– Må ha 20 millioner abonnenter

Metallica-manageren tror strømming vil bli større enn nedlasting.

Metallica har historisk sett vært svært skeptiske til nye digitale løsninger når det gjelder distribusjon av musikk. Det hele daterer seg egentlig opprinnelig tilbake til konflikten bandet hadde med fildelingstjenesten Napster på starten av 2000-tallet. Men bandet har også seinere vært lite villige til å dele sin musikk til folket gjennom nyere tjenester som iTunes og Spotify. Deler av skepsisen skal ha hatt sitt utspring i at bandet ser på sine album som helhetlige kunstneriske verk som de ikke har ønsket å splitte opp i enkeltelåter.

Metallica, her representert ved trommis Lars Ulrich under en høring om framtida for digital musikk i det amerikanske senatet i 2000, har vært skeptiske til utviklinga. Foto: NTB Scanpix / Molly Riley, Reuters.
Metallica, her representert ved trommis Lars Ulrich under en høring om framtida for digital musikk i det amerikanske senatet i 2000, har vært skeptiske til utviklinga. Foto: NTB Scanpix / Molly Riley, Reuters.

Snuoperasjonen

Men 25. juli i fjor begynte snuoperasjonen. Da ble Metallica-katalogen tilgjengelig i iTunes låt for låt. Tidligere hadde det bare vært mulig å kjøpe hele album digitalt. Fra og med 6. desember i fjor kunne man endelig også høre Metallica – låt for låt i Spotify.

En siste del av puslespillet rundt rettighetene til bandet var kommet på plass etter at bandet hadde laget sitt eget plateselskap, der de også hadde fulle rettigheter til sin egen musikk. Dermed er det ingen fordyrende mellomledd som stikker av med gevinst når musikken blir solgt gjennom stadig flere distributører.

I en artikkel fra New York Times slås det delvis fast at den nye digitale tidsalderen er i ferd med å tørke inn inntektene artistene får fra royalties. Mange mindre artister har liten økonomisk utbytte av å ha musikken sin tilstede på tjenester som Spotify, mens de store plateselskapene – med mange store kataloger tilstede, drar inn godt med penger.

Cliff Burnstein er manager for Metallica gjennom managementeselskapet Q Prime. Foto: Promo / Q Prime.
Cliff Burnstein er manager for Metallica gjennom managementeselskapet Q Prime. Foto: Promo / Q Prime.

– Hundre prosent kannibalisering

Cliff Burnstein, som er manager for en rekke artister gjennom selskapet Q Prime, deriblant Metallica, er imidlertid positivt innstilt til den digitale utviklinga, til tross for rockernes mangeårige skepsis.

– Det kommer til et punkt vil det vil bli hundre prosent kannibalisering, der vi vil tjene mer penger gjennom abonnementstjenester [enn gjennom nedlasting – journ.anm.].

– Vi har beregna at det punktet ligger på omtrent 20 millioner betalende abonnenter på verdenbasis, sier Cliff Burnstein.

De siste offisielle tallene fra Spotify viste at de har omkring 20 millioner brukere, men «bare» fem millioner betalende abonnenter.

Har skjedd før

Når antallet abonnenter øker vil også royaltiesutbetalingene til artistene øke, noe man har erfaring med fra innføringen av andre teknologier, slår en av de største musikkadvokatene fast overfor New York Times.

– Artistene tjente ikke store penger da CD-platene først ble introdusert heller, sier Donald S. Passman til avisa.

– Det ble sett på som et spesialisert produkt i begynnelsen, som genererte lavere inntekter. Helt fram til de blei mainstream og inntektene gikk opp. Det vil skje også med strømming.