– Mer enn halvert

Siden 1999 er salget av musikk i USA mer enn halvert, ifølge en ny dokumentar.

Det vil si; dokumentaren er ikke helt ferdig ennå, men filmskaper Mikael Eldridge har gjort tilgjengelig en teaser som forteller dette, og at han trenger mer penger for å gjøre den ferdig.

Mikael Eldridge har ofret to år av sin karriere, blant annet som produsent, for å lage dokumentaren Unsound. Foto: Skjermdump.
Mikael Eldridge har brukt to år av sin karriere, blant annet som produsent, for å lage dokumentaren Unsound. Foto: Skjermdump.

Eldridge, som går under kunstnernavnet Count, har gjennom to år fulgt fem forskjellige musikere og band og deres kamp for å overleve i den stadig endrede musikkbransjen. Med et kritisk blikk ser han på hvordan internettrevolusjonen har påvirka de som skaper musikken.

41 prosent færre jobber

Ifølge innsalget av dokumentaren fokuseres den blant annet på det han mener er den «ofte misforståtte kollapsen i musikkbransjen». Han hevder også at filmen vil «avdekke et større bilde av de utilsikta konsekvensene som ofte blir oversett».

I en ny, men fortsatt uferdig trailer for filmen hevdes det at det i dag er 41 prosent færre mennesker som lever av musikk enn i 1999. Tallene skal komme fra det amerikanske arbeidsdepartementet. I samme periode er salget av musikk i USA mer enn halvert.

Dokumentarskaperen hevder også at det fra 2004 til 2009 ble lasta ned over 30 milliarder låter via ulovlige fildelingsnettverk.

– Bransjen er blitt demokratisert, alle kan nå bli publisert, alle kan gi ut musikk eller lage en film. Men samtidig er verdien av musikk, bøker og filmer har blitt kraftig redusert. Som skapende menneske er det vanskeligere enn noen sinne å leve av det, sier Brett Gurewitz, gitarist i Bad Religion og grunnlegger av Epitaph Records.

Se den uferdige traileren her:

I dokumentaren Unsound får man de personlige historiene til fem musikere som navigerer seg fram i det digitale landskapet, med kommentarer fra forskjellige aktører, som Paul Resnikoff fra magasinet Digital Music News.

– En «dunkende hodepine»

Han snakker blant annet om hvordan bransjen har endret syn på de digitale plattformene. De store plateselskapene gikk ned i skyttergravene for å kjempe imot, mens uetablerte artister heller så mulighetene.

– Tanken var at om man bare omfavnet all denne teknologien, fant på en masse kreative greier og brukte de sosiale mediene … så kunne du bli en suksessrik artist som henvendte deg direkte til fansen, beskriver Resnikoff.

Han sier denne tankegangen langt fra er forsvunnet, men nå er det blitt mer seriøst.

– Det er en «dunkende hodepine», for det har ikke blitt sånn.

Se utdraget fra dokumentaren her:

Skaperen av dokumentaren har også laget en video for å skaffe mer penger til prosjektet sitt: