FILMFESTIVALEN I VENEZIA: «Kjærlighet» er nok et bevis på at Dag Johan Haugerud («Som du ser meg», «Barn», «Lyset fra sjokoladefabrikken») er en av våre fineste filmskapere.
Dette er tredje del av hans ambisiøse trilogi «Sex Drømmer Kjærlighet», der «Sex» fikk sin urpremiere på filmfestivalen i Berlin i februar (og vant fire Amanda-priser i august), mens «Drømmer» kommer 4. oktober.
ANMELDELSE: Angelina Jolie gjør en av sine beste roller i «Maria»
Tredjefilmen har premiere 1. juledag, men anmeldes nå fordi den vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia. Alle filmene er frittstående, men har samme tematikk, som ifølge filmskaperen selv «kretser rundt begjær, identitet og lengselen etter frihet».
«Kjærlighet» er en varm, vittig og humanistisk skildring av figurenes lengsel etter mellommenneskelige forbindelser på ulike premisser. Den diskuterer også forskjellige former for kontaktsøkende virksomhet, med våre grunnleggende behov som utgangspunkt.
ANMELDELSE: «Wolfs» vet å utnytte Clooney og Pitts stjernekapasitet
Dette er også en skikkelig Oslo-film, nydelig fotografert av Cecilie Semec, blant annet med Oslo rådhus og Nesoddbåten sentralt plassert i historien. Haugeruds finurlige dialog og lune observasjoner av menneskelige erfaringer er kanskje det som mest av alt gjør «Kjærlighet» til et godt og underfundig relasjonsdrama.
Modne og voksne betraktninger
Historien foregår over noen fine augustdager i hovedstaden. Her møter vi legen Marianne (Andrea Bræin Hovig), som egentlig ikke drømmer om et fast forhold, men blir forsøkt spleiset med geologen Ole Harald (Thomas Gullestad) av venninnen Heidi (Marte Engebrigtsen).
På vei hjem fra en date på Nesodden, møter hun en kollega, sykepleieren Tor (Tayo Cittadella Jacobsen), som er på båten for å lete etter en tilfeldig forbindelse med appen Grindr.
Når Marianne hører om Tors mange fine opplevelser på sine møter med andre menn, blir hun inspirert til å prøve denne metoden selv. Det fører til et lite eventyr med en snekker (Morten Svartveit), mens Tor møter psykologen Bjørn (Lars Jacob Holm), som viser seg å være pasient ved sykehuset han jobber på.
ANMELDELSE: «The Order» fremstår som en helstøpt Hollywood-thriller
Historiekonstruksjonen fungerer godt som rammeverk for figurenes diskusjoner, funderinger og betraktninger rundt våre egne og samfunnets forventninger til hvordan parforhold etableres. Det deiligste med «Kjærlighet», akkurat som i «Sex», er at dette diskuteres modent og voksent med mange gjenkjennelige teorier, poenger og sannheter.
Varme, humor og medmenneskelighet
At Andrea Bræin Hovig er en vidunderlig skuespiller, vet man godt fra før, men man skal ikke ta hennes evne til å formidle en figurs kompleksiteter for gitt. Marianne fremstår som en tilfreds og veltilpass kvinne som føler at samfunnets forventninger til parforhold ikke passer helt for henne.
Bræin Hovig bringer dette opp til overflaten med et forsiktig underspill som likevel gir oss det vi trenger å vite om figurens tankesett og verdigrunnlag.
Filmens store åpenbaring, er Tayo Cittadella Jacobsen, som også spilte en mindre rolle i Haugeruds «Barn» (2019). Her spiller han sykepleieren Tor med en sånn varme, humor og medmenneskelighet at man bare må bli glad i ham.
Det er selvfølgelig også Dag Johan Haugeruds kloke manus og regi som gjør figurene i «Kjærlighet» så interessante. Man kan kjenne seg igjen i dem, selv om deres alternative innganger til kjærlighet kanskje avviker noe i forhold til det som er «normalt», hva nå det enn er.
ANMELDELSE: «Beetlejuice Beetlejuice» er en skrekkfrydet nostalgitripp
Filmen treffer tidsånden med noen treffende refleksjoner rundt hvordan vi møter hverandre i appenes æra, og hvordan ingenting slår ekte mellommenneskelig kontakt med dype diskusjoner og hud mot hud. Man blir oppstemt av å se en finstemt film som denne.
(«Kjærlighet» vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia. Norgespremiere: 25. desember.)