nrk.no
undefined

La musikken på is – men så tok låta om kjærlighetssorgen av

Det tok over et år før Hkeem var klar for å slippe hiten «Danser videre i livet».

– Ja stemmer, det må jeg fikse!

Vi er backstage på «Norske Talenter». Det er et par minutter til showstart før den direktesendte delfinalen. Stian Blipp, Else Kåss Furuseth og de andre dommerne prater sammen, drikker kaffe og surrer rundt.

Men for en av dommerne er det noe helt annet som plutselig har fanget oppmerksomheten.

– Jeg slipper låt om noen dager, så jeg må bare redigere ferdig en TikTok jeg nettopp spilte inn.

I noen minutter er Hkeem ute av rollen som dommer og inne i rollen som egen promo-ansvarlig.

– Hørt om å være til stede, i nuet? kommer det fra meddommer Stian Blipp.

– I’m back! svarer Hkeem.

Så introduserer programleder Solveig Kloppen han, og vips er han tilbake i rollen som dommer.

Dagen før denne delfinalen møtte vi Hkeem hjemme hos moren hans på Stovner. Hvordan er det å ha så mye på en gang?

Og er han ferdig med å rappe?

Alltid underdog

– Det er faktisk ikke noe stress, for jeg er en ganske strukturert person. Jeg vet hva jeg skal gjøre hver dag.

Det både snør, hagler og regner samtidig på Stovner denne dagen. Men det er ikke bare værgudene som har mange baller i lufta.

Slipp av ny musikk, promotering på TikTok, dommerrolle i «Norske Talenter», YouTube-kanal med kompisene og planlegging av en «P3 Gull»-opptreden senere i høst er noe av det Hkeem driver med for tiden.

Tidligere i år har han også hatt en egen musikal i samarbeid med Det Norske Teatret. Legger man til at han også trener hver eneste dag, så kan det være vanskelig å forstå at det er nok timer i døgnet.

Hkeem sitter med hendene i kors i en grå langarma og en grå bukse. Han har en gul monster rett foran seg.

– Jeg kommer jo fra en familie som ikke har hatt så god økonomi, og jeg har alltid hatt mentaliteten til en underdog. Det får meg til å pushe på og alltid jobbe videre med neste ting.

Med mange baller i luften er det lett at noe blir nedprioritert. Lenge så det ut som det skulle være musikken. Men så slapp Hkeem en låt han hadde ruget på i over ett år.

Viktigere enn noen andre

Hkeem lagde «Danser videre i livet» i august 2021. Det var pandemi, han hadde kjærlighetssorg og var generelt drittlei kjærlighet.

Et halvt år senere dro han til Sverige for å se «Spider-Man» med noen kompiser. I bilen spilte han av låta for dem.

– Og de fikk sjokk! De sa bare: «Aner du hva du har laget nå?»

Men Hkeem ante fremdeles ikke helt hva han hadde laget. En stund tenkte han at låta manglet et gjestevers fra en dame, men slet med å finne den riktige. Etter hvert dukket navnet Makosir opp, en ung og fremadstormende mannlig artist som Hkeem hadde stor tro på.

Hkeem sitter trygt i sofaen og folder hender. Han har på seg en hvit joggebukse og en grå langarma. Han har på svarte solbriller.

– Han kom i studio august 2022, et år etter jeg hadde laget den først. Han var vel i studio rundt en time før andre verset var klart.

2. november i fjor kom «Danser videre i livet» endelig ut, og for første gang siden «Fyfaen» hadde Hkeem Norges mest populære låt, ifølge Spotify.

Låta han hadde laget da han hadde kjærlighetssorg, gjorde han igjen megapopulær halvannet år senere. I dag har balladen over 11 millioner avspillinger på Spotify og er nominert til «Årets låt» på «P3 Gull».

– Det betydde veldig mye. Det er en låt som er viktigere for meg enn noen andre låter. Jeg følte den ga meg en «redeem», og det var en lettelse da det gikk bra.

Da låta kom, hadde egentlig Hkeem lagt musikken litt på is. Teater og skuespill var i fokus.

– Men plutselig måtte jeg begynne å prioritere musikk igjen!

Sang VS rap

I januar slipper han EP-en «Oslo er kald», en EP med kun ballader, hvor alle er produsert av Kastel (Arif, Marstein, Aiba).

