Sier opp ansatte

MySpace sliter med å tjene penger, ett år etter nylanseringa.

For et år siden var nettstedet MySpace for mange dødt og begravet. Men folka bak kom med en nylansering som skulle sett ny fart i medlemsmassen. Med justin Timberlake på laget skulle den renoverte tjenesten forsøke å ta tilbake i hvert fall deler av den den statusen de en gang hadde som verdens viktigste nettsted for artister.

  • Justin Timberlake blir brukt for alt han er verdt som ambasadør for Nye MySpace. Foto: NTB Scanpix / Ethan Miller, AP.
    Justin Timberlake ble brukt for alt han er verdt som ambasadør for Nye MySpace tidligere i år. Foto: NTB Scanpix / Ethan Miller, AP.

    Les også: Slik blir nye MySpace

Fem prosent må gå

Men det har nok ikke gått så bra som man hadde håpet, for nå må selskapet si opp ansatte og ber nå fem prosent av staben om å gå.

– Vi gjør endringer på MySpace for å støtte fortsatt innovasjon og vekst ved effektivisering av driften for å oppnå lønnsomhet, sier daglig leder Chris Vanderhook til Los Angeles Business Journal.

– Vi setter pris på de ansattes bidrag til MySpace i årene som er gått, og tilbyr sluttpakker for å hjelpe de berørte ansatte, sier han videre.

Justin Timberlake og Specific Media kjøpte MySpace i 2011 for 35 millioner dollar. Den gangen skal antall ansatte ha vært 400, men det skal ha blitt halvert som en del av avtalen. Ifølge the Houston Chronicle har de i dag 284 ansatte.

Jørgen Hegstad. Foto: Foto: Erlend Lånke Solbu, NRK P3.
Jørgen Hegstad er prosjektleder for Urørt. Foto: Foto: Erlend Lånke Solbu, NRK P3.

– Ikke integrerbare nok

Den nye versjonen av MySpace åpna i januar og det har gått rykter om at de ville lansere en mobiltjeneste som skulle konkurrere med Spotify.

Jørgen Hegstad, prosjektleder for Urørt, tror ikke at relanseringa av MySpace var nok til å fornye interessen.

– Utviklingen av teknologi for å lytte til og oppdage nye band – og som band få vist seg frem, er galopperende, og Myspace sine løsninger var ikke integrerbare nok, sier han til P3.no.

– I tillegg tror jeg nok at merkevarenavnet Myspace for alltid vil være forbundet med lav bitrate, glorete grafikk og klønete interface, og at dette imageproblemet vil vedvare uansett hvor mange ommøbleringer og omprogrammeringer de gjør.

– En muligens litt død hest

Også musikksjef i NRK, Knut Henrik Ytre-Arne tror tjenesten skal slite med å få tilbake den innflytelsen den en gang hadde.

–  Nei, jeg tror det er tungt å vinne tilbake en posisjon som de tapte så ettertrykkelig for noen år siden. Å nå ut er utrolig viktig for uetablerte artister, og å satse alt på en muligens litt død hest er for risikabelt, mener han.

– Det er veldig mange andre aktører som Soundcloud, Bandcamp og Reverbnation som tilbyr enklere funksjonalitet koblet til store etablerte sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram. Mitt inntrykk er at MySpace prøvde å være hele denne kombinasjonen utenfor de store aktørene. Det ble etter hvert veldig vanskelig.