Undergrunn – «Toppen av Oslo»
Jeg blir ikke akkurat sur av en sløy boom bap-raplåt, og «Toppen av Oslo» tikker boksene. Låten er så tilbakelent og sirupsseig at jeg ikke hadde løftet et øyebryn om jeg hadde hørt Devin The Dude på beaten. Isteden får vi selskap av rapgruppen Undergrunn fra Lille Tøyen, og det er jo stas.
«Toppen av Oslo» er løftet fra albumet «Buketter og ballspill», og det er et allsidig spor du både kan jobbe, game, lage mat til også videre. Eventuelt er det lite annet som passer bedre enn lure gitarlicks, nesten off beat-trommer, varme tangenter og potente raps med avkjølt fransk hvitt i glasset nå som vi nærmer oss solrike dager.
Lukk ævva og drøm deg bort.
Ali Soufi-Grimsrud
Musikkansvarlig i NRK P3
Jonathan Floyd – «Danser på kanten»
Norges The Weeknd, så jeg en gang i et kommentarfelt. Hvor vidt det stemmer kan du høre og bestemme selv, men Jonathan Floyd har uansett på kort tid markert seg som landets neste r&b-stjerne. Oslo-gutten på knapt tjue år har allerede en stemmekontroll og et musikalsk uttrykk som man bare kan glede seg til å høre mer av.
Hvis du ikke har hørt om Jonathan Floyd ennå anbefaler jeg deg på det sterkeste å sjekke ut de tidligere singlene hans hos din favorittstrømmetjeneste. Floyd har siden den første låta vi listet på radio, «I morgen er det glemt», vist at han har en helt egen teft for å skrive musikk – ikke minst for å lage tidsriktige låter. Den nye singelen er intet unntak.
Med «Danser på kanten» kaster han seg igjen på den store 80-talls-trenden vi har sett på topplistene den siste tiden. Han låter friskt og fremoverlent over en produksjon sterkt inspirert av band som Daft Punk og Breakbot. Dette er både dansbart og sjukt behagelig på samme tid.
«Danse på kanten» er Ukens låt på P3.
Adiele Helen Krüger Arukwe
Musikksjef i NRK P3
Clitoria – «Maleri»
April bikker snart mot slutten, og det er viktig å huske på at denne måneden også har vært dedikert til å øke bevisstheten rundt seksuelle overgrep. Kampanjen har navnet Sexual Awareness Month, og er til for å utdanne enkeltpersoner og samfunn om hvordan man kan forebygge seksuell vold.
En som har vært aktiv i denne debatten er Clitoria, og med singelen «Maleri» forlenger hun sin stemme i det som til tider kan virke som en håpløs debatt. Med singelen maler hun et fint bilde av hvordan det kan føles, at man som kvinne kan føle seg utstilt, til stede for betraktning og uten noe form for stemme. Låta er en eksplosjon, og har et storslått hook som drar deg inn. Forøvrig er det også et gir gjennom hele sporet, som gjør det vanskelig å la vær å bumpe i takt til den.
Jeg vet ikke med deg, men jeg fikk litt motivasjon. Kampen fortsetter!
Faduma Mohamud, anmelder
Metteson – «Grounded»
Metteson er musikeraliaset til 28 år gamle Sverre Breivik, som hittil mest har stått på scenen som skuespiller, blant annet på Nationaltheatret. Og det er noe herlig teatralsk over hele debut-EP-en «Convince Me» som gullstrupen fra Moss slapp i dag. Vi snakker storslåtte, bombastiske synthballader om hjerter i brann, preget av imponerende vokalprestasjoner som usjenert leker seg med ulike registere.
Den helt nye låten «Grounded» er noe helt for seg selv. Den starter forsiktig med en falsetto som bygger seg gradvis opp, og gir meg assosiasjoner til både norske Nils Bech og islandske Jónsi underveis. Så rir crescendoet videre inn i en eksplosiv og ukonvensjonell synth-powerballade.
«Grounded» er progressiv, elektronisk pop som aldri gjentar seg selv og nekter å holde tilbake på de store følelsene. Jeg gleder meg til mer Metteson fremover, kjenner jeg.
Eskil Olaf Vestre
Journalist
Ur Monarch – «Human Garbage Disposal Plant»
Ur Monarch, født Tomine Berge, slipper i dag sin aller første singel. Men til tross for låtas lettbeinte og vindskeive stil, er 21-åringen fra Osterøy slettes ikke en musiker som snekrer alt sammen mutters alene hjemme foran laptopen. Mens artistdebuten er først nå, har Tomine allerede et eliteserie-apparat rundt seg, både her hjemme og ikke minst i Storbritannia.
Der borte har hun de siste årene jobbet på materialet sitt sammen med blant annet produsenten Charlie Russell (Madonna, George Michael m.fl.) og Sophie Ellis-Bextor, stemmen bak monsterhiten «Murder on the Dancefloor». Ta sistnevnte og putt henne i et quirky, naivistisk lydlandskap som minner om indiehelter som Superorganism og Architecture in Helsinki, så har du en god anelse om hvordan Ur Monarchs snodig titluerte «Human Garbage Disposal Plant» låter.
Dette er akkurat passe merkelig, catchy og forfriskende.
Eskil Olaf Vestre
Journalist
Elise Eriksen – «Young Once»
Elise Erikssen har vi hørt på P3 de siste månedene med blant annet låta «Smile». Sist fredag slapp hun «Young Once», og dette er en sånn type låt som gjør at jeg stopper opp når den dukker opp på New Music Friday-spillelista.
Elise er datteren til Mikkel Eriksen, som sammen med Thor Erik Hermansen er Stargate. Hun har jo rett og slett vokst opp i studio – et studio hvor Rihanna, Coldplay, Katy Perry og Sam Smith vært innom.
Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i denne låta: Det handler om å være ung, og å ha så mye man har lyst til å oppleve, samtidig som man ikke kan fordi man bare sitter inne.
Elise har et særpreg i stemmen, en flott vokal, og denne låta synes jeg har en skikkelig fin driv.
«Young Once» var en av denne ukens anbefalinger fra Arian på lufta i «StudioP3».
Arianrhod «Arian» Engebø
Programleder i «StudioP3»
Rohat – «Som før»
La meg være helt ærlig: Jeg har aldri forstått meg på folk eldre enn meg som sier «alt var så mye bedre før». Men etter det året som er gått er jeg blitt sånn selv. Så jeg kjenner meg virkelig igjen i denne låten: Rohat snakker om forhold til venner, og kanskje en kjæreste, og det handler om hvordan noe som startet veldig bra kan gå over til noe litt dårligere.
Jeg liker at han holder det enkelt på denne låta og lar teksten og stemmen snakke for seg. Dette er Rohats andre singel i år, etter den han slapp med Mustafa, og han begynner å bygge opp seg opp et momentum som jeg håper fortsetter.
«Som før» var en av denne ukens anbefalinger fra Nate på lufta i «StudioP3».
Nathan «Nate» Kahungu
Programleder i «StudioP3»
Sofiloud – «Dance You Off»
Det var då voldsomt til catchy, då! Sofiloud skulka ikkje musikkskulen den dagen dei lærte om frigjerande pop og refreng som festar seg, for å seie det slik.
For det både svinger og klistrar seg. Som bestilt. Det er det det er, og ein skal nok rekke å gå greit lei med tida, men i denne omgang skal den spelast eit par gonger for dagen. Og det er det viktigaste.
Har ein sansen for slikt, er det både fredag og natt til 1. mai i kveld, og så lenge ein held seg til reglementet, er det lov å ta den litt ut. Det er berre å ta med seg denne og danse bort frustrasjonar, kvardagen og dumme eksar.