Hkeem – «Se hvor vi er nå»
«Se hvor vi er nå», dette er noe mine søsken og jeg tenker på daglig. Ikke minst min mamma. Vi var barn av politiske flyktninger, vokste opp i tøffe kår og hadde store drømmer: men se hvor vi er nå!
Mamma hadde større drømmer for barna sine enn seg selv. Hun ofret alt. Nytt språk, nytt hjem og nytt liv: «Ekke noe hun angrer på, hennes barn se på dem de er store nå», synger Hkeem. Dette er noe jeg vet min mor også føler.
Låten til Hkeem er så lett å kjenne seg igjen i at den gjerne kunne vært «soundtracket» til mange av oss med innvandrerforeldre. Takk, Hkeem for at du deler. Dette trengte vi.
Ingrid Ciakudia-Moxnes
Journalist
Markella – «Burn Again»
Snakker vi årets mest fengende refreng, allerede i mars?
For gresk-norske Markella (23) blir dette sannsynligvis starten på en meget spennende popkarriere. Burn Again er en solid debutsingel, kledd i en produksjon som preges av både storhet og minimalisme fra bergensprodusenten Sondre Skaftun.
Nok en fremragende stemme har dukket frem fra samme sfære som Michelle Ullestad, DØSSI og Moyka. Hva er det Vestlandet har i drikkevannet sitt? Er det regnvannet, kanskje? I så fall, måtte det aldri slutte å regne.
Jon Vu-Yen Nguyen
Prosjektleder i «Urørt»
Emma Steinbakken – «This One’s On Me»
Skål for alle gangene ting gikk skeis. Skål for alle gangene man har gitt opp. Skål for alle gangene man prøver igjen. Emma Steinbakken bjuder på. Denne er på henne!
«This One’s On Me» er definisjonen på oppløftende pop. Et refreng som klistrer seg til hjernen samtidig som smilet sakte, men sikkert kommer frem.
18-åringen har laget det som har potensialet til å bli en moderne pub-klassiker. Her skal man holde rundt hverandres skuldre, vugge frem og tilbake, og synge med!
Alle superlativene om Emma Steinbakken er brukt opp. Det leveres gang på gang. Denne låta dediserer Jessheim-jenta til alle som har kunnet relatere til musikken hun skriver. Den er altså dedisert til en god del.
Espen Roness
Journalist
Maud – «Everything I Do»
Det er ikke meningen å ødelegge vårfølelsen til noen, men vi må faktisk sette pris på et nydelig stykke iskald elektronika om vond kjærlighetssorg før vi overgir oss til våryren. Det er nemlig nettopp det vi får av artist, låtskriver og produsent Maud i hennes nyeste låt «Everything I Do».
En amerikansk studie fra 2020 viste at kun 2,6 prosent av landets musikkprodusenter var kvinner. Det er nærliggende å tro at tallet ikke er særlig høyere her til lands, men ting skjer heldigvis på den fronten. En av dem som sørger for det er Maud.
Det er nærmest umulig å ikke bli oppslukt av det mørke, elektroniske lyduniverset hun har skapt. Noe jeg for alvor fikk erfare da jeg oppdaget debutalbumet hennes på «Urørt» for et års tid siden. Dette universet tas til nye, intensive høyder i «Everything I Do».
Sårbarheten i teksten trenger gjennom den pitchede vokalen på verset når Maud synger «I’m trying my best, but time doesn’t heal all wounds» over sløve synther. Før en pulserende og uptempo beat tar over og låta blir til et eneste langt refreng. Det er nettopp denne utradisjonelle oppbyggingen jeg elsker med musikken til Maud. Ikke minst at det til tross for et futuristisk uttrykk oppleves som en eksplosjon av følelser og en 360 fuck you til knuste hjerter.
Anna Nor Sørensen
Programleder i «P3ligaen»
Sigrid – «It Gets Dark»
«I’m not who I used to be», synger Sigrid når hun er tilbake etter det forrykende Griff-samarbeidet «Head On Fire» (hvorfor i all verden har ikke den blitt større?!) tidligere i år. Tekstlinjen gjelder heldigvis ikke på denne sangen. Det meste ved Sigrid er gledelig gjenkjennelig, men drakten hun bærer er sydd om litt.
Hun omgir seg fortsatt med kompakt produksjon, stramme, bombastiske trommer, og melodikløkt.
Innledende strykere og en gjenvendende gitar av den typen du kan ha sett blitt spilt på en fjelltopp i en eldre musikkvideo, gjør at det låter kledelig eldre.
Sammen med hennes smittende selvsikkerhet, prangende stemme og – ikke minst – det eksplosive refrenget, resulterer det i glimrende popmusikk. «It gets dark so I can see the stars», synges det. Sigrid ser nok allerede stjernene. Med denne kan hun fortsette med det.
Sigrid med «It Gets Dark» er «Ukas låt» på NRK P3.
Ruben Gran
Musikkansvarlig i NRK P3
Sondre Lerche + Chai – «Summer In Reverse»
Det siste jeg forventet denne uken var lett sommerlig alternativ-r&b … fra Sondre Lerche! Men denne låta funker som bare det mens jeg trasker rundt i den snåle blandingen vårsol og snøfall.
Tidligere i år slang verdens største r&b-artist, The Weeknd, seg på Japan-bølgen med sporet «Midnight Pretenders». Såkalt «city pop» fra 80-tallets Japan har vært en favoritt blant visse vestlige DJs i noen år nå, og The Weeknd valgte å sample en låt som artisten Tomoko Aran spilte inn i 1983.
Lerche har isteden invitert med det unge alternativrock-bandet Chai på dette japansk-norske samarbeidet. Tidligere har de fire jentene fra Nagoya samarbeidet med blant annet Gorillaz og JPEGMafia.
I presseskrivet heter det at «Summer In Reverse» er bygget på en «stakkato r&b-beat, så bakpå at de to produsentene i TV-serien «Hit For Hit» nok ville nikket anerkjennende».
Jeg nikker også fornøyd – mens jeg venter i spenning på neste samarbeidslåt fra Lerche, som etter sigende er med Aurora.
Eskil Olaf Vestre
Journalist
SE OGSÅ:
MER OM LÅTANBEFALINGER:
Tidligere «Best akkurat nå»-lister
Slik bestemmer vi hva vi spiller på P3