Satser «radikalt»

Strømmetjenesten Radical.FM ønsker ikke å ta betalt.

I dagens strømmetjenester er det vanlig at du enten må høre på annonser, eller betale et abonnement, om du skal få tilgang til millioner av låter på din datamaskin, ditt nettbrett eller din mobil.

Radical.FM synes det skal være frivillig om man skal betale for deres tjeneste.
Radical.FM synes det skal være frivillig om man skal betale for deres tjeneste.

Frivillig å betale

En ny svensk tjeneste vil imidlertid verken tvinge sine brukere til å abonnere på deres innhold eller høre annonser. Strømmetjenesten Radical.FM, som foreløpig er lansert i Beta-versjon, er nemlig bygget rundt det prinsippet at folk skal betale bare om de ønsker det sjøl.

Den fulle versjonen av tjenesten er kun tilgjengelig for svenske brukere, som får tilgang til 20 millioner IFPI-lisensierte låter. Resten av verden må foreløpig nøye seg med innhold fra usignert, indiemusikk.

– Radical.FM mener radio fungerer best i et reklamefritt miljø, og vårt noe radikale mål er at alle våre tjenester skal være uten annonser. Men vi er avhengige av brukernes støtte for å kunne fortsette, så om man liker og ønsker at den skal fortsette å være fri for reklame, vær vennlig å gi en månedlig eller enkeltstående donasjon nå, forklarer skaperen av tjenesten – Thomas McAlevey, overfor TheNextWeb.

– Alle har krav på god musikk

– Vi betaler artister som er på et plateselskap, vi støtter indieartistene og tilbyr verdens mest progressive musikktjeneste. Å gjøre alt det koster en masse. Men Radical mener alle har krav på å kunne nyte god musikk, til og med unge folk som er arbeidsledige. Derfor tvinger vi ikke noen til å betale for abonnement, sier han videre.

Radical.FM er også nokså radikal i den forstand at tjenesten tilbyr flere måter å tilnærme seg musikken på. I tillegg til en «vanlig» strømmetjeneste, kan man også lage seg spillelister, med «RadCasting» kan man lage sin egen nettradiostasjon og med «Talk» kan man chatte med de som måtte ville høre på. Altså en fin måte for eksempel for artister å kommunisere med fans.