– Det kom ganske naturlig at det ble rolige låter. Når vinteren nærmer seg, hører jeg mye på trist musikk. Som oftest går jeg ikke inn i studio med en klar ide om hva det skal bli, men denne gangen hadde jeg bestemt meg for å lage ballader.

Hkeem ser seriøst inn i kamera. Bak han er det et garderobeskap med masse forskjellig. En koffert, vinterjakker, sko, en avis. Han har på seg en grå genser.

Rappen er også lagt til side på prosjektet. Det er sangstemmen til Hkeem som er i fokus.

Da Hkeem etablerte seg selv som artist, ble han sett på som en hard undergrunn-gaterapper, med samfunnsaktuelle tekster. Men det er generelt lenge siden vi har hørt Stovner-artisten rappe. Er den tiden død?

– Det er mange som spør meg om det! Nei, jeg er ikke ferdig med å rappe, men jeg må være i den mooden. Det har jeg ikke vært på en stund, for å være ærlig.

Han visste ikke at han kunne synge før de spilte inn «Fyfaen». Det ble en positiv overraskelse som han har brukt flittig videre i karrieren.

I dag forteller han at det er synging han er mest trygg på. Det er det som skjer naturlig for tiden.

– Det er mange som savner rap-Hkeem og det setter jeg egentlig veldig stor pris på! Det har gått mange år siden jeg har gjort det, så at folk fortsatt savner det, er bare hyggelig.

Hkeem sitter i en trapp i gangen. Han har på seg en grå joggebukse og en blå vinterjakke med pels. Han snakker i telefonen.

Drake-effekten

Hkeem er langt fra den første rapperen som sakte, men sikkert beveger seg over til å synge. Sebastian Zalo gjorde en stor overgang fra rap til vise. Andre rappere som Karpe, Cezinando og Arif har alle flettet inn synging som virkemiddel.

Ida Eline Tangen, musikksjef i NRK P3, tror det er flere grunner til at rappere ønsker å utforske vokalen sin. En ting er at skapere liker å utfordre og utforske potensialet sitt. Kanskje man kan få et større publikum?

Et annet poeng kan være at artister føler de kan være mykere med sang, og at rap fremdeles representerer noe hardt.

– Men jeg tror alt bunner ut i at rapmusikken har blitt en stor del av popmusikken. Det har blitt helt naturlig at de sjangerne «crosser over» i hverandre. Dette utfordrer jo popmusikken en del og gjør den mer direkte, eksklusiv og nær.

Hun omtaler det som Drake-effekten.

– Han skjønte at melodi selger, og det er nok noe av grunnen til at han er blant de største. En forløper til det igjen er 2008-Kanye, der startet den sårbare sangen blant rappere. For de yngre rapperne i Norge i dag, tror jeg også Xxxtentacion har påvirket en del.

Det som derimot skiller de siste låtene til Hkeem fra dem, er at det er ren sang, ikke noe rapping innimellom.

– Sang har vært et virkemiddel i rappen lenge, men det er fremdeles litt nytt at rappere også gir ut låter helt blottet for rapelementer. Jeg tror nok Cezinando ble litt forløper for dette i norsk sammenheng med «Håper du har plass».

Stadig overrasket

Semifinalen på «Norske Talenter» er over for denne gang, og dommerne pakker sakene.

Hkeem sitter i dommerstolen til Norske Talenter. Han holder opp fire fingre.

– Dette er verdens beste jobb! Det blir ikke bedre enn å sitte og kunne vurdere talenter, sier Hkeem til oss.

Jobben har gjort at han har blitt overrasket over seg selv flere ganger.

Blant annet ga han «gullknappen» til en operasanger tidligere i sesongen, noe han aldri hadde trodd han skulle bli så rørt av.

På lik linje med at han kunne synge og at «Danser videre i livet» ble nummer en, så ble han overrasket. Hvem vet hva som blir det neste sjokket i Hkeems karriere?

Kanskje overrasker han under opptredenen på «P3 Gull»?

Årets «P3 Gull» går av stabelen fredag 24. november. Du kan følge sendingen direkte på P3.no, på NRK 1 og i NRK TV fra kl. 20.05.

Tekst: Espen Roness, NRK P3
Foto og video: Håvard Sandvik, NRK P3
Grafikk: Veronica Falsen Hiis, NRK P3

MER OM «P3 GULL»:

Siste fra P3.no: