Iris + Skaar – «Voodoo Voodoo»
Jeg hadde nok aldri kommet på kombinasjonen Iris og Skaar selv, men når jeg hører deres nye samarbeid, gir det bare så sjukt mye mening. «Voodoo Voodoo» har et rart, halvmørkt og forvrengt lydbilde. Det spøker liksom litt over denne låta, og uten å klare å sette helt fingeren på hva den minner meg om, får jeg assosiasjoner til tidlig totusentalls r&b-inspirert pop.
Det er ikke mye i denne låta som minner om det vi tidligere har hørt fra «Årets Urørt» 2019, Iris, eller P3-favoritten Skaar. Og det er kanskje det som gjør denne låta ekstra spennende. Det er både imponerende og kult å høre artister utforske lydbilder og bevege seg utenfor kjente og kjære (lyd)spor. Akkurat nå passer det bra med en låt som verken er trist, eller påtatt lykkelig, men som vekker andre følelser i oss. Som Iris selv beskriver låta «dette er 100% ren fiksjon», så det passer jo godt om man trenger en aldri så liten virkelighetsflukt.
Adiele Helen Krüger Arukwe, musikkprodusent
Killer Kid Mozart – «Thought You Should Know»
Fusjonen av ny, ungdommeleg glød med 90-talets melodiøse alternativrock, gjorde Killer Kid Mozart sin debut «For the Night» til eit svært gledeleg bidrag til musikkåret 2019.
Lista var lagt, så sjølv om dei påfølgande to åra har vore nokså stille, har ikkje forventningane akkurat dempa seg. Derfor er det så herleg å høyre elverumsbandet gjere all tvil til skamme når dei først returnerer.
Oppskrifta er sikker og sjangertru. Ein ubehageleg relaterbar tekst om 20-åras store og små frustrasjonar, pakka inn i speleglede, eit fengande gitarhook og allsangvenleg refreng. Der er Killer Kid Mozart gode, men «Thought You Should Know» er mest av alt eit prakteksempel på at å halde det enkelt ofte er meir enn godt nok.
At det er vrient å følge opp ein god debut er ein velkjend klisjé, men så langt ser jo dette meget lovande ut for den komande oppfølgaren. Eg trur faktisk Elverum har noko bra på lur i år.
Sjur Systad Tyssen, anmelder
Shkel – «Fri»
Det som drar meg inn i Shkels musikk er først og fremst stemmen hans. Miksen av melankolske anstrøk og positive vibber i bunn gjør dette til interessante greier, spesielt når han i tillegg plukker ut «riktige» produksjoner.
På «Fri» synges det om håp og drømmer, og den lengtende R&B-produksjonen med yrende gitarlicks kler budskapet. Det er bare oppriktig fint.
Shkel beveger seg i R&B-landskapet hvor det dansete kombineres med mer nedpå stemning – ikke veldig ulikt katalogen til den kanadiske duoen Majid Jordan.
Artisten er bare fire, fem låter ut i karrieren, så dette lover jo godt for den unge haldenseren. Det virker som om han har en plan, eller i det minste har staket ut en musikalsk retning som gløder, og det er befriende å tenke på.
Ali Soufi-Grimsrud, musikkprodusent
Needlepoint – «I Offered You The Moon»
Få ting er skumlere enn når favorittartisten din skal følge opp tidligere mesterverker. Vil de nye låtene innfri forventningene? Og kanskje viktigst av alt; vil også dette albumet fungere som soundtrack til livet mitt? Needlepoint huker heldigvis av på begge kategoriene. Uten den minste tvil.
«I Offered You The Moon» låter som en perfekt sensommerdag, og har en slags musikalsk urkraft ved seg. Et samspill så bunnsolid at selv Abid Raja trolig får lyst til å få fortgang i å åpne for konserter igjen. Og melodier så sjelfulle og fulle av overraskelser at kun én gjennomlytting er nok til å føye seg inn i rekken av vokalist Bjørn Klakeggs disipler. Hør gjennom hele albumet, og opplev en salig miks av feite gitarsoloer, stemningsfullt gospel-orgel og hva som tidvis høres ut som å rusle rundt på et marked i middelalderen.
Et norsk prog-mesterverk!
Bendik Hansen, journalist
Bård Berg ft. Sofie – «Bus No.9»
Den Oslo-baserte produsenten og artisten Bård Berg er ute med nytt album! «Oslo Beats Vol. II» er virkelig et taktskifte fra den sløye, jazzinspirerte forgjengeren. Denne runden er brorparten av inspirasjonen hentet fra klubb- og housemusikken, og resultatet er et langt mer poppete uttrykk enn tidligere. På godt og vondt, vil jeg si, for jeg står igjen med følelsen av at jeg aldri helt fikk tatt farvel med den noe mer rufsete stilen, som gjorde at jeg først interesserte meg for musikken til Bård Berg.
På «Bus No.9» bidrar Sofie Tollefsbøl (Fieh) med sin karakteristiske vokal; som utrolig nok fremdeles bare blir kulere og kulere for hver gang man hører den. Det, kombinert med totningens egne weapon of choice, jazzfløyte, gir deg en låt som automatisk gjør tilværelsen litt lysere. En låt skapt for rusleturen hjem fra jobb, med den lave vintersola rett i øynene.
Bendik Hansen, journalist
Isák – «Roasut»
«Roasut» er både navnet på Isáks nye album, og på en av bandets beste låter så langt. På samisk betyr tittelen «stormer», og vokalist Ella Marie Hætta Isaksen har uttalt at teksten handler om både samenes kamp og om klimaendringer. Vil hennes kultur, og planeten vår, overleve når det stormer som verst?
Ikke noe lett fordøyelig småtteri i sangtekstens budskap her, med andre ord. Musikalsk er også «Roasut» tilsvarende storslagent.
Dette tittelsporet er rett og slett herlig bombastisk. Med deilig trommer på frontsete i miksen, som pisker opp til protest og mot. Og en nydelig, samiskspåklig vokal med r&b-brodd i versene, avløst av et skamløst fengende joike-poprefreng. «Roasut» går på repeat i hodet mitt, og fyller meg med håp hver gang jeg trykker play. Obligatorisk lytting!