Unge kjøper vinyl

En britisk studie sier at det er unge folk som øker salget av vinylplater. Bransjen bekrefter en liknende utvikling i Norge.

Sist lørdag var det Record Store Day, et arrangement som etter hvert er blitt en tradisjon for å hylle platebutikker over store deler av verden. Samtidig ble det lagt fram en ny undersøkelse av det britiske folkets kjøpsvaner, gjennomført av meningsmålingsinstituttet ICM Research.

I undersøkelsen slås det fast at salget av vinylplater stadig øker. Noe som har vært et faktum også de siste årene. Det som imidlertid er litt overraskende er imidlertid at tallene forteller at stadig yngre kjøpergrupper dominerer vinylmarkedet.

Torgeir Lund er daglig leder for Big Dipper i Trondheim. Foto: Jørn Gjersøe, NRK P3.
Torgeir Lund er daglig leder for Big Dipper i Trondheim. Foto: Jørn Gjersøe, NRK P3.

– En del nyrekruttering

Det økte salget av vinylplater drives faktisk i stor grad av unge folk, mellom 18 og 24 år. Dette er faktisk den gruppa under 50 år som kjøper flest vinylplater i Storbritannia, melder BBC.

Torgeir Lund er daglig leder for Big Dipper i Trondheim. Han bekrefter en liknende trend også i det norske markedet.

– Det er blitt en del nyrekruttering blant tenåringer. De har gjerne fått overta platesamlinga til foreldrene, forteller Lund til P3.no.

– Det står utrolig mange platesamlinger rundt på loft og i kjellere, som sikkert har vært pakket bort i 20-30 år. Dette har den yngre garde oppdaget og gjerne fått beskjed om at de bare kan overta alt sammen.

– Selvsagt har du de som har samlet på vinylplater hele tida, som nå har kuttet ut cd-platene fullstendig. Og du har også de som solgte alle vinylplatene sine på slutten av 80- eller starten av 90-tallet som nå har begynt å kjøpe det tilbake igjen. Dem har vi faktisk veldig mange av.

– Du kan ikke be om mer

I Storbritannia er Record Store Day blitt et stort fenomen der artister engasjerer seg i platebutikkenes ve og vel og oppfordrer folk til å kjøpe plater der. I tillegg kommer det ut en rekke utgivelser spesielt for akkurat denne dagen.

– Det kommer så mange ungdommer til platebutikkene når Arctic Monkeys har sagt at «vi går i platebutikker og vi kjøper vinyl», så kan du ikke be om mer enn det, sier Spencer Hickman, en av de som organiserer Record Store Day i Storbritannia, til BBC.

– Fortsatt opplever vi at det kan være vanskelig å få tak i enkelte modeller.

Salget av vinylplater har helt klart opplevd en renessanse også i Norge de siste årene. Første gang Torgeir Lund husker å ha snakket om økning i vinylsalget var i 2005 eller 2006.

Til tider har det vært vanskelig å levere nok vinylspillere på grunn av stor etterspørsel. Foto: Jørn Gjersøe, NRK P3.
Til tider har det vært vanskelig å levere nok vinylspillere på grunn av stor etterspørsel. Foto: Jørn Gjersøe, NRK P3.

– Det har vært en jevn – ikke bratt stigende kurve, men 2011 var et kjempeår. Og da trodde vi kanskje at vi hadde nådd toppen for vinyl, men så har det bare fortsatt.

Vanskelig å oppdrive

Interessen for vinyl har faktisk blitt så stor at det spesielt rundt juletider i fjor var vanskelig å oppdrive nye platespillere.

– Vi opplevde at det kunne være vanskelig å få platespillere som folk ville ha som julegave i fjor, om man ikke hadde bestilt i god tid. Og fortsatt opplever vi at det kan være vanskelig å få tak i enkelte modeller.

Marte Ottemo, kommunkasjonssjef i Elektronikkbransjen, bekrefter at det har vært en oppgang i salget av vinylspillere. Mens salget fram til omkring år 2007 lå på rundt 2000 spillere i året opplevde man at salget steg fra 4000 til 6000 fra 2011 til 2012.

Marte Ottemo er kommunkasjonssjef i interesseorganisasjonen Elektronikkbransjen. Foto: Elektronikkbransjen.
Marte Ottemo er kommunkasjonssjef i interesseorganisasjonen Elektronikkbransjen. Foto: Elektronikkbransjen.

– Litt overraskende

– Det kom nok litt overraskende på mange at dette plutselig ble inn igjen blant mange. Det selges også mange dyre spillere, sier Ottemo til P3.no.

Hun kjenner ikke spesifikt til at det har vært vanskelig å møte etterspørselen, men sier hennes erfaringer også tilsier at stadig yngre mennesker hører musikk på vinyl.

– Det jeg har hørt fra forhandlerne er at det er mange unge mennesker med sans for teknologien som står for nysalget.

Tror på strømming

IFPI, som er organet som samler sammen salgstall for musikk i Norge, har ingen statistikk som viser hvordan aldersfordelinga er på vinyl-platekjøpere i Norge. Og man kan spørre seg hvorfor man får denne nye interessen for vinyl blant yngre mennesker. Men selv for vinylentusiasten Torgeir Lund er det liten tvil om at det er strømming som er framtida.

– Ja, det er sånn musikk kommer til å bli konsumert. Men så har du de som vil ha hele «pakka». Og du finner ikke en finere pakke enn en LP i et utbrettcover. Du har noe håndfast, som faktisk er verdt den prisen du betaler for det.

– Du kan fortsatt kjøpe en cd-plate for 170 kroner. Men idet du setter den i cd-spilleren og den er brukt, er den ikke mer verdt enn 10 kroner. Ingen vil betale mer enn det for en brukt cd, mener Lund.

– Men når du kjøper en LP så holder prisen seg ganske stabilt.