De fleste kjenner kanskje til Lilla Namo eller Namo Marouf, som hun egentlig heter, gjennom låta «Höj Volymen». Den svenske raplåta med den geniale ideen: å bruke den velkjente volumklikkelyden på mac, som gjennomgående tema.
Les også: Alt fra Slottsjfell her!
Lørdag står den svenske stockholmsrapperen på Baglerscenen på Slottsjfellfestivalen – hennes tredje konsert i Norge. Dette er en av få bookingjobber Lilla Namo har tatt på seg denne sommeren, som om hun ellers skal bruke til å jobbe i studio og ta det rolig.
– Jeg har ikke tatt på meg så mange bookinger i sommer, men det betyr ikke at jeg slapper av. Jeg slapper aldri av, men jobber og tar det «lungt» om hverandre, sier Namo over telefonen. Dekningen er skrall og simkortet hennes virker ikke, til rapperens store frustrasjon.
– Varfor dansar de inte?
Stemmen hennes høres rund ut – nesten litt hul – vokabularet er rett frem. Namo Marouk legger ikke så mye i mellom.
– Jeg elsker Norge. Det er så «jævla snyggt». Det er morsomt å kunne dele musikken min med andre enn bare svenskene. Det er også gøy å se om mine norske fans kan tekstene. Jeg spilte på Hove i fjor og har også spilt i Oslo – det var «himla kul».
Hvordan er det å spille for et annet publikum enn det svenske?
– Det er veldig gøy. I januar spilte jeg i Paris, for et publikum som ikke skjønner et ord av hva jeg rapper. Til å begynne med stod publikum helt stille, og jeg ble kjempenervøs. «Varfor dansar de inte?» tenkte jeg. Men etter låtene fikk jeg en helt vil applaus, selv om folk ikke kunne svensk. Det var kult.
Liten, men stor
«Dom kallar mig för Lilla men jag känner mig stor. Lilla är tung så håll käften bror» rapper Lilla Namo selvsikkert i låta «King», en av låtene fra den svenske rapperen Pettes album fra i fjor Början på Allt.
Lilla Namo er for øvrig signert til Petters plateselskap BABA Recording. Det var de som slapp hennes første singel ”Haffa Guzz” i 2012. Så kom ”Höj volymen”. Oppfølgeren som ga henne et navn over landegrensene. I januar i år fikk Namo Marouf pris for Årets Nykomling under Sveriges Radios P3 Guld.
– Jeg har lenge holdt på med poesi. Etterhvert gikk det over til at jeg begynte å skrive låter, men jeg så lenge for meg at hvis jeg skulle drive med musikk, så skulle jeg synge, forteller Namo som alltid har likt å freestyle-rappe for gøy.
For det var ikke slik at hun en dag våknet opp til å bli en rapper. Prosessen har vært lang. Heldigvis er Stockholm en liten by og Namo Marouk ble fort kjent med de riktige personene.
– Jeg har alltid omgått folk som driver med musikk, så det skjedde ganske naturlig at noen en dag oppdaget at jeg kunne rappe. Jeg tror jeg hadde en video på Youtube på den tiden, samtidig som jeg pleide å gå på klubbene som mine nåværende produsenter spilte på. De hadde vel sett videoen min på Youtube, og en dag spurte de om jeg ville ble med i studio.
Mange jenterappere
Karrièren til nok en kvinnelig, svensk rapper var igang. For selv om Sverige kun er noen timer unna, speiler rapbildet på ingen måte det vi har her hjemme. Hiphop og R&B har ifølge Lilla Namo blitt mer kommersielt i Sverige, og det florerer av blomstrende jenterappere som Lilla Namo.
Hvordan er det å være kvinnelig rapper i Sverige?
– Hehe, den evige frågan! Jeg tenker faktisk ikke så mye på det selv. Det er alltid andre som spør om det. Jeg tenker egentlig bare på det jeg har fått til, men det er klart jeg har et ansvar og er et forbilde for mange andre.
Les også: Norges nye jenterapper er kåret!
Ved siden av å drive med musikk har Namo studert ingeniør. Nå er hun imidlertid ferdig med en master og klar for å fokusere fullt på musikken. Fra den spede starten har hun vært halvveis i et miljø hun beskriver som «oppe og går», med en rekke både mannlige og kvinnelige rappere. Hun har også fått med seg at tilstanden er en helt annen her i Norge.
– Det er mange jenter som rapper her. Folk virker mindre redde. Jeg har hørt rykter om at dere ikke har noen kvinnelige rappere i Norge, men jeg tror det på mange måter er ganske naturlig. Musikkbransjen reflekterer bare resten av samfunnet vi lever i. Det er det samme som å jobbe i en bank – der er også miljøet mannsdominert. Nesten alle bransjer har det slik.
Ny singel og fjerne albumplaner
Lilla Namo har allerede rukket å vinne priser, gitt ut albumet Tuggare utan gränsar og jobbet med store svenske artister som Daniel Adams-ray, Maskinen, Petter og Timbuktu. Fra debutsingelen «Haffa Guzz» som har blitt omtalt som Sveriges svar på «99 problems» og via «Höj Volymen» som først satte Lilla Namo på kartet her til lands. Nå er hun også ute med nok en singel – «Ny Bil».
– «Ny Bil» er litt hardere enn mine tidligere låter. Når jeg skriver låter tenker jeg ikke så mye. Det kommer bare ut fra hodet, og så hører jeg på det i ettertid for å huske hva jeg tenkte da jeg skrev det. «Ny Bil» er en hyllestlåt. «Typ, her kommer jag».
Planer om nytt album har stockholmsrapperen foreløpig ikke. Det har vært noen hektiske år siden starten i 2012. Nå vil hun bare «hvile hjernen litt» og jobbe mot sitt neste mål, som hun enda ikke vet hva er.
– Jeg er ikke klar for et album ennå. Nå vil jeg bare hvile hjernen litt, samtidig som jeg skal skrive. Jeg har noen mål, men vil ikke planlegge hvordan jeg skal nå det. Jeg vil lage et album, men belager meg på at det vil ta tid.