nrk.no

Norske bedrifter endrer logo for pride: Dette er «pinkwashing»

De regnbuefargede bedriftslogoene som florerer på sosiale medier skaper debatt.

Denne måneden har vært pride-måneden, den største feiringen av skeiv kjærlighet og mangfold. I den anledning har store og små bedrifter endret logoene sine til regnbuefarget tema. Dette er for å vise deres støtte til den skeive kampen.

Men ikke alle er fornøyde med bedrifters regnbuefargede logoer nå i juni.

Ønsker ikke «pinkwashing»

Fredag var NRK-profilene Silje Nordnes og Benjamin Silseth gjester i «P3morgen», samme dag som de var programledere i NRKs aller første pride-sending.

Silseth uttrykte sin skepsis mot flere bedrifter som angivelig støtter pridemarkering, men som ifølge ham ikke er bevisste i måten de gjør det på. Dette kaller han for «pinkwashing».

– I Norge er det mange bedrifter som skifter logo til regnbuelogo. Kanskje de selger pridecupcakes eller T-skjorter med regnbue. Det er ikke alle som er bevisste i måten de gjør dette på, og tar imot profitten i dette salget til seg selv, sier han til «P3morgen».

Silseth mener at bedrifter som skifter logo til regnbueutgave, men tar all profitten på pride-produkter selv, gir en falsk front av å være homovennlige.

Benjamin har på seg en lys jakke og rosa t-skjorte. Han har et prideflagg i hånden. Han ser inn i kamera og smiler.
MANGE BIDRAR: Silseth forteller at han ser flere bedrifter som gjør mye viktig. Bildet er tatt i forbindelse med NRKs pridesending. Foto: Fotograf Cato Ingebrigtsen

– Det ligger i bakteppet at de gjør dette for å tjene penger – det blir feil, sier en engasjert Benjamin Silseth.

Begrepet «pinkwashing» stammer fra da Israel begynte å markedsføre seg som homovennlige, legger Silseth til.

I et innlegg publisert av avisen New York Times har Israel blitt kritisert for å utnytte landets relativt progressive holdning til homofiles rettigheter for å avlede internasjonal oppmerksomhet fra sine brudd på menneskerettigheter og internasjonal lov.

Ifølge Fri – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold – handler «pinkwashing» om å vise sin støtte til den skeive kampen under pridemarkeringer for å vinne tilgang til et marked og gi inntrykk av at man gjør noe for saken.

Inge Alexander Gjestvang har kort brunt hår og blå øyne. Han har skjegg. Han har på seg blå ytterjakke, grå genser og hvit skjorte. Han står foran noen blokker.
ØNSKER DIALOG: Gjestvang oppfordrer HR og ledelse til å ta kontakt med organisasjoner som hans egen. Foto: Fri

– Noen kan vektlegge markedsføring og kapitalistiske motiver mer enn den faktiske støtten til den skeive kampen. Noen gir faktisk tilbake til den skeive bevegelsen, og ikke minst sørger for at det er gode interne rutiner på arbeidsplassen når det kommer til mangfoldsarbeid, sier Inge Alexander Gjestvang, leder i organisasjon Fri.

Forkjempere for skeive

Silseth forteller at han ser en økt bevissthet blant bedrifter, og opplever for eksempel H&M og Nordic Choice Hotels som forkjempere for skeive.

– Choice-gruppen har lenge stått litt i bresjen for det. I deres hotellkjede er det rom for alle. H&M selger pride-produkter, donerer penger og jobber aktivt for endringsarbeid. Det er gjennomsyra og dritbra. Det holdningsarbeidet er det vi trenger, mener Silseth.

Gjør egne tiltak

NRK-profilen forteller at han har selv tatt kontakt med flere bedrifter for å ta opp problemstillingen.

– I fjor var jeg en skikkelig kjip fyr med noen bedrifter. Jeg sendte mail og spurte hvor profitten fra dette her går hen. Da fikk jeg svar fra noen, og de var ikke så opptatt av hvor det gikk hen. De ville bare vise synlighet.

Han forteller at han tok et tak og opplyste noen av bedriftene.

– Da ble det litt krangling med noen, men sånn er det. Det er noe du kan gjøre som forbruker. I tillegg kan man bli mer kunnskapsrik rundt skeiv historie.

Hva skjedde når? Hvorfor skjedde det? Og hvorfor er dette så viktig? Disse spørsmålene ønsker Silseth at flere skal sette seg inn i.

– Jeg tror at hvis du øker kunnskapsnivået lite grann på det området så blir du mer bevisst på hvorfor «pinkwashing» og andre ting er viktig, sier Silseth til «P3morgen».

Mer inkludering

Silje Nordnes mener at bedrifters endring av logo i pride-måneden også kan bidra til noe positivt.

– Det øker bevisstheten, viser raushet og inkludering. Jeg håper at de firmaene som gjør det også har den samme bevisstheten på arbeidsplassen sin. At det er trygt og fint å være skeiv der, og at det er trygt for alle der på arbeidsplassen, sier hun til «P3morgen».

Silje Nordnes ser inn i kamera og smiler. Hun har lyst blondt hår og har på seg en rosa bluse. Hun holder et prideflagg i hånden.
BEVISSTHET: Silje Nordnes mener bedrifter kan øke bevisstheten rundt pridekampen. Bildet er tatt i forbindelse med NRKs pridesending. Foto: Fotograf Cato Ingebrigtsen

Nordnes presiserer at heller ikke hun synes noe om de som trykker opp regnbue-merch i juni og tjener penger på dette.

– Hvis man lager produkter og merker de med regnbuen, og tjener penger på det, burde man kanskje tenke at en del av profitten skal gå til de organisasjonene som jobber med homofiles rettigheter.

Ønsker ikke å brenne broer

Fri-leder Gjestvang forklarer at han er forsiktig med å kritisere bedrifter som Silseth mener driver med «pinkwashing».

– Mange synes det er vanskelig å navigere trygt. Det er mange som kan være redde for reaksjoner hvis de ikke støtter pride, og når de først gjør det blir de kritisert fordi de ikke gjør det riktig. Så jeg prøver å invitere til dialog og bedring i stedet for å umiddelbart kritisere og henge ut. De fleste har gode intensjoner som bare kommer feil ut.

Gjestvang forklarer at det viktigste er å få støtte til skeive rettigheter hele året rundt.

– Vi oppfordrer folk som har lyst til å lære mer om hvordan de kan bli en mangfoldig arbeidsplass, og hvordan de kan støtte skeive menneskerettigheter, til å ta kontakt med skeive organisasjoner, sier han.

Har fått kritikk

Coop Norge er en av bedriftene som har fått kritikk i forbindelse med bruk av pride-flagget på deres Facebook-side.

De kritiske stemmene stiller spørsmålstegn ved hva bedriften gjør for å støtte pridekampen, og om de donerer penger. Dette bekrefter Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge, til P3.no.

– Coop opplever hvert år å få kritikk for at vi endrer logoen under pride til regnbuefargene. Derfor kommer vi også til å fortsette å endre logo i årene som kommer, forteller Eriksen.

Per Løberg Eriksen har på seg coop t-skjorte. Han står foran frukt og grønt. Han har skjegg, brunt hår og brune øyne. Han har et lurt smil.
FÅTT KRITIKK: Bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen, innrømmer kritikk om bruk av regnbueflagg. Foto: Andreas Fadum

Eriksen hevder at de tar konkrete grep i forbindelse med pridemarkeringen.

– Et nylig tiltak er at Coop Norge har lagt til et tredje kjønnskategori når man søker jobb. Overskuddet fra alle pride-artikler solgt hos Obs og Coop Prix doneres til organisasjonen Fri. Vi ønsker ikke å bidra til å kommersialisere markeringen.

Han legger til at «pinkwashing» er en krevende tematikk.

– Vi har tro på at det vi kommuniserer betyr noe, og har betydning for våre ansattes og kunders opplevelse av Coop. Vi ønsker ikke å bidra til «pinkwashing», men er også opptatte av å kommunisere hvor vi skal. Selv om vi som samfunn ikke er der helt enda, avslutter Eriksen.

Se NRKs aller første pridesending her.

LES MER: