Så har det skjedd igjen. En stor utgivelse blir holdt borte fra strømmetjenestene. Taylor Swift gjør enorm suksess med albumet Red som allerede har satt historiske salgsrekorder.
Bruker «windowing»-strategien
Akkurat som Adeles 21, Coldplays Mylo Xyloto og Black Keys’ El Camino er heller ikke Red å finne i åpne, annonsefinansierte strømmetjenester. Folka i Swifts plateselskap har bestemt seg for å bruke «windowing»-strategien; holde albumet borte fra strømming, i håp om at det gir mer salg gjennom nedlasting.
Les også: Spotify er best
Til tross for at inntektene fra strømming stadig øker er det enkelte som velger å holde artister, eller hele plateselskapers kataloger, borte fra tjenestene. Men hva skjer hvis dette blir en økende tendens – at stadig færre av de største og viktigste artistene velger å holde sin musikk borte fra én måte å konsumere?
– Vil tape i lengden
Freelancejournalisten Stuart Dredge har blogget for NME om teamet og mener at det vil svekke troverdigheten til denne typen tjenester om populære artister stadig holder sine utgivelser borte fra «strømmen».
«Hun (Taylor Swift journ.anm) vil ikke tape noe på kort sikt. Men om Red blir en del av en snøball som begynner å rulle, en trend for strømmetjenestene, som gjør det vanskelig for dem å skaffe store mengder med nye kunder – eller i det hele tatt overleve som forretningsmodell – vil hun tape i lengden. Det vil alle tape på», skriver Dredge blant annet.
Akkurat som her hjemme, går det internasjonalt en debatt om betalingsmodellene som ligger bak strømmetjenester som Spotify og WiMP. Det er en kjensgjerning at det stort sett er de store aktørene i markedet, med store låtkataloger, som foreløpig har mulighet til å tjene store penger på strømming. På nettstedet Ballade er det delte meninger om hva som er riktig. Her har både Susanna Wallumrød, Erik Hillestad og Bugge Wesseltoft sagt sine meninger om saken.
– Risikerer vår forretningsmodell
Kjartan Slette er innholdssjef i WiMP Norge, som for øvig har det nye Swift-albumet i sin tjeneste, siden den ikke er åpen og gratis. Han mener det i lengden vil være svært ødeleggende om de store artistene holder sine utgivelser borte.
– Vi mener at alle artister bør være på alle musikktjenester, det er det som er mest gunstig for bransjen som helhet. Det vil sikre at artistene får inntekt fra alle som betaler for en musikktjeneste og det vil gi forbrukerne mulighet til å lytte til, og dermed betale til alle artister. Vi mener også at musikktjenester bør konkurrere på kvalitet, ikke på hvem som sikrer seg eksklusive artister, sier Slette til P3.no.
– Med strømmetjenester betaler sluttbrukeren for ubegrenset tilgang til alt. Hvis vi begynner å forvirre dem nå med å ha bestemt innhold tilgjengelig bare i visse tjenester kan vi som bransje tape all «goodwill» vi har bygget opp og derfor også risikere vår forretningsmodell. Med andre ord, dette er etter vår mening et bransjeproblem som vi må ta på alvor og løse nå.