Finansierer piratene

Store merkevarer er med på å finansiere nettpirater de egentlig er motstandere av.

Mens vi i går var vitne til en smule ironisk forhold mellom pirater og antipirater er det i dag selvmotsigelser som skal stå i høysetet.

Selvmotsigelsen ligger i det faktum at en rekke innholdsleverandører og firmaer, som i festtaler har snakket stygt om den ulovlige fildelinga på nettet, sjøl indirekte er med på å finansiere piratenes virksomhet.

Kjøper annonser hos piratene

USC Annenberg Innovation Lab ved University of Southern California har analysert det nettbaserte annonsemarkedet. I en ny rapport har de publisert lister med navn, både på annonsenettverk som selger reklame på piratnettsteder, men også på store merkevarenavn som kjøper annonser gjennom disse nettverkene.

Google skal være blant de «flinkere» i klassen og jobber stadig med nye metoder for å stoppe nettpiratene. Foto: NTB Scanpix / Mark Lennihan, AP Photo.
Google skal være blant de «flinkere» i klassen og jobber stadig med nye metoder for å stoppe nettpiratene. Foto: NTB Scanpix / Mark Lennihan, AP Photo.

Firmaer som Amazon, Samsung og American Express er blant gigantene som alle gjør dette. Det fører til at reklame for deres produkter dukker opp på nettsider med innhold som bryter opphavsretten, og dermed indirekte også finansierer denne virksomheten.

AT&T og American Express er to merkevarer som ikke direkte er knytta til musikk, men begge er indirekte involvert i musikkbransjen ved eierandeler, blant annet i Spotify.

Google skjerpa seg

Når liknende rapporter tidligere er blitt publisert har søkegiganten Google vært en av verstingene med sine annonsenettverk, og ifølge MusicWeek den nest mest aktive aktøren på dette området.

Nå skal de imidlertid ha skjerpet inn på dette.

– Googles annonsenettverk har betydelig redusert antallet nettsteder de er til stede på der opphavsretten brytes. I motsetning til dem ser vi at Yahoos Right Media fortsetter å være en stor leverandør av annonser til disse nettstedene, sier en talsmann for forskerteamet bak rapporten.

Vil stoppe pengestrømmen

Google fortsetter på sin side kampen mot nettpiratene også på andre måter.

Fra før jobber de blant annet med å endre sin søkealgoritme slik at søk som treffer lenker på sider som bryter opphavsretten blir mindre synlige. Nå ønsker de også å forsøke å gjøre det vanskeligere for piratene å motta betaling, blant annet fra annonsenettverk.

Ifølge The Telegraph er Google i forhandlinger med selskaper som Visa, Mastercard og PayPal for å blokkere piratenes inntekter.

Et liknende tiltak ble tatt i bruk i 2011 da WikiLeaks fikk stoppet sine inntekter.