Det har snart gått tre år siden vi hørte fra Madonna «queen of pop» sist. Den gangen med det tolvte studioalbumet MDNA og låter som «Good girl gone bad» og Nicki Minaj-samarbeidet «Give Me All Your Luvin'» som ikke markerte seg betydelig på listene.
I julen har imidlertid en rekke rykende ferske, og kanskje ikke helt klare, demoer fra Madonnas kommende album lekket på nett – noe artisten var langt fra fornøyd med. Madonna dro den langt og har kalt hendelsen for en musikalsk voldtekt og en form for terrorisme. Som en reaksjon på det hele har hun svart med å avsløre både navn og slippdato på albumet.
Gikk hardt ut på Instagram
10. mars kan vi altså vente oss hennes album nummer 13 Rebel Heart med samarbeid fra både Diplo, Pharrell og Avicii. Seks av de nye låtene har omsider blitt tilgjengelige for en sniklytt i iTunes allerede nå – det etter at Madonna gikk hardt ut mot lekkasjen på hennes Instagram-konto hvor hun uttalte at det uoffisielle slippet av demoene var «ødeleggende for hennes artistiske prosess». 14 av de til sammen 19 låtene er nå å finne på nett.
Les også: Salget av MDNA stuper
Da Madonnda besøkte Norge med The MDNA tour på Telenor Arena i 2012 – en konsert som ikke engang ble utsolgt – var det mange som spekulerte i om poplegenden hadde begynt å miste grepet. Sist hun holdt konsert i Norge, i 2009, solgte hun nemlig ut Valle Hovin hele ganger to – hvorav den første konserten ble utsolgt på en drøy halvtime.
– Madonna bør slutte å tviholde på ideen om at hun kan definere musikkscenen ved å dra med seg det som er av «hippe» produsenter og artister når hun slipper nytt materiale. Hun treffer ikke nye fans ved å lage det andre allerede gjør bedre enn henne, uttalte P3s musikksjef Mats Borch Bugge i et intervju med P3 musikk i forkant av konserten.
Les også: Har Madonna mista grepet?
– Internett kan ødelegge
Det spontane raseriet over lekkasjen kan kanskje tyde på at Madonna ikke helt henger med i tiden hvor slike ting nærmest har blitt hverdagskost for artister med nytt materiale. Popdronningen har imidlertid tatt en runde med seg selv, og reflektert over hvordan Internett har forandret vilkårene for publisering av ny musikk, og uttalte følgende i et intervju med nettstedet Billboard.com:
– Dette er tiden vi lever i. Det er helt sykt, Internett er hjelpende og konstruktiv når det kommer til å føre folk sammen, men kan også være både farlig og ødelegge for deg. Det er et tveegget sverd.
Madonna slettet det første Instagram-innlegget, men har i løpet av julen lagt ut flere poster der hun oppfordrer fansen til å ikke høre på låtene før det ferdige resultatet er klart.
– Vi er nødt til å begynne å tenke utenfor boksen. Det var ikke slik jeg ville lansere denne plata, sa Madonna til Billboard julaften.