Den ikoniske Brixton-artisten ga omsider et livstegn på tirsdag da han slapp singelen «Where Are We Now?» på sin 66-årsdag, etter ti års fravær. Bowie fikk strålende kritikker for første smakebit fra det forestående albumet The Next Day, som slippes 11. mars.
Hør «Where Are We Now?» og se videoen
Les: Hvorfor har David Bowie på seg en norsk t-skjorte i sin nyeste video?
Vanskelig å skille salgstall
Men sporet må se langt etter å få en plass på Official Charts Company, selskapet som står bak de britiske singellistene, til tross for at sangen topper iTunes-singellisten. Sporet er knyttet opp mot albumslippet, og er kun tilgjengelig om man forhåndsbestiller Bowies 24. offisielle studioalbum.
Talspersoner fra Official Charts Company begrunner avgjørelsen med at de ikke kan skille mellom salgstall på forhåndsbestillinger på utgivelsen og singelen. Om Bowie føler seg urettferdig behandlet grunnet formalitetene, eller om han blanke i konsekvensene, er uvisst.
– Binder sammen fortiden med fremtiden
Musikkprodusenten Tony Visconti har ofte jobbet med David Bowie de siste 40 årene. Duoen har brukt de foregående to årene på det nye albumet. Til BBC News sier Visconti at The Next Day kommer til å bli et rockealbum, til tross for at singelen antyder en annen retning.
– «Where Are We Now?» er en veldig rolig og vakker ballade, men jeg stilte spørsmålstegn ved slippet. Han burde komme med et smell. Men han bestemmer selv, og egentlig er dette et smart valg. Han binder sammen fortiden med fremtiden, sier Visconti til BBC.
– Ekstremt sterkt og vakkert
Amerikanske Visconti, som har produsert for blant annet Thin Lizzy og Kaiser Chief, er begeistret for resultatet, og påstår at han ikke har gått lei en eneste låt etter å hørt på albumet i to år.
– Jeg syns albumet er ekstremt sterkt og vakkert. Folk kommer til å finne klassisk Bowie-materiale her, samt en innovativ artist som går nye veier, fortsetter Visconti, som forsikrer om at «Ziggy Stardust»-sangerens helse er strålende.