Mer enn bare DJs

Takket være helt spesielle låtskriverevner har de britiske brødrene i Disclosure blitt et av klubbmusikkens heiteste navn.

Guy og Howard Lawrence på rød løper i New York i vår. Foto: NTB Scanpix, AFP, Neilson Barnard
Guy og Howard Lawrence på rød løper i New York i vår. Foto: NTB Scanpix, AFP, Neilson Barnard

25. september lanserer det britiske brødreparet sitt nye album.

Guy og Howard Lawrence nikker anerkjennende til urbritiske klubbsjangre som regjerte på øyriket på nittitallet. Med 2013-albumet Settle, som ble kåret til årets beste album av P3s musikkmiljø samme år, vant Disclosure mange danseglade hjerter med blandingen av garage og house.

Brødrene Lawrence har ikke vært aktive lenge, men har allerede klart å utmerke seg i en sjanger som mange har forsøkt seg på – dette etter én fullengder.

– De får med seg de som liker klubbmusikk, men også de som i utgangspunktet ikke er fan av dette, sier Carl Louis, som er aktuell med P3-listede “Telescope” med Ary.

Hør Disclosure i Spotify og WiMP

Uvanlig låtskriverteft

– Disclosure har klart noe mange andre i den elektroniske musikkverdenen ikke alltid er like fokuserte på, nemlig å lage bra låter – låter som like gjerne kunne vært pianoballader eller sunget over en kassegitar, sier Eirik Tillerli, den ene halvdelen av den norske eletronikaduoen Loveless, som består av nevnte og Filip Kollsete.

Han fortsetter:

– Dette er kombinert med ekstremt on-point produksjon og et teft for å blande klubb- og popmusikk i en utrolig smakfull miks.

Loveless vandrer i samme landskap som deres britiske kollegaer. Nordmennene sier Disclosure har påvirket dem til å «forbigå det å kun være DJer som produserer musikk».

– Ikke at det er noe galt med det, men for oss, som i tillegg til å være DJ også har lyst til å fremføre låtene våre og gi fans en litt dypere connection til musikken vår, er de en stor inspirasjon for vår del, mener Kollsete.

LES OGSÅ: 11 norske elektronavn du bør sjekke ut | Loveless’ “They Don’t Know”-video endte opp i PSTs søkelys

Loveless (Filip Kollsete til venstre, Eirik Tillerli til høyre). Foto: Promo
Loveless (Filip Kollsete til venstre, Eirik Tillerli til høyre). Foto: Promo

– De tar prosessen med låtskriving alvorlig, mener Tillerli, og han markerer bruken av tildels ukjente vokalister og låtskrivere på det forrige albumet, Settle.

– Nå som de har vært med å gjøre både Sam Smith, Jessie Ware og AlunaGeorge til internasjonale superstjerner er jeg spent på om de kan gjøre noe av det samme igjen med vokalister som Nao, Lion Babe og Kwabs, sier Tillerli.

Jessie Ware – Running (Disclosure-remiks):

Måtte tenke annerledes

“Holding On”, “Omen”, “Willing & Able” og “Hourglass”: Den frodige, groovy Disclosure-sounden er fortsatt intakt når man hører på de fire låtene fra Surrey-duoens forestående album. Både tempo og sangmaterialet på den nye platen er forandret når man sammenligner med Settle, forklarer lillebror Howard.

– Det er forandringer, men vi håper det faller i smak. Måten vi skriver låter på nå er annerledes enn det det var på forrige albumet. Det er mange forskjellige artister på albumet, så vi måtte tenke annerledes med tanke på dette.

Se musikkvideoen til “Omen”ft. Sam Smith:

I tillegg til å jobbe med det nye albumet, har duoen produsert en låt for rapperen Bishop Nehru. Under intervjuet forteller en entusiastisk Howard Lawrence at det er flere hiphop-låter i kokeren.

Bishop Nehru – “You Stressin'” (produsert av Disclosure):

Det nye albumet har fått navnet Caracal. Tittelen har visstnok ikke noen dypere mening.

– Hehe, det er min favorittkatt, bare, svarer Howard Lawrence på telefonen fra London.

Har lagt lista for liveshow

Disclosure har fått flere gode anmeldelser når de har gjestet Norge.

Les anmeldelser: Disclosure – Settle. Gammel oppskrift, nytt blod | Disclosure – Hove, Amfiet. Brannfare! | Disclosure – Sjøsiden, Øya. Cool Britannia

Disclosure avbildet på Hovefestivalen 2014. Etter suksessen med Settle, forsøker de igjen med Caracal som lanseres snart. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
Disclosure avbildet på Hovefestivalen 2014. Etter suksessen med Settle, forsøker de igjen med Caracal som lanseres snart. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Carl Louis mener Lawrence-brødrenes liveshow er en klasse for seg.

– Disclosure har på mange måter inspirert meg til å fremføre elektronisk musikk live. Jeg husker de hadde en video om hvordan de løste live-setupet sitt som virkelig fikk øynene mine opp for mulighetene. Etter jeg så den videoen ble jeg veldig inspirert til å få til noe lignende selv.

Se Disclosure live på Pitchfork Music Festival Paris:

Howard Lawrence på Øya 2013. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
Howard Lawrence på Øya 2013. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

– Det er i blodet vårt

Den Grammy-nominerte elektronikaduoen kombinerer klubbmusikk med popelementer. Er dette noe de tenker mye på eller faller bitene naturlig på plass når de lager musikk?

– Vi vil være organiske. Vi lærte oss tidlig å spille flere instrumenter da vi vår små – det er i blodet vårt. Vi blir veldig inspirert av disco og soul, men sannheten er at vi startet med elektronisk musikk etter å ha hørt dubstep, type fem år siden, får vi forklart.

Bidrar på James Bond-låt

Duoen har også fingret produksjonen på den kommende James Bond-låten som Sam Smith synger på.

– Jimmy (Napes) og Sam var så og si ferdig med låten, men Jimmy kom med en forespørsel til oss sent i prosessen – de ville ha vår elektroniske twist på det.

– Det har ingenting å si for vår bedømming av vår egen låt om noen sier til oss at de ikke liker en låtskisse. – Howard Lawrence

Carl Louis. Foto: Promo
Carl Louis. Foto: Promo

Input fra andre vurderes ikke

I et intervju med Los Angeles Times i juni fortalte Disclosure at de er lei EDM-lyden, “den sounden er overalt nå, og låtene begynner å ligne på hverandre – de samme basslinjene, de samme samplene. Vi er litt lei det”.

– Egoistisk tankegang er viktig for oss når vi lager musikk. For eksempel har det har ingenting å si for vår bedømming av vår egen låt om noen sier til oss at de ikke liker en låtskisse, får vi som svar på spørsmål om hvor viktig det er for Disclosure å dytte grenser.

Nettopp dette har Carl Louis bitt seg merke i.

– Det virker på meg som de lager akkurat den musikken de liker best selv og ikke bryr seg så mye om hva andre mener. Da er det genuin musikk som blir kommersiell fordi det er et godt stykke arbeid og ikke de som prøver å være kommersielle. Noe som for meg er stor kunst, tilføyer han.

– Sånt er viktig for oss, at det er vi som bestemmer vår egen rute, mener en fast bestemt Howard Lawrence.

Disclosure avbildet under Øya-besøket i 2013. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
Disclosure avbildet under Øya-besøket i 2013. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Spent på utviklingen

P3-programleder Christine Dancke. Foto: NRK P3
P3-programleder Christine Dancke. Foto: NRK P3

P3-programleder og DJ Christine Dancke mener at Disclosures produksjoner kombinert med interessante samarbeidspartnere er en av duoens kvaliteter.

– Jeg har meget høye forventninger til Caracal, men etter smakebitene som har kommet å dømme, låter det litt mer voksent enn tidligere. Disclosure er forbundet med topp kvalitet, og det er et imponerende stempel å ha på seg i såpass ung alder, forteller P3-programleder Christine Dancke om Guy og Howard som er født i henholdsvis 1991 og 1994.

Også Carl Louis og Loveless er spente på Caracal.

– Jeg håper de fortsetter den gode balansen mellom undergrunn- og kommersiell musikk. Rett og slett lage sterke låter med gode melodier på egne premisser. Det eneste jeg er spent på er om de har utviklet sounden sin videre, sier en spent Carl Louis.

– Man er jo alltids spent på om de kommer til å gå mer, eller kanskje for mye, i pop-retningen, sier Tillerli.