– Kunnskapen er viktig

Bransjen er enig i politikken Kulturdepartementet ønsker for norsk musikknæring de neste årene.

Fredag har store deler av norsk musikkbransje vært samlet på fagseminar under Spellemanndagene i Stavanger. På programmet var statssekretær Kjersti Stenseng fra Kulturdepartementet, som presenterte deler av planene for musikkbransjen fra en kommende handlingsplan.

Kathrine Synnes Finnskog (Foto: Katrine Opdahl, NRK P3)
Kathrine Synnes Finnskog (Foto: Katrine Opdahl, NRK P3)

Blant annet ønsker regjeringa å opprette et kompetansesenter, som skal forske på og samle kunnskap fra hele musikkbransjen.

Les saken her: – Musikkbransjen må bli proffere

Kathrine Synnes Finnskog er direktør i Music Norway, som har som oppgave å selge norsk musikk i utlandet. Hun synes timingen for et kompetansesenter er veldig relevant, og mener at bransjen både må og vil måles.

Nye målsettinger

– Music Norway er babyen til Kulturdepartementet og det offentlige, de har laget oss. De har store forventninger, og har gitt oss stafettpinnen. Nå får vi se hva vi får til i Music Norway, det neste for oss blir å se på relevante målsettinger for musikkbransjen, sier Finnskog.

Da direktøren starta opp i 2002 var det tre management i Norge, og på kort tid har det skjedd veldig mye.

– Den profesjonelle musikkbransjen i Norge er ganske fersk, men i takt med den politiske innsatsen har også bransjen blomstret profesjonelt, nå er vi modne, mener Finnskog.

– Hvorfor har næringsdelen blitt hengende etter?

– I 10-15 år har vi vært så opptatte med å gjøre det vi holder på med i praksis, at vi ikke har hatt tid til å lage forretningmodeller, og ble til og med oppfordra til å ikke søke midler hos innovasjon Norge, fordi saksbehandlinga var for treig.

Kunnskap om bransjen er viktigere enn noen gang. Liv Runesdatter

Synnes Finnskog har tidligere jobbet som manager, og gjennom lanseringer, reiser, promoteringer og salg har hun opparbeidet seg stor kunnskap om bransjen.

– Det er kjekt for meg å ta med den praktiske siden inn i denne jobben for å prøve å hjelpe andre fra innsiden. Utfordringa vår nå er å passe på de som har holdt på i 10-12 år som kan dette, har fått kompetanse fra markedet og har gode band. Vi må ta vare på dem og businessen rundt. Så må heller ikke bransjen være redd for at det skal bli komplisert, avslutter Finnskog.

– Gjør alt selv

Liv (Foto: Katrine Opdahl, NRK P3)

Liv Runesdatter sitter i forbundsstyret i Musikernes Fellesorganisasjon, og deltok også på fredagens seminar. Der sitter hun også i gruppen med ansvar for utvikling av den næringspolitiske plattformen, de næringsdrivende selvstendige musikerne.

Musikeren er spent på å lese hele handlingsplanen når den kommer etter påske.

– I dag føler jeg at vi har fått presentert noe av intensjonen bak selve planen. I likhet med alle andre bransjer må vi bare bli bedre og bedre. Når det gjelder artistene er virkeligheten sånn at det er viktigere enn noen gang å ha kunnskap om hvordan bransjen fungerer, og om hvordan man driver business, mener Runesdatter.

Hun legger også til at de færreste av medlemmene i organisasjonen har store management bak seg som rydder vei for seg, de fleste gjør alt selv.

Spellemannprisutdelingen: Alle de nominerte