nrk.no
OPPMERKSOMHET: Linnea Løtvedt (20) sier hun er glad i oppmerksomhet og trives med å være kjent. Foto: Linnea Løtvedt

Linnea (20) er influenser: – Det er en mye hardere jobb enn jeg hadde trodd

Linnea (20), Nicholas (19) og Ole (20) har fått til noe mange drømmer om: å tjene penger på sosiale medier. Men det er ikke bare lett.

Linnea Løtvedt (20) gjør akkurat hva hun vil, når hun vil. 20-åringen har vært sin egen sjef i et snaut år, noe som tilsynelatende virker behagelig.

Men Linnea sier hun ikke lever «livets late dager».

– Det er en mye hardere jobb enn jeg hadde trodd, forteller influenseren fra Haugesund.

Linnea smiler og ser forbi kameraet. I hånda holder hun en kaffe fra starbucks. Hun har på seg en hvit olajakke og i bakgrunnen får vi se en blury bygning.
BERGEN: Linnea har haugesundsdialekt, men bor nå i et nyoppussa rekkehus i Bergen sammen med kjæresten sin. Foto: Linnea Løtvedt

På senvåren i 2019, begynte Linnea smått å legge ut videoer på TikTok.

Da epidemien kom til Norge, ble Linnea permittert fra jobben hun hadde i en barnehage og fikk dermed mye tid hun kunne fylle med noe. Dette «noe» ble sosiale medier.

Et drøyt halvår etter at hun startet, hadde Linnea nok annonseinntekter til å kunne leve av.

Hvordan fikk hun til det?

Redd for å satse

Linnea ville følge drømmen sin og sluttet derfor i barnehagejobben.

Men så ble tiktokeren redd. Hun takket ja til studieplass og søkte deltidsjobber, men høsten 2020 var økonomien så god og stabil at Linnea turte slippe tak i alt annet.

– Jeg måtte bare bestemme meg, men det var veldig skummelt.

DANS: Linnea legger ut mange dansevideoer og følger trender, men deler også mye innhold om kropp og psykisk helse.

Regnestykket er enkelt: Et firma betaler Linnea for at hun reklamerer for produktet eller tjenesten deres. Fordi Linnea har mange følgere, selger firmaet flere produkter, og Linnea tjener penger.

Nå bruker hun dagene til å vlogge, planlegge og lage innhold til sosiale medier, svare på spørsmål fra følgerne, samarbeide med annonsører og skrive regnskap.

Like etter at hun satset for fullt på influenserlivet, startet hun også et eget klesmerke. I følge Linnea tjener hun så godt på klærne at hun kan leve av det, men det ville vært en uforutsigbar inntekt.

– Jeg jobber 12–13 timer hver dag. Det som er greit, er at jeg kan jobbe hvor som helst. Det er frihet.

Linnea kan jobbe hvor som helst fordi hun vlogger det meste hun gjør. Dermed kan influenseren gjøre hva hun vil så lenge hun deler det med følgerne.

Tross lange arbeidsdager, elsker Linnea jobben sin. Hun har alltid villet jobbe med media. Å gjøre det og samtidig gi unge informasjon om psykisk helse og inspirere dem til å føle seg gode nok, gjør influenseryrket til hennes drømmejobb. I tillegg forteller influenseren at hun er glad i oppmerksomheten som følger med.

– Jeg lever godt til å være på min alder, legger Linnea til og smiler sjenert.

Men hva hun tjener, ønsker hun ikke å oppgi, og P3.no har ikke fått bekreftet hva influenseren tjente i 2020.

Selv om arbeidsmengden er stor og følgerne mange, mener Linnea at det er svært få som anerkjenner jobben hennes som et yrke.

Det til tross for at Utdanning.no laget en egen yrkesbeskrivelse om influenser for over to år siden.

Få lykkes

Linnea har skaffet seg både følgere og annonseinntekter, men det er ikke nødvendigvis enkelt å få til.

Gisle Hellsten er leder for Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo. Der jobber de med å forberede studenter på arbeidslivet. Han sier:

– Problemet med influenseryrket er at det bare er noen få som lykkes. De lykkes gjerne til de grader og får det som en inntektsvei, mens ganske mange ikke vil klare det.

Den andre utfordringen Hellsten skisserer, er at influenseryrket ikke bare er noe man kan begynne med som en deltidsjobb og så renner pengene inn. Grunnen til det, er at det ofte er tidskrevende å bygge opp en profil på sosiale medier som får mange nok følgere til å tjene penger.

📱 Influensere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.
📱 Som influenser jobber du for å påvirke andres holdninger og handlinger. 
📱 Mange influensere er selvstendig næringsdrivende og oppretter for eksempel et enkeltpersonforetak rundt sitt eget navn.
📱 Som influenser bør du være målrettet, analytisk, initiativrik og god til å bygge tillit. Du må være salgs- og resultatorientert og ha høy arbeidskapasitet.
Kilde: Utdanning.no

– Jeg spiller på utseende mitt

En som likevel forsøkte å gjøre sosiale medier til en deltidsjobb, er Nicholas Løken (19).

– Jeg får en del views på TikTok, sier han og forklarer hvorfor:

– Jeg spiller på utseendet mitt og følger trender.

Han har akkurat fullført siste året på videregående i Sarpsborg, og ved siden av skolen har han drevet en TikTok-konto med over 485.000 følgere.

Det tok han ett år: Nicholas har blitt influenser.

Men følgermassen er ikke stor nok for Nicholas. Målet er å nå én million. Det har han planer om å legge mye energi i for å oppnå.

Nicholas sitter i bilen og strekker den ene armen ut mot rattet. Han ser mot bilruta og har på seg sorte solbriller som sitter langt ned på nesa.
FORSPRANG: Nicholas Løken sier han begynte med TikTok før mange andre. Han hadde dermed et lite forsprang med følgere da «alle» andre ble aktive der. Foto: Nicholas Løken

Nicholas legger ut videoer med humor, dans, sport og kjærlighetserklæringer til sin utvalgte. Det viktigste for han er at følgerne hans kan relatere til innholdet i videoene.

– Noen synes nok også at jeg er kjekk og ser på videoene mine på grunn av det.

Gode penger og oppmerksomhet

Timene går når Nicholas skroller gjennom videoer på TikTok for å finne ut hva som trender og for å finne inspirasjon.

Det som begynte som en hobby, er nå en jobb.

TREND: Dette er én av mange trender Nicholas tester på kontoen sin.

– Det er moro når jeg har såpass mange følgere. Jeg tjener gode penger på å ha det som en sidejobb.

Men å satse på sosiale medier for fullt, synes han blir for usikkert. Han vil derfor studere og jobbe med finans.

Likevel har han akkurat signert med et managerbyrå som vil ordne med annonsørene. Det har gitt Nicholas både flere reklameoppdrag og større inntekt.

– Tidligere har jeg tjent 4000 kroner per oppdrag, men det er svært lite i forhold til den følgermassen jeg har.

P3.no har fått dokumentert hva han nå tjener per oppdrag, men han ønsker ikke å offentliggjøre denne informasjonen.

Litt som toppidrett

Karriereveileder Hellsten sammenligner influenserne med idrettsutøvere.

– Influenseryrket er litt som toppidrett – noen blir gode nok til å spille fotball i eliteserien, mens de fleste ikke blir det, sier han.

Han mener de som klarer seg som influensere, gjerne har to-tre unike egenskaper og bygger innholdet sitt på en tematikk. Det kan for eksempel være ekspertise på et produkt eller en erfaring de kan bygge videre på.

– For det andre er de gode kommunikatorer. Men kanskje den viktigste egenskapen de har, og som jeg tror til dels kan være krevende, er å stå i det. Det er nok ganske mye støy rundt egen person, og de får mye negativ feedback.

Kropp, psykisk helse og ensomhet

Linnea «spiller i eliteserien» fordi folk er interessert i tematikken hun baserer innholdet sitt på. Skroller du nedover Linneas profiler, finner du innlegg om kropp, psykisk helse og kristentro.

– Folk likte det de så. Jeg tror jeg tar opp temaer andre ikke snakker om.

Nå har Linnea over 244.000 følgere på TikTok, 80.000 på Snapchat og 30.000 på Instagram.

– Jo mer jeg satser, jo mer interessert blir folk. Det handler om å gi alt og by på seg selv.

Men å by på seg selv kommer ikke kostnadsfritt.

– Jeg får mye hat for kropp og utseende. Noen bruker mye tid å på skrive alt jeg gjør galt, men jeg leser ikke alt, forteller hun.

Et skjermbilde av Linnea som sitter på en balkong med et glass brud i handa. Hun har kneppet opp ned hvite buksa slik at man kan se magen folde seg. I bildeteksten står det: Finvær og sommerkroppen min.
FLERE TEMAER: Linneas Instagramprofil vitner om at hun er opptatt av normalisere kroppen. Skjermbilde av Instagram 21.06.21

Vestlendingen sier hatet hun får, ikke står ikke i veien for å nå målet: å hjelpe følgerne sine til å bli fornøyde med seg selv og oppsøke hjelp dersom de har det vanskelig.

– Det beste med influenserlivet er å se at jeg får til endring. Det vil alltid komme kritikk, men så lenge jeg får hjulpet to-tre stykker, er jeg fornøyd.

En annen kostnad i livet som influenser er ensomheten.

– Ja, det blir veldig fort ensomt. Det fleste vennene mine bor i andre byer, så jeg skulle gjerne hatt flere venner og et kollegium. Mange tror jeg har mange venner fordi jeg har mange følgere, men slik er det dessverre ikke, innrømmer Linnea.

Tross ulempene håper Linnea hun kan jobbe som influenser resten av livet.

Ekstremsport og influenser

Det håper Ole Mørland Johnsen (20) også, men hans første mål blir å kunne leve av sosiale medier i det hele tatt.

Ole klatrer opp på en bygning, men har ingen planer om å komme seg ned på den tradisjonelle måten.

Han skal gjøre det som for en uprofesjonell ville vært dødelig.

Ole tar sats fra kanten, gjør en salto i lufta og lander på taket til et annet bygg flere meter lenger ned.

Han legger ut videoen av trikset på både TikTok og Instagram. Der er det over 612.000 som følger han, og noen av videoene har fått over 20 millioner visninger.

STUNT: Dette er et av mange stunt Ole deler med følgerne sine.

Ekstremsporten han driver med, kalles parkour og går ut på å komme seg fra et sted til et annet på mest effektivt vis.

For cirka ett år siden begynte sponsorene å kontakte han. I dag tjener han omtrent 2000 kroner på hvert innlegg ved å bruke musikken ulike musikkselskap tilbyr han.

– Jeg lever ikke av sponsorinntekt nå, men jeg tror det er gode muligheter for det når jeg virkelig satser. TikTok er så stort at det nok er mange bedrifter som går dit fremover for å markedsføre seg.

16 år og tusenvis av følgere

Ole startet sin karriere i sosiale medier som 16-åring. Da begynte triksene hans å bli så gode at han filmet dem og publiserte de beste.

– Jeg lærer meg å bruke kroppen min til å gjøre de utroligste ting, forteller 20-åringen.

En video av han selv som klatret opp en stige som ikke stod inntil noe, gikk viralt. På bare noen få dager fikk han 100.000 nye følgere.

Et portrettbilde av Ole ute i naturen der han smiler og ser til siden.
DRØMMELIVET: Ole Mørland Johnsens drømmeliv består av å leve av å dele parkour i sosiale medier og inspirere andre til å begynne med sporten. Foto: Privat

– Drømmelivet er å få inspirere andre til å drive med denne idretten og samtidig leve av å legge ut videoer på TikTok og være stuntutøver i filmer.

Til Nicholas og Ole og mange andre som drømmer om det samme, er Linneas råd følgende:

– By på deg selv, vær en ærlig og god sjel. Tør å satse, og tør å gi!

LES MER: