Det amerikanske markedet for musikk henger litt etter i utvikling i forhold til resten av verden. Den globale musikkbransjen opplevde i 2012 at deres inntekter første gang siden 1999 faktisk økte. For USA sin del går det fortsatt nedover.
Falt med 0,9 prosent
Det går imidlertid mindre dårlig enn det har gjort tidligere, og det digitale salget fortsetter å stige.
Den siste rapporten fra Record Industry Association of America (RIAA) sier at den totale omsetninga av musikk i USA falt med 0,9 prosent i forhold til 2011. Den globale omsetninga økte med 0,3 prosent i 2012.
- Les også: – Musikkbransjen må bli proffere
De eneste forretningsmodellene som virkelig er med på å dytte bransjen i rett retning er abonnementstjenester for strømming, som økte med hele 59 prosent i 2012, ifølge Billboard.
59 prosent digitalt
Totalt hadde USA en omsetning av musikk på 7,1 milliarder dollar i 2012, noe som tilsvarer drøyt 41 milliarder kroner. Av dette er det nå 59 prosent digital omsetning, mot 51 prosent året før.
Omsetninga av digital nedlasting vokser i et mindre tempo enn strømmetjenestene, men står fortsatt for en større omsetning.
- Les også: – Vil få «anstendige inntekter»
Den totale omsetninga av fysiske produkter som cd-plater gikk ned med 17 prosent i 2012, mot en åtte prosents nedgang året før. Salget av vinyl-plater økte imidlertid med 36 prosent.