– Backstage før jeg skulle på scenen holdt jeg på å begynne å gråte. Men da kom sminkedama løpende bort og bare «Nei jeg har allerede sminket deg!» Så da måtte jeg holde tårene inne.
Tyr (23) snakker om søndag 15. september. Under rapgruppen Tungtvann sin 25-årsjubileumskonsert var han en av gjesteartistene som fikk opptre med Kringkastingsorkestret i Operaen.
Han valgte selv hvilke låter han skulle spille, og følte endelig at det var riktig anledning å fremføre låta «Baby Boy».
En låt han til nå ikke hadde ønsket å spille live.
– Jeg snakker så direkte til meg selv på den låta. I de andre låtene snakker jeg om meg selv, men i «Baby Boy» snakker jeg til meg selv. Følelsene som kommer frem i den låta, vil alltid være med meg.
– Å opptre med den i Operaen var veldig sterkt. Det er en av de få gangene jeg har klart å være helt til stede på scenen og ta inn over meg øyeblikket.
Se opptredenen her:
Kvelden på Operaen ble kronen på verket på et innholdsrikt norsk rap-år. Året der «norsk rap pissa på norsk pop», ifølge «P3 Gull»-programleder Nathan Kahungu.
Hva er det som gjør at man plutselig kan se norsk hiphop på Spotify Top 50?
Kommers suksess
Tyr mener det har vært en holdningsendring blant rappere de siste årene, både nasjonalt og internasjonalt.
– Rapsjangeren har alltid vært litt uglesett. Før ble det sett på som rebelsk og kult, men så kom det en periode der noen plutselig følte et veldig behov for å si: «Jeg er mer enn bare en rapper. Jeg er en artist.»
– Jeg har nok selv også sagt noe lignende. Men nå ser vi at folk faktisk vil være rappere og er stolte over den tittelen.
23-åringen trekker fram at det i flere år har vært vanlig at rappere beveget seg i en mer poppete retning, og begynte å synge for å opprettholde den kommersielle suksessen.
– Jeg tror vi har hatt en periode der folk nærmest har glemt at så lenge man har en bra nok raplåt, så kan det få kommersiell suksess. Det er få ting som er kulere enn en dritbra, straight raplåt. Det har blitt mer tydelig for folk i år.
Og med stadig flere unge rappere og produsenter som dukker opp, tror han det også har motivert flere av de eldre. Han trekker frem Arif som en artist som stadig blir inspirert av den yngre garde rappere.
– Han har virkelig steppa opp i det siste, og jeg tror det er fordi det er sterkere konkurranse nå enn på flere år. Det er ikke noe gøy å være den beste i en «cirkle jerk». Man vil jo være best i en stor gruppe.
Vil holde seg til rappen
En av rapperne med størst kommersiell suksess i Norge i år, er Ari Bajgora. Med låter som «Løsningsorienterte» og «Situasjonen» har 20-åringen vist at det er fullt mulig å komme høyt på hitlistene med hard gaterap.
– For å være ærlig, så føler jeg på et ansvar i norsk hiphop nå, sier rapperen idet vi møter han på Istanbul Kebab i Oslo.
Med låten «Utested» viste Oslo-artisten at han også mestret å få suksess med mer melodiøse, sårbare låter. Den opprinnelige planen var egentlig å slippe flere låter i det sjiktet, men etter å ha tenkt seg mer om, har Ari snudd.
– Jeg føler at jeg er ganske viktig for den yngre generasjonen hiphop. Derfor hadde det føltes feil å gå vekk fra den stilen allerede. Det er ikke sånn at ingen andre kan videreføre hiphop i riktig retning i Norge, men det er i hvert fall en unik og viktig mulighet jeