Nylansering i medvind

Til tross for myriader av spillelister på nettet selger fortsatt samlealbum godt. Salget øker i Storbritannia og i Norge er vi på vei etter. Nå lanseres igjen Absolute Music etter noen år borte fra markedet.

Det skyller en ny bølge av interesse for samlealbum over de britiske øyer. De nyeste tallene fra the Official Charts Company viser at samlealbum som Now That’s What I Call Music i 2012 stod for en femtedel av det totale albumsalget.

Now That’s What I Call Music 83 var det mest solgte samlealbumet i 2013 i Storbritannia. Foto: Promo.
Now That’s What I Call Music 83 var det mest solgte samlealbumet i 2013 i Storbritannia. Foto: Promo.

En stor renessanse

I en tid der spillelister med de mest populære låtene lett settes sammen i Spotify, Wimp, eller på Youtube, skulle man tro at slike samlinger var skikkelig ut.

Men det siste året har britene opplevd en stor renessanse for konseptet. I den førdigitale tidsalder var det naturlig å kjøpe en pakke med hits, men i dag skulle man tro at det var gjort i en håndvending å finne det samme på nettet.

Likevel steg salget av samlealbum med 7,2 prosent i Storbritannia i fjor, fra 19,2 til 20,6 millioner enheter. Før det hadde man opplevd en mangeårig nedgang i salget. Now That’s What I Call Music 83 var det mest solgte samlealbumet i 2012 og Now That’s What I Call Music 84 er så langt det mest solgte i 2013.

I Norge forteller ikke IFPI lenger i sine offisielle tall hvordan det går med dette salget, men på oppfordring fra P3.no får vi ut hvordan disse tallene ser ut:

Salg av samlealbum i Norge fra 2007 til 2012 (tall i 1000):

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Andel av markedet

15,10 %

14 %

7,20 %

8,50 %

4,50 %

6,00 %

Verdi

105471

85189

42421

44381

22993

32980

Salget av samlealbum hadde i 2007 en markedsandel på i overkant av 15 prosent i 2007. Etter det har det gått opp og ned, men mest nedover. I 2012 gikk imidlertid salget opp fra 4,5 til 6 prosent av markedet. Dette gjelder imidlertid kun cd-plater og nedlasting. Hadde man tatt med strømming kunne tallene trolig sett annerledes ut.

Denne uka relanseres konseptet Absolute Music. Foto: Promo.
Denne uka relanseres konseptet Absolute Music. Foto: Promo.

Absolute Music er tilbake

Og i det året samlealbum får en oppsving også i det norske markedet skjer det også en endring.

Now That’s What I Call Music forsvinner nå ut av norske platebutikker og bensinstasjoner. Fredag 10. mai er konseptet Absolute Music tilbake.

Sten Andersen i Ess Angros har i samarbeid med Mats Nilsson, som tidligere jobbet med Now-konseptet i Norge, fått den gamle samleren opp på beina igjen.

– Jeg har sett at markedet for compilations eller samleplater fortsatt er der, men det kommer ut veldig få av dem, sier Andersen til P3.no.

– Vi har laget flere i forskjellige sjangre, i country og norsk på norsk country. Det finnes en målgruppe som fortsatt er et platekjøpende publikum.

– Vanskelig å finne fram

Han har stått på barrikadene for Absolute-konseptet, og har blant annet importert utgaver fra Sverige der Absolute Music fortsatt lever, og er kommet til over 70 i tallrekka. Han tror grunnen til at disse platene fortsatt har et marked er at det fortsatt er mange som ikke bruker nettet til å hente musikk.

– Man så kanskje for seg at samleplater skulle være det første som skulle forsvinne med strømming.

– Det er jo en jungel, jeg bruker både Wimp og Spotify, men det er vanskelig å finne fram. Det blir kanskje litt for internasjonalt og man vil kanskje ha en miks med norske låter. Og der har jo Absolute Music vært, og har vært et promo-verktøy for låter og artister, mener Andersen.

– Dette er et produkt for dagligvarehandelen og bensinstasjonene, til bil og til å ha på hytta, for eldre folk og husmødre, som kanskje har dårlig tid og putter den i cd-spilleren istedenfor å laste ned eller strømme, sier han.

Hits For Kids selger godt og snurrer i cd-spilleren på mange barnerom. Foto: Promo.
Hits For Kids selger godt og snurrer i cd-spilleren på mange barnerom. Foto: Promo.

– Mange cd-spillere på barnerom

Tord Krogtoft er produktsjef i Platekompaniet og at blant annet platene som fulgte tv-serien Hver gang vi møtes har vært med på å løfte markedet for samleplater.

– De har vært kjempesuksesser, begge utgavene, men også Hits for kids går veldig bra. Det er trolig mange cd-spillere på barnerom, sier Krogtoft til P3.no.

– Man så kanskje for seg at samleplater skulle være det første som skulle forsvinne med strømming. Men det er et slitesterkt konsept, og spesielt slike produkter for barn, sier forteller han.

Les også:

Hver gang vi møtes har vært med på å løfte markedet for samleplater. Foto: Promo.
Hver gang vi møtes har vært med på å løfte markedet for samleplater. Foto: Promo.

Også produktsjefen tror det handler om behov man ikke fult så enkelt dekker via nettet.

– Jeg tror en del av det handler om å ha musikk i bilen og på hytta. Men det er et paradoks at disse samleplatene vokser.

– Noe forvirra

Geoff Taylor, sjef for BPI (British Phonographic Industry) sier til MusicWeek at han er noe forvirra over suksessen til samleplatene i det britiske markedet.

– Til tross for tilgjengeligheten av spor som individuelle nedlastinger, er samleplater der NOW-serien leder an – er vi noe forvirra i forhold til forventningene og resultatene som er bedre enn noensinne.

Han tror det er flere grunner til at samlealbum igjen går så godt.

– Ikke bare får musikkentusiaster valuta for pengene med doble og triple album fulle av hits, men i tillegg har en rekke nye temaalbum etablert seg det siste året.