Opera i Russland

Norsk nettleserfirma lanserer ny musikktjeneste i Russland.

Det norske software-firmaet Opera kjenner vi aller best som skaperen av nettlesere for mobiltelefoner, med samme navn. Nå tester firmaet ut en ny tjeneste for musikk i Russland.

Opera har gradvis gått fra å lage nettlesere til også å utvikle mobilapplikasjoner og nå altså musikktjenester. De har nå hatt noe de kaller en «soft launch» av tjenesten Unlimited Music, en abonnementsbasert nedlastings- og strømmetjeneste, i Russland.

Unlimited Music, Opera sin russiske musikktjeneste, er tilgjengelig både for vanlige nettlesere og på mobil. Foto: Promo.
Unlimited Music, Opera sin russiske musikktjeneste, er tilgjengelig både for vanlige nettlesere og på mobil. Foto: Promo.

Et testmarked

For Opera er Russland blitt et nøkkelmarked, som ikke har veldig mange lovlige tjenester for musikk fra før av. Selskapet har derfor valgt å bruke landet til en test av en slik tjeneste.

– Russland er et testmarked, helt enkelt, hvor nedlasting av musikkfiler mot betaling er relativt nytt, sier Pål Unanue-Zahl, kommunikasjonssjef i Opera, til P3.no.

Han understreker imidlertid at Opera på dette feltet har en rolle som et slags mellomledd.

– Rollen til Opera er å være mellomleddet mellom rettighetseierne Rights Communications (en del av Iricom journ. anm.) og brukerne, sier Unanue-Zahl.

– Dette er en tjeneste med nedlasting av DRM-beskyttede filer for de mobile enheter som kan håndtere dette, og strømming til iOS-enheter, forklarer han videre.

Håper på 1,5 millioner

Unlimited Music er en tjeneste der brukerne betaler omkring 5 dollar i måneden, eller ca. 28 kroner, for å få tilgang til omkring to millioner låter. Ifølge TheNextWeb håper man at tjenesten vil kunne tiltrekke seg mer enn 1,5 millioner brukere innen utgangen av 2013.

Russland har et marked der for eksempel iTunes ennå ikke er blitt lansert. Opera, som har så mye som 52,5 prosent av det russiske markedet for nettlesere på mobiltelefoner, skal også ligge i forhandlinger med et russisk mobilselskap om å la deres nye musikktjeneste bli en del av deres abonnementstilbud, akkurat som Spotify har gjort med Netcom.

Pål Unanue-Zahl ønsker ikke å spekulere i eller gå inn på i hvilken grad Opera vil satse på dette markedet i framtida.

– Vi er en videreformidler

– Opera Software ønsker å kunne tilby sine brukere innhold på mobilen, det være seg programvare, eller formidle musikk fra rettighetshavere til brukerne. Opera Software er ikke rettighetshaver i dette musikktilbudet, vi er en videreformidler av innhold. Som nevnt tidligere er dette en testcase der vi ser på hvordan dette blir mottatt, så vi ønsker ikke å spekulere i resultatet eller i hvorvidt dette blir satset videre på.

En talsmann for tjenesten i Russland, Artem Zinovyev som oppgis å være forretningsutvikler, sier imidlertid at det planlegges å utvide til andre land om tjenesten blir vellykka i Russland.

– Russland er det første markedet Opera Software sin musikktjeneste prøver seg i, men om etterspørselen er stor nok, vil andre land følge, sier Zinovyev til TheNextWeb.