Kjartan er tilbake: – Storkar som aldri før

Vår «Best akkurat nå»-liste er oppdatert med syv låter! Sjekk ut ny musikk fra blant annet Kjartan Lauritzen, Blood Command og Yellowroots.

Marion Woodseth – «Bare du og eg»

En låt med energigaranti! For det smeller virkelig av Marion Woodseth sitt refreng i «Bare du og eg», og siden jeg hørte den på P3.no/urørt forrige uke har den ekstra kaffekoppen blitt erstattet av denne.

Det hele starter rolig, med fuglekvitter, litt gitar og Marion Woodseths behagelige stemme. Så bygger det seg opp med pulserende synther og det hele topper seg i refrenget, eller droppet om du vil, som man blir avhengig av etter første lytt. En god poplåt for deg som er glad i pulserende synthbass og refreng man kan synge med på!

Dette er det jeg vil danse til på festival på en nedtråkket gressplen med gode venner, og når jeg setter på denne gleder jeg meg til det skal skje en gang i fremtiden.

Nina Gjertsen
Programleder, «Urørt» og «Absolutt fredag»

Jonas Alaska – «Light Switch»

Jonas Alaska. Du husker ham kanskje som singer-songwriteren fra Åmli. Han som var tilknyttet artister som Billie Van og stod på scenen sammen med «Urørt»-vinneren fra 2012, Mikhael Paskalev. Det var en nydelig tid for norsk musikk – noen år som banet vei for mange av de norske artistene vi elsker i dag. Jonas Alaska har sluppet musikk siden den gang, altså. Men det begynner å bli noen år siden han var en såkalt P3-artist.

Det ser imidlertid ut til å ha snudd, for Jonas har på formidabelt, dog noe overraskende vis kastet fra seg visene og folk-musikken og sluppet en skikkelig pophit. Stramme trommelinjer, masse synth og stemmeeffekter kler Jonas godt. Dette låter så 2021 og det er imponerende å både se og lytte til hvordan Alaska har snudd seg 180 grader rundt i musikklandskapet.

«Light Switch» er Ukens låt på P3.

Adiele Helen Krüger Arukwe
Musikksjef i NRK P3

Botaii – «Good Water»

Her om dagen kom jeg over en artist som inntil nylig hadde null (!) avspillinger på Spotify. Kanskje ikke så rart når debutsingelen til Botaii ble sluppet først denne uka. Sander Askeland, som han egentlig heter, har tidligere produsert låter for blant annet Paria og Daniel Owen, men har altså tatt et nytt steg i karrieren ved å slippe sin første egne singel.

20-åringen fra Stord oppgir at han har skrevet «Good Water» for å finne trygghet i sin kreativitet og musikalske identitet. Og det har han klart, for lydbildet i låta er særegent og unikt. «Good Water» flyter meget sømløst og elegant mellom sjangrene hiphop, pop og indie. Med en så rå første utgivelse blir det spennende å følge med på Botaii-prosjektet fremover – men først skal denne låta njutast.

Krister Namphathai Larsen
Musikkansvarlig i NRK P3

Iris – «Robotlover»

Det dagsferske debutalbumet til Iris er stilmessig tredelt: Her er det akustiske viser som minner om Aurora på sitt roligste, det er låter med attityde som minner om r&b-stjernene for 20 år siden, og det er luftig elektropop.

Det mest umiddelbart fengende på skiva er kanskje «Robotlover», som befinner seg i siste kategori. Melankolsk, men medrivende. En fortelling om å være fanget i et romantisk forhold som man ikke kommer så godt ut av, presentert i en deilig melodi. Her er den tidligere Urørt-vinneren god.


«Robotlover» er storslått, symfonisk pop som tidvis vekker nostalgiske assosiasjoner til Björk og hennes «Hyperballad». Er det kanskje også Björks legendariske svanekjole artisten fra Arna ser ut til å ta en bit av på coveret, istedenfor et stakkars, lys levende dyr? La oss håpe det.

Eskil Olaf Vestre
Journalist

Kjartan Lauritzen – «Million»

Kjartan Lauritzen er tilbake med sin første musikk siden 2019. Og siden sist har rapperen blitt «major label»-artist, for det er under Warner-flagget han skal slippe skive nå. Dette kommenterer han med sitt sedvanlige glimt i øyet ved å like så godt kalle den første smakebiten fra skiva for «Million». På låta er han storkar som aldri før, og det rappes ironisk om omfavnelse av egen suksess over en lav sko.

Men ellers er dette Kjartan Lauritzen (eller Per Áki Sigurdsson Kvikne, som 26-åringen egentlig heter) slik vi kjenner ham. Høy energi, jovial fremtoning, og underholdende rapping på kav sognemål. Pakket inn i like leken produksjon som alltid (signert Gerard Taylor alias Jerry Folk). Det er en slags funk-energi her, og det er tydelig at også Kjartan anno 2021 har som mål å bevege oss ut på dansegulvet og skape glede i helgen. På en eller annen måte har han klart å snike inn beskjeden «Ari Behn, kvil i fred» på denne låta også, og det er heller ikke noe minus.

Eskil Olaf Vestre
Journalist

Yellowroots – «Ung/rå»

Det er sjelden man føler seg så ung og rå som når man går eller sykler hjem en sen sommerkveld mens man kjenner etterdønningene fra sola prikke i fjeset. Slike stunder trenger et lydspor, og det ansvaret har indiepop-bandet Yellowroots tatt med deres nyeste singel «Ung/rå».

Ironisk nok har den unge trioen latt seg inspirere av den 58 år gamle eventyreren Lars Monsen på denne låta, ifølge dem fordi han oser av «ung råhet». Ikke uenig i det. «Ung/rå» oser av lekenhet og sult på livet, den er akkurat passe rampete og uforutsigbar, og vekslingen mellom vokalister gir låta en variasjon som settes pris på. Dessuten er det noen skikkelig fine gitarlinjer her som er verdt å legge merke til!

Anna Nor Sørensen
Programleder, «P3ligaen» og «Absolutt fredag»

Blood Command – «A Villain’s Monologue»

Noregs hardaste popgruppe er attende! Med unntak av fjorårets «Saturday City», har det vore stille sidan den umåteleg catchy EPen «Return of the Arsonist» og dei tilhøyrande P3-listingane i 2019. Like før nyttår byrja bandet å hinte om ein ny vokalist, og i dag får vi vårt første møte med australske Nikki Brumen som frontfigur i bergensbandet.

«A Villain’s Monologue» let som vintage, konfronterande Blood Command, og burde gå rett heim hjå tilhengarar av bandets unike miks av pop, punk, metal og rein attitude. Låten er nok ikkje bandet på sitt aller mest tilgjengelege, men presenterer Brumen som nok eit beist av ei frontkvinne og markerer seg med all den råskapen som har gjort gruppa til eit band å rekne med både live og på plate.

Får vi på plass «oååå»-koringa og dei fengande riffa no, vert dette ei svært god utgåve av Blood Command.

Sjur Systad Tyssen
Anmelder