Det er en god stund siden vi innså at våre daglige vaner er i ferd med å bli omfavnet av de digitale tjenester. Men selv om nedlasting og strømming har tatt over mye av hegemoniet fra cd-platene har radiolytting stadig hatt en sterk posisjon.
Det har gått nesten et år siden man kunne slå fast at det digitale var blitt mer populært enn de fysiske formatene i markedet. Men selv om man kjøper flere låter og strømmer mer musikk fra nettet betyr ikke det nødvendigvis at man bruker mindre tid på andre ting.
- Les også: Vil ha musikk på skjermen
Spiser av radiotiden
I USA viser nå nye tall at musikkbruken på nettet er i ferd med å spise av tiden folk bruker på å høre musikk på radioen.
De ferske tallene viser at nesten 50 prosent av den amerikanske befolkninga nå bruker nettradio- og streamingtjenester som Pandora, Rdio og Spotify.
- Les også: Overtar for CD-spilleren
Siden 2009 har prosentandelen som bruker Pandora, som også hører på tradisjonell radio. gått ned med ti prosentpoeng. I samme periode sank cd-lyttinga med 21 prosent, mens lyttinga på digitale musikkfiler på portable enheter, som iPod eller andre mp3-spillere også sank med 21 prosent.
– Har tatt over andreplassen
Strømmetjenestene tar altså over for mp3-filer og er i USA nå også i ferd med å spise av markedsandelene til den tradisjonelle radiolyttinga.
– Selv om tradisjonell AM- og FM-radio fortsatt er amerikaneres førstevalg når man skal høre på musikk har utvalget av internettradio og strømmetjenester tilgjengelig nå tatt over andreplassen foran cd-plater, sier Russ Crupnick, som er visepresident i analyselskapet NPD til PC Magazine.
– Går ikke ut over radiolyttingen
De amerikanske forholdene er ikke direkte overførbare til Norge. Her i landet, til tross for at vi er kommet veldig langt når det gjelder bruk av strømming, har ikke våre nye, digitale medievaner gått på bekostning av den tiden vi bruker på radiolytting. Blant annet fordi, selv om vi stadig får flere medietilbud, så utvides stadig den tiden vi bruker på dem.
– Vi ser jo at bruk av strømming øker også her, uten at det så langt kan sies å gå ut over radiolyttingen i særlig grad, i alle fall ikke for NRKs radiokanaler, sier NRKs musikksjef, Knut Henrik Ytre-Arne til P3.no.
– Det er mulig de kommersielle kanalene merker dette mer, siden de slåss om de samme reklameinntektene som Spotify gjør, men det er vel trolig at dette først og fremst erstatter lytting på mp3, CD, LP og kassett, pluss at publikum generelt sett lytter mer til musikk samlet, sier han videre
– Veldig dyktige
Radiolyttingen går opp og for den delen av publikum som trolig bruker strømmetjenestene aller mest, de yngste. Det siste året har P3 økt lyttetiden blant folk i denne gruppa.
– Dette tror vi skyldes at P3 er veldig dyktige til å velge den riktige musikken, og at de har gode programmer, med personligheter publikum setter pris på, mener Ytre-Arne.
NRKs musikksjef er altså ikke spesielt pessimistisk med tanke på framtida, men vet at man må være på vakt.
– Det er fortsatt ikke grunnlag for å si at digital musikklytting spiser nevneverdig av radiolytting, men det kan jo endre seg hvis vi ikke kontinuerlig utvikler radiokanalene våre, slik at de oppleves som relevante og attraktive å høre på.
– Vi følger nøye med på utviklingen i USA, spesielt rundt Pandora, som til tross for enorme lyttertall fremdeles ikke tjener penger, mest på grunn av veldig høye vederlagsinnbetalinger til rettighetshaverne.