Alt fra Slottsfjell

P3 Spanderer-videoer, anmeldelser, bilder og intervjuer fra festivalen.

Slottsfjell har bydd på en flott langhelg. De flotte omgivelsene har strålt i kapp med penværet og vi har dekket moroa; en bråte med konsertanmeldelser og bilder som dokumenterer festlighetene. I tillegg har vi satt oss ned med et internasjonalt band og dokumentert det hele gjennom et videointervju, samt portrettert et band bestående av kommende, norske rockestjerner.

Det som er nytt i år er at vi har blåst liv i Lydverket Spanderer, som heter P3 Spanderer i nåværende form: En serie opptak hvor vi utfordrer norske og internasjonale artister og band til å forlate den trygge konsertscenen og spille låter i litt mer utradisjonelle settinger. Opptreden filmes i ett take, og vi redigerer ikke opptaket.

Les deg opp på anmeldelsene fra Slottfjell 2013 her!
Se bilder fra Slottsfjell 2013 her!

Stemningsbilde fra Slottsfjell 2013.(Foto: Tom Øverlie, NRK P3)

Med andre ord – det har vært veldig gøy å være tilstede på Slottsfjell 2013. Rett under har vi samlet alt stoffet fra festivalen, så det er bare å lene seg tilbake på gressmatten, skru på det trådløse nettverket og surfe deg gjennom P3 Musikks dekning. God fornøyelse.

Immortal-karene spyttet flammer på konsert. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3)
Immortal-karene spyttet flammer på konsert. (Foto: Tom Øverlie, NRK P3)

Torsdag: En sedvanlig livsbejaende konserttime

Det var først etter tre konserter de virkelige godbitene satt. Drømmepopbandet Daughters skjøre låter drunket og fikk en strevsom oppgave med å nå ordentlig ut på Slottsfjell og kunstpopperne i Alt-J opptreden dalte kjapt ned i ren og skjær søvndyssing. Et av klodens mest sjarmerende klubband, Hot Chip, slet dessverre med å kommunisere med publikum, men oppturen kom da det progressiv thrashmetalbandet Next Life bestyrket sitt rykte som et av landets mest kuriøse band. Kveldens store konsert var da livebandet Kvelertak pløyde ned både stive skuldre og vindskeiv lyd under en sedvanlig livsbejaende konserttime.

Årets første P3 Spanderer ble også unnagjort da danske MØ spilte under finfine omgivelser på en stall – se videoen her.

Fredag: Immortal stjal showet

Billie Van sang sin helt ferske “How Can It Be So Hard” med sine kompanjonger Mikhael Paskalev og Jonas Alaska på brygga i Tønsberg som en del av P3 Spanderer-serien. Etter det ga Kaja Gunnufsen oss søtladne tekster og finfin pop på toppen av Slottsfjellet og svartjazzartistene i Shining imponerte på Kastellscenen. Både rapfenomenet Kendrick Lamar og sør-amerikanerne i Bonde Do Role leverte gode opptredner, men det var svartmetallbandet Shining som sto for festivalens første terningkast seks-konsert.

Ellers møtte vi det sultne punkrockbandet The Wolves og det skotske superbandet Biffy Clyro og kjørte et intervjuer på Slottsfjell-artistene.

Lørdag: En følsom slugger på toppen av fjellet

Det sjangerdefinerende hardcorebandet Converge jobbet hardt for å overbevise i solsteken på Slottsfjellfestivalens siste dag, men den britiske synthpopmaestroen Chad Valley leverte en av de fineste konsertene på festivalen. Punkheltene i Bad Religion var forfriskende og Susanne Sundfør rundet av konsertmoroa på Slottsfjell med elektronisk og sfærisk kammerpop.

I tillegg gjorde Lemâitre en nedstrippet versjon av “Cut To Black” ombord ishavsskuta Bertnine for P3 Spanderer – se videoen her.