «Beat It» spillende over introen, og det fungerer så absolutt ikke.
Og til TikTok-showet dette er, hører det kanskje med at alle på scenen kjemper en timelang dragkamp om de oppmøttes oppmerksomhet. Etter konserten med Highasakite før på dagen, kan det virke som Slottsfjell-publikumet er en særlig hard nøtt å knekke.
Det danses og synges til de største sangene, og aller mest til Rihannas «S&M» under et kostymeskift. «Old Town Road» midt i showet får både armer, telefoner og nyinnkjøpte rosa cowboyhatter til å gå i været.
Men, selv mange av dem som har fått plass i pit-området tar seg mer enn nok tid til skravling, photoshoots og sjangling, og mange forsvinner mot Foynhagen før konserten er over.
God stemning på scenen
Hovedpersonen selv virker heldigvis lite berørt av den varierende stemningen på festivalplassen. Han gjør det han kan for å engasjere, og koser seg med det han gjør. Og publikum gir ham en vanskeligere oppgave enn fortjent.
Det er en veldig gøyal konsert, og mange av låtene, også de mindre superkjente, leveres med slagkraft. Lil Nas X oser av god stemning, og med litt innsats smitter den over på det kosmetisk glitrende festivalfolket i Tønsberg.
FLERE MUSIKKANMELDELSER: