Gagas høyre hånd

Troy Carter har gitt Lady Gaga én million fans i hennes eget sosiale nettverk og hjalp henne til 30 prosent mer salg av merchandise.

Lady Gaga, som inntar scenen i Telenor Arena 6. desember, har etter sin inntreden i pop-superstjerne-universet knivet med artister som Rihanna og Justin Bieber om å ha hegemoniet i de sosiale medier.

Lady Gaga. Foto: NTB Scanpix / Kaquhiro Nogi, AFP Photo.
Lady Gaga har millioner av fans på både Facebook og Twitter, men er vel så opptatt av et helt annet sosialet medium. Foto: NTB Scanpix / Kaquhiro Nogi, AFP Photo.

Et annet sosialt medium

Over 53 millioner «liker» henne på Facebook og over 31 millioner følger henne på Twitter. Likevel er det et annet sosialt medium som får æren for at hun den siste tiden har økt sitt salg av merchandise – altså plakater, t-skjorter og andre biprodukter.

Les også: Die Antwoord hundser Lady Gaga

Lady Gaga har nemlig en manager som sitter bak og trekker i trådene, og som må ha gjort et par riktige ting når det kommer til markedsstrategier.

Troy Carter heter han og er grunnleggeren av, styreformann i og daglig leder for Coalition Media, som også holder orden på en rekke andre artister. Før han starta dette managementet jobbet han blant annet med Will Smith og Sean «P Diddy» Combs.

– Vi tror framtida for de sosiale mediene er mikronettverk og nettsamfunn bygget rundt spesifike interesser.

Nå er han sjøl, i tillegg til å være manager for blant andre Lady Gaga, blitt noe av en celebritet i techverdenen. Han er blant annet involvert i en rekke nye forretningsideer med base i Silicon Valley-området. Han står også bak Backplane, et firma som lager en plattform der man kan bygge sosiale medier.

Lady Gagas sosiale nettverk Littlemonsters har fått over én million medlemmer. Foto: Skjermdump.
Lady Gagas sosiale nettverk Littlemonsters har fått over én million medlemmer. Foto: Skjermdump.

Herfra har han starta Lady Gagas egen «Facebook» – det sosiale nettstedet Littlemonsters.com.

Les også: Lady Gagas sosiale nettverk

– Bygges rundt spesifike interesser

På den samme plattformen jobber han også med å utvikle liknende små sosiale nettsamfunn, blant annet for en kristen organisasjon og for et baseball-lag. For selv om Facebook, Twitter og kanskje Instagram i dag er de dominerende sosiale mediene, mener Troy Carter situasjonen om noen år vil være en ganske annen.

– Vi tror framtida for de sosiale mediene er mikronettverk og nettsamfunn bygget rundt spesifike interesser, sa han nylig i et intervju med Brisbane Times.

Sist uke var Troy Carter også gjest under teknomessa Wired 2012. Her fortalte han blant annet om Lady Gaga-nettstedet Littlemonsters.com, som har få over én million brukere siden det ble starta for tre måneder siden.

Lady Gaga-fansen er blant annet ivrige tegnere. Det visste Troy Carter & co å utnytte. Foto: Skjermdump gagafanart.tumblr.com.
Lady Gaga-fansen er blant annet ivrige tegnere. Det visste Troy Carter & co å utnytte. Foto: Skjermdump gagafanart.tumblr.com.

– Kjøper ting av fansen

Selv om dette nettstedet ennå er relativt nytt har Troy Carter og markedsfolka til Lady Gaga oppdaga nye måter å tjene penger.

– Vårt salg av merchandise gikk opp med 30 prosent fordi vi begynte å kjøpe ting fansen hadde laga. De laga «artwork» [tegninger, bilder eller annen kunst journ.anm.] gjennom nettstedet og viste sin kreativitet. Vi oppdaga dette og begynte å bruke det i vår merchandise mens vi var på turné. Det viste seg at fansen likte «artwork» fra andre fans. De vet altså sjøl bedre hva de liker enn vi vet at de liker, sier han til Hypebot.

I det hele tatt er det mange tegn som tyder på at kommunikasjonen i framtida vil gå mye mer direkte fra artisten til fansen.

– Etter hvert vil vi strømme musikken gjennom dette nettstedet, vi kommer til å selge musikk der og allerede selger vi billetter gjennom Littlemonsters, forklarer Carter.

– Jeg tror piratvirksomheten til slutt kommer til å forsvinne.

– Jeg tror det er viktig at artisten har kontroll over sitt nettsamfunn. Du ønsker i utgangspunktet ikke å ha noen mellomledd i det forholdet. Jeg tror vi lever i en tid der det er viktig å forstå fansen og samfunnet som helhet og å kunne kommunisere direkte med fansen, enten du skal slippe ny musikk, selge billetter eller andre produkter. Vi lever i en tid der det ikke bør være noen som står i veien i det forholdet.

Mer direkte kommunikasjon

Lady Gaga skal ha fått ideen til Littlemonsters etter å ha sett Facebook-filmen The Social Network. Nå er hun og Carter på vei mot en mer direkte kommunikasjon.
Mer direkte kommunikasjon

– Vi har aldri hatt en direkte kommunikasjon med vårt publikum. Når noen kjøper en CD på en platebutikk teller vi kanskje den personen som en fan, men vi aner ikke om de hater musikken de kjøpte og kaster CD-plata ut vinduet. Og det er akkurat det samme ned iTunes – det er heller ikke direkte kommunikasjon. Det er iTunes sjøl som eier det forholdet til fansen. Så tanken bak å bygge et slikt nettsamfunn var at vi ville kommunisere direkte og nå har vi kontroll på dataene og kjenner fansens atferd, sier Troy Carter.

Han ser lyst på framtida, til tross for musikkindustriens mangeårige kamp mot nettpirater som konsumerer musikk uten å betale.

– Jeg tror piratvirksomheten til slutt kommer til å forsvinne. Om du kan få noe helt gratis, istedenfor å stjele det, og kvaliteten på det du får gratis faktisk er bedre enn på det du stjeler, så blir valget enkelt, mener han.

Se Troy Carter bli intervjua av Wired her:

Interview: Troy Carter @ Wired 2012, London from Wired.co.uk on Vimeo.