Taper på Spotify?

Salget av Metallica-plater faller etter bandets ankomst i Spotify.

For et par uker siden var den store musikknyheten at Metallicas musikk endelig er blitt gjort tilgjengelig i Spotify, som jobber med en rekke endringer på sin strømmetjeneste.

Lars Ulrich og resten av Metallica har antagelig til salt i maten uansett hvordan det går med strømmingen av deres musikk i Spotify. Foto: NTB Scanpix / Felipe Dana, AP Photo.
Lars Ulrich og resten av Metallica har antagelig til salt i maten uansett hvordan det går med strømmingen av deres musikk i Spotify. Foto: NTB Scanpix / Felipe Dana, AP Photo.

Fysisk salg faller

Nå har bransjenettstedet Billbaord.biz analysert salgstallene til metalkjempene etter at de kasta inn det digitale håndkle. Og ved første øyekast ser det ikke veldig oppløftende ut.

Basert på tidligere års salg av Metallica-katalogen sank salget med 15 prosent den uka musikken deres kom til Spotify og 35 prosent uka etterpå. Uka før Kill ‘Em All, Master of Puppets, Load og andre titler kom til verdens største tjeneste for strømming, lå salget på et forventa nivå.

Les også:

Det pekes også på at salget av Metallicas musikk tradisjonelt har tatt seg opp kraftig i ukene før jul, mens økningen for samme periode i år har vært en god del mindre.

Lars Ulrich og resten av Metallica har den siste tidenfått bedre kontroll på rettighetene til sin egen musikk. Foto: NTB Scanpix / Nils Meilvang AFP Photo.
Lars Ulrich og resten av Metallica har den siste tidenfått bedre kontroll på rettighetene til sin egen musikk. Foto: NTB Scanpix / Nils Meilvang AFP Photo.

Færre mellomledd

Tidligere i år ble det kjent at Metallica har opprettet et eget plateselskap. Her har de også tatt kontroll over rettighetene til alle sine egne utgivelser.

De har dermed ingen mellomledd som skal ha sine andeler av inntektene som kommer fra strømming av bandets musikk på Spotify, bortsett fra at de har lisensiert distribusjonen tilbake til Warner. Et faktum som ikke tas med i Billboards utregning.

Fallet i salget av fysiske Metallica-produkter kan selvsagt skyldes at folk strømmer til Spotify for å høre bandets musikk, og det finnes heller ingen offisielle tall på antallet strømminger. Men det er selvsagt tidlig å felle en dom over salgseffekten etter kun to uker i strømmetjenesten.

Metallica-fans kan uansett idag glede seg over nyheten om at det neste år blir en gjentakelse av Orion Music-festivalen.

Bandet arrangerte for første gang sin egen festival tidligere i år, i Atlantic City. Neste år, 8. og 9. juni, vil bandet headline sin egen festival i Detroit. Hvilke andre band som blir med på festen vil bli annonsert i februar.

Suksess i Tyskland

Når det gjelder Spotify, har deres ankomst i Tyskland vært en stor suksess – uavhengig av Metallica. I følge The Hollywood Reporter har den svenske strømmetjenesten og Apples iTunes vært redningen for tysk musikkbransje som gjennom en rekk år har hatt en jevn nedgang i sine inntekter.

Mens salget av CD-plater fortsetter å falle i landet «forventer vi at det digitale salget vil kompensere for dette», sier Florian Drucke i interesseorganisasjonen BVMI til nyhetsbyrået dapd.

De digitale inntektene til den tyske bransjen gikk opp med hele 32 prosent først halvår i år, og inntektene fra strømming alene økte med 41,6 prosent.