Mindre internett, mer musikk?

Funkartisten Dam-Funk kutter ned bruken av sosiale medier for å konsentrere seg om musikken. Profilerte norske artister er delt i saken.

Da California-artisten Dam-Funk spilte på Øyafestivalen i fjor, merket vi at den populære boogie funk-utøveren begynte å få et anstrengt forhold til sosiale medier. Som vi skrev den gangen: «Kisen, som ofte blir omtalt som nåtidens Rick James, er i et rart lune, for meldingene fra scenen om samhold og positivitet blandet med indignasjon forbundet med noe som foregår på Twitter, er spesielt».

Jeg er veldig opptatt av at det ikke skal ta fokus fra den musikalske skapelsesprosessen.
– Gabrielle

– Ikke noe mer CIA-sponset Facebook

Mer eller mindre akkurat et år senere, melder samme artist at han gir opp Facebook og Twitter for kunne konsentrere seg om musikken. Han har sett seg lei på at sosiale medier sluker opp tiden når han kunne ha brukt energien på å lage musikk og turnere. Tre opptredener i Norge på tre år – blant annet en fremdeles mye omtalt norgesdebut på Blå i Oslo – har varmet mange funkhjerter her til lands.

LidoLido. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)
LidoLido. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)

Den karismatiske musikeren, som bevarer den kjente og kjære klassiske vestkystfunk-lyden samtidig som han inkorporerer moderne fibre i miksen, skrev blant annet på Instagram og Twitter at «I’m serious with this. I mean business. No more distractions. ‘Concentration’ is the key. #Focus. This is where I’ve arrived at, today, on my journey. I appreciate all of your interest, support, & love. This is it. Again, no more Twitter, no more CIA sponsored Facebook; just IG (Instagram, journ. anm.) (w/o captions) for the foreseeable future.»

Les: Nett-vegreren Prince inntar Twitter

Hvorvidt kunsten blir lidende som en følge av av sosiale medier, er det delte meninger om blant norske artister. Den Spellemann-prisvinnende rapperen LidoLido føler at det kan lede bort fokuset.

– For meg er det forstyrrende. Det er noe som generelt tar mye tid og man blir distrahert av hva alle mener og sier om musikken din, noe som kan påvirke en mye når man sitter i studio.

– Samtidig er det mye inspirasjon i sosiale medier, og veldig mye av musikken jeg hører på, får jeg via sosiale medier. Men definitivt mest distraherende!, forteller den albumaktuelle mulitinstrumentalisten Peder Losnegård til P3 Musikk.

Gabrielle. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)
Gabrielle. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)

Knytter bånd til fansen

Artistkollega Gabrielle Leithaug, aktuell med P3-listende sporet «Sitter her», deler Losnegårds oppfatning, men med et vesentlig forbehold. Hun og managementet gjorde et forsettlig valg ved å være tydelig på sosiale medier – og dermed stifte fanbasen via nettet – helt fra startskuddet av bergenserens karriere.

– Vi var bevisste på å tidlig etablere et forhold til fans gjennom YouTube-videoer og oppdateringer på Twitter og Facebook. Man kan på mange måter si at folk har blitt kjent med en viktig del av meg der.

– Når det er sagt er jeg veldig opptatt av at det ikke skal ta fokus fra den musikalske skapelsesprosessen og prøver aldri å krysse den fine linjen mellom overflødig mas og relevant info knyttet til meg som artist, sier Leithaug.

Jaa9 med makker OnklP i bakgrunnen. (Foto: Tom Øverlie, NRK P3)
Jaa9 med makker OnklP i bakgrunnen. (Foto: Tom Øverlie, NRK P3)

Johnny Engdal Silseth, kjent som Jaa9, utgjør en halvdel av raptospannet Jaa9 & OnklP. Duoen ga nylig ut et albumet Diskoteket er stengt. Han ser sosiale medier som et anvendelig verktøy for å binde fansen og musikken.

– Jeg vil nå si at Twitter, Facebook og lignende, kun er et stort pluss for oss artister hva gjelder feedback på musikken. Selvfølgelig er det plusser og minuser ved dette, men ikke stort forskjellig fra den feedbacken man får av folk på sine egne konserter eller en tur på byen, forteller ham til P3 Musikk.

Rapperen påpeker at artistenes tilgjengelighet på sosiale medier er et viktig bindeledd mellom artist og tilhengere, nærmest en selvfølge.

– Jeg har alltid tenkt at digitaliseringen av platebransjen først og fremst gagner selvstendige og hardtarbeidende artister, og at det nå er mer artistenes marked enn selskapenes. Og basert på det, så er jo det å være tilgjengelig og tilstede på sosiale medier, for mer eller mindre direkte kontakt, en ganske viktig del av kommunikasjonen mellom artister og lyttere, mener Silseth.