I dag, søndag 28. April 2013, passerer vi en viktig historisk milepæl i distribusjon av musikk. Det er ti år siden Apple lanserte sin digitale butikk for kjøp av nedlastbar musikk – iTunes.
På denne tiden – for ti år siden – hadde piratkopiering allerede fått et klamt grep om musikkbransjen som fortvila så seg om etter løsninger, blant annet i kjølvannet av kampen mot Napster.
Det første skikkelige alternativet
Allerede to år tidligere hadde Apple lansert sin iPod, som for mange ble selve revolusjonen når det gjaldt å bringe med seg musikkbiblioteket sitt uansett hvor man skulle.
Apple lanserte tidligere dette året også programvaren iTunes Music Management, slik at man kunne kopiere musikken man allerede hadde over på den bærbare enheten.
Men da iTunes Music Store åpnet sine digitale dører en tidlig vårdag i 2003 var dette det første skikkelige alternativet for lovlig å anskaffe seg musikk på digitalt vis. Først for Mac-brukere. PC-folket måtte vente til utpå høsten.
- Les også: Blir de mange små «det neste store»?
Imponerende vekst
Utvalget var i starten egentlig latterlig lite. Basen bestod av «bare» 200.000 låter. Noe som står i sterk kontrast med dagens tjenester som skryter av å ha millioner av låter tilgjengelige. Til tross for dette solgte de hele 70 millioner nedlastinger det første året. Bare den første uka solgte de over én million låter, da U2s «Stuck In A Moment» var klodens mest populære låt, mens Beck toppa albumlista med Sea Change.
I juli 2004 passerte man 100 millioner nedlastinger. Og mens iPoden ikke var noen salgssuksess det første året, da Apple «bare» solgte 600.000 av dem, hadde de nå passert 42 millioner solgte enheter.
Når vi hopper til 2012 har mange spådd CD-platas død og de fysiske produktene er på vei nedover i salgstall. Nå står iTunes alene for omkring 55 prosent av de totale digitale inntektene til musikkbransjen og omtrent 20 prosent av den globale omsetninga. Men det som kanskje er enda mer imponerende er at Apples musikkbutikk vokser i et mye større tempo (se illustrasjon nederst i artikkelen) enn det totale musikkmarkedet – til tross for den økte konkurransen, spesielt fra strømmeaktører som Spotify.
Må tåle kritikk
I fjor skaffet iTunes musikkbransjen også omkring 3 milliarder dollar, eller over 17 milliarder kroner, i inntekter. Da blir Spotify bare en lilleputt i forhold, med omtrent fire prosent av de totale inntektene. Ifølge tallene fra IFPI vokste de digitale inntektene med 8 prosent i 2012, mens antallet nedlastinger fra iTunes vokste med hele 50 prosent. I februar passerte de 25 milliarder nedlastinger totalt.
Steve Jobs var en visjonær industribygger, men hadde aldri spesielt stor tro på abonnementsløsninger.
Strømmetjenestene er ennå bare i startgropa, men har en raskere vekstrate – i hvert fall i de nordiske landene.
- Les også: Strømming er størst
iTunes har også som dominerende leverandør høstet mye kritikk, blant annet for at man låses til Apples øvrige produkter når man kjøper musikk hos dem. Det finnes til og med de som mener at iTunes er den dårligste programvaren Apple noen sinne har produsert.
Starta en omveltning
iTunes har også fått skylda for å ha tatt livet av album som uttrykksform. Med muligheten for å plukke én og én låt trengte man ikke lenger hele langspilleren. Men det er ikke til å komme fra at de fleste artister fortsatt velger å gi ut sine låter satt sammen som album.
Uansett hvordan man snur og vender på det kommer man imidlertid ikke utenom at Apple med oppstarten av iTunes for ti år siden var med på å starte en omveltning som i dag har gjort at musikkbransjen igjen ikke bare ser røde tall.
Da Apple i 2007 lanserte sin første iPhone var dette også en ny revolusjon for distribusjon av musikk. Deres svært populære telefon har i flere år vært en av de virkelige driverne i økningen av musikkomsetninga.
Men med stadig nye konkurrenter på banen i telefonmarkedet er Apple i ferd med å miste grepet.
Det gjenstår det å se hvordan de neste ti årene blir når Apple trolig ganske snart kommer med sitt svar til konkurransen i framtidas store marked for strømming; iRadio. Steve Jobs var en visjonær industribygger, men hadde aldri spesielt stor tro på abonnementsløsninger. Han skal en gang ha sagt at dette kun var en løsning for å «leie» musikk. Strømming er med andre ord et område hvor framtida for en gangs skyld har kommet litt for fort for Apple, som så langt har vært kjent for å skape framtida sjøl.