I følge Nielsen Soundscan, har Flo Ridas topp fem hitlåter nådd et samlet digitalt salg på 20, 9 millioner eksemplarer. Eminem (19, 5) og Kanye West (17,1) har respektable salg, og de er godt foran salgstallene til Jay-Z og Lil Wayne, melder det ovennevnte byrået.
Disse tallene utgjør at hitmaskinen er den mestselgende rapperen gjennom tidene hva angår digitale salg på singler.
Les: Taylor Swift har satt salgsrekorder med sin nye låt i USA – Flo Rida foran Swift på lista over antall digitalsalg per uke
Les óg: Skal man kunne selge sine «brukte» mp3-filer på samme måte som med CDer og vinylplater?
Hip pop
Men det strides om hvorvidt mannen, hvis fødenavn er Tramar Dillard, faktisk driver med rapmusikk. Flere mener at Flo Ridas musikktilnærming må ses i vid forstand. – Det kommer an på hva du kaller rap, sier Keith Caulfield, prosjektleder ved Billboard via MTV.
– Han er en rapper, men samtidig er han omfavnet av pop-publikummet og får langt flere låter på radioen enn andre rappere, fortsetter Caulfield.
Hør «Whistle», Flo Ridas siste hitsingel:
Siden «Low», Flo Ridas første nummer én-hit som kom ut i 2007, har han vært ekstremt tilstede på hitlistene. Oppfølgersporet «Right Round» som solgte 636000 digitale eksemplarer, kom også på førsteplass på Hot 100 Billboard-singellista. «Good Feeling» fikk en hederlig tredjeplass på samme lista, og nå topper han hitlista nok en gang med «Whistle», hans siste singel som har solgt fire millioner digitale eksemplarer.
Les óg: Sjekk ut listen over artistene som selger flest plater digitalt i Storbritannia
Les óg: Warner med 25 prosent streaming
Plukker med seg penga
På lista over mest solgte digitale sanger fra 2003 til i dag, har artisten fem singel-oppføringer i topp 200-lista.
– Flo Rida stammer fra hip hop, men tidlig i karrieren fikk han sjangerblanding-hits og ble dermed mer relevant i det feltet. Det er ikke verre enn at hvis en rapper-rapper ikke vil ta i de kommersielle låtene, stepper Flo Rida gladelig opp, lager hitlåter og plukker med seg pengene som følger med, forklarer Jon Caramanica, New York Times-musikkjournalist.