Beyoncés nye klær

En måned før jeg skal se Beyoncé live for første gang liker jeg henne mindre enn noensinne, skriver Trine Aandahl i ukens kommentar.

Jeg har alltid likt Beyoncé.

Først og fremst fordi hun i over femten år har laget gjennomgående bra musikk, både som Destiny’s Child-medlem og som soloartist, men også fordi hun har kommunisert et budskap om selvrespekt og fremstått trygg og selvsikker. Jeg var ti år da Destiny’s Child ble sluppet, har fulgt med Beyoncé siden, og er fremdeles såpass stor fan at jeg satt med mobilen i ei hånd og macen i den andre da billettene til mai-konserten i Telenor Arena ble lagt ut for salg.

Men noe har skjedd med Beyoncé den siste tiden. Hun fremstår i stadig større grad selvopptatt, kontrollerende og svak. Det kan selvsagt være at hun omsider har blitt preget av å ha vært stjerne siden hun var tenåring, men Beyoncés nye alter-ego, Mrs. Carter, kan også ha skylden.

Plettfri

Nylig meldte vi at Beyoncé har lagt ned fotoforbud på turnéen sin fordi hun er redd for å se rar, eller vanlig, ut på pressefotografenes bilder. Antagelig skyldes det det ene bildet fra vinterens rå opptreden på Super Bowl. Det av en veltrent Beyonce i skinndrakt med et noe usjarmerende ansiktsuttrykk.

Selvsagt har Beyoncé, som alle andre, lyst til å se bra ut hele tida. Like selvsagt: også hun kan være uheldig. Om noen burde tåle at verden får se et mindre vellykket bilde, er det vel nettopp Beyoncé, som “alle” er enige om at ser fantastisk ut?

Mye hud, lite hjerne

Nå får kun stjernas egen fotograf ta bilder på konsertene hennes. At hun ikke tør å åpne opp for bilder som viser at også hun er et menneske er ikke bare feigt. Det viser også at hun et et ekstremt dårlig forbilde for Instagram-generasjonen som definerer egenverdien sin ut fra antall likes på dagens outfit og trutmunn-bilder. Hun kunne vært en positiv motvekt til glansbilde-kulturen, men velger i stedet å fremstille seg selv plettfri.

Turnéen Beyoncé nå er ute på har fått navnet Mrs. Carter Show World Tour, etter navnet popstjerna har fått av sin minst like berømte mann, Shawn “Jay-Z” Carter. Kanskje er det ønsket om å gå opp i den konservative amerikanske konerollen,å se godt ut og ikke stille for mange ubehagelige spørsmål som har ført til Beyoncés forandring den siste tida?

Beyoncé iscenesatte seg selv også i 2008; da var hun Sasha Fierce i flere år etter at hun slapp albumet med samme navn. Problemet er at Sasha Fierce var en langt mer interessant figur enn Mrs. Carter er. Der Sasha Fierce ga oss “Single Ladies” gir Mrs. Carter oss mye hud, lite hjerne og et enormt behov for å fremstå plettfri.

Krampaktig avkledd

Det er ikke noe nytt at inntrykket vi får av stjerner er iscenesatt og kontrollert. Det nye er at Beyoncé har gått fra å fremstå relativt avslappet til seg selv og kroppen sin til å stille opp halvnaken på bilder. Artisten som alltid har blitt hyllet for formene sine, har tydeligvis fått økt appetitt for bekreftelse.

Februar-utgaven av bladet Gentlemen’s Quarterly bød på bilder som skulle vise hvor kjapt artisten kom  i form etter å ha født datteren Ivy Blue Carter. Nokså krampaktig, både med tanke på ryktene om at hun aldri egentlig var gravid, og med tanke på hvor latterlig idéen om å skulle være i modellform bare en måned etter en fødsel er.

For oss som har sett på Beyoncé som ei tøff dame var det et solid slag i trynet. Plutselig var hun en av dem som har gitt etter for tanken om at det først og fremst er utseendet som gir damer verdi, og at det vi presterer kommer i andre rekke.

Intakt artist

Noe må ha skjedd med forstanden hennes da Beyoncé ble Mrs Carter. Integritet står ikke lenger i fokus. Nå virker det viktigere å skaffe inntekt til den lille kjernefamilien. Stjerna som tjente 40 millioner dollar i 2011 har solgt store deler av sjela til noen av verdens mest elendige merkevarer, Pepsi og Hennes & Mauritz.

Den siste måneden har vi nemlig fått smakebiter på to nye låter. Ikke på vanlig måte; “Grown Woman” fikk sin debut i en Pepsi-reklame, mens “Standing On The Sun” møtte verden som  lydsporet til en reklame for Hennes & Mauritz sommerkolleksjon. De uverdige arbeidsforholdene som ble avdekket på klesgigantens fabrikker tidligere i år ser ikke ut til å plage Mrs. Carter nevneverdig mens hun deier seg på stranda – selvsagt i en minimal bikini – og tenker på pengene som strømmer inn på konto.

I låta “Bow Down” fra mars synger Beyoncé “don’t think I’m just his little wife”. Ironisk, når hun velger å markedsføre seg selv som nettopp dét. Heldigvis viser samme låt at hun fremdeles har evnen til å gjøre seg bemerket som artist intakt. Klippene fra Mrs. Carter Show World Tour på YouTube vitner dessuten om en konsertopplevelse av høy kvalitet, uansett hvor kjip Mrs. Carter selv har blitt.

Trine Aandahl

Les flere kommentarer fra P3 Musikk her.