The xx, det britiske bandet som Lydverket hyllet for sin konsert på Hovefestivalen i sommer og på Øyafestivalen for to år siden, er i disse dager aktuelle med med albumet Coexist.
Spennende grep
Bandet, som blant annet ble rost opp i skyene for debutalbumet The xx i 2009, har fått en litt mindre hyllende kritikk for det nye albumet av vår anmelder, med terningkast fire.
>> Les også: Mercury-prisen til The Xx
London-gruppa har imidlertid tatt noen spennende grep for å visualisere hvordan deres nye musikk sprer seg viralt, gjennom sosiale medier og andre kommunikasjonsformer på nettet. Sammen med programvareprodusent Microsoft har bandet laget en visualisering som viser hvordan Coexist sprer seg.
På sin egen hjemmeside har de laget en egen seksjon der man kan høre på albumet og dele denne muligheten med venner og kjente på Facebook, Twitter eller via e-post. Her får man også en visualisering av hvordan andre delinger har ført til at The Xx’ nye musikk sprer seg til stadig nye deler av verden.
Server knela
For å gjøre det hele ekstra interessant starta prosjektet med at kun én spesiell fan av bandet, for å se hvor fort det ville spre seg, melder Mashable.
Et døgn etter at de hadde starta prosjektet krasja serveren på grunn av den enorme pågangen, skriver The Guardian.
I visualiseringa kan man velge hvilken dag man skal starte på – for eksempel 3. september som var den aller første, og se hvordan det hele utvikler seg.
Se videoen til «Chained» fra Coexist her: