Selv om musikkstrømming har blitt møtt med mye motbør fra både artister og plateselskap de siste årene, var det et langt mer vennligstilt panel som diskuterte dette under et seminar på by:Larm torsdag formiddag.
Les også: Norske artister mot strømmen
– Vi er optimistiske til strømming, men vi har jo ikke noe annet valg. Vi må jo bare tilpasse oss, også til den lave inntekten det gir, fortalte Anna Melkild som sammen med Ingrid Rennemo er albumaktuelle Sassybeat.
Ment for kompiser og fester
Også Erik Eliassen, den ene halvdelen av popduoen Sirkus Eliassen, var til stede og snakket om hva strømming har betydd for karrieren hans.
Han fortalte at i begynnelsen lagde Sirkus Eliassen låter hovedsaklig ment for kompiser og lokale fester, men da det ble lagt ut på nettet fikk det plutselig egne bein å gå på. Strømmetjenester som Spotify, WiMP og YouTube gjorde at brødreparets låter nådde langt utenfor hjembyen Bodø, og ble starten på Sirkus Eliassen-suksessen.
– Nå er man nødt til å fange oppmerksomheten til lytterne umiddelbart. Når musikken er gratis og så lett tilgjengelig som på strømmetjenester gjør det jo lettere å få delt musikken sin.
Selger mer billetter
At strømmetjenester foreløpig gir artister og plateselskap dårligere betalt enn fysisk salg er ingen hemmelighet, men manager Eivind Brydøy pekte på andre positive effekter av lettere tilgjengelighet.
– Vi merker i hvert fall at vi selger fryktelig mye mer konsertbilletter nå, takket være strømming, sa Brydøy, som blant annet er manager for Kaizers Orchestra og Thea & The Wild.
Også Sumit Bothra, manager for blant annet PJ Harvey og The Boxer Rebellion, var veldig positivt innstilt til strømming av musikk.
– Jeg er overhodet ikke bekymret. Strømmetjenester gjør at man får en mye større rekkevidde og kan nå ut til flere fans. Så kan man kanskje gå fra å selge 500 til 800 konsertbilletter, noe som gjør en stor forskjell. Man er rett og slett nødt til å tjene mer penger på andre ting enn strømming for å jevne det ut, sa Bothra og fortsatte:
– De aller fleste artister og musikere vil bare tjene nok til å overleve på musikken og være artister. Det handler ikke om overskudd.
Førte til Sørøst-Asia-turné
Bothra pekte også på at man kan bruke informasjon fra Spotify, WiMP og YouTube til å finne ut hvor i verden folk faktisk hører på musikken din, og basere turnéplaner utifra det. Noe han mener er veldig viktig for artister i startfasen, for å kunne etablere en fanbase.
The Boxer Rebellion, som Bathra er manager for, la for eksempel ut alle albumene sine på YouTube, helt gratis. Da fikk de informasjon som fortalte dem at de hadde store mengder fans i Sørøst-Asia. Det gjorde at de for tiden planlegger turnéer i land som Filippinene, Malaysia, Singapore og Indonesia.
– Hvordan overleve?
Selv om strømmetjenester kan hjelpe med å nå ut med musikken, er kanskje ikke en lukrativ Sørøst-Asia-turné et alternativ for Sassybeat akkurat nå.
– Det er jo ikke så mye penger i strømming ennå. Det kommer jo flere folk på konsertene da, men det er ikke så mye penger der ennå heller. Så hvordan overleve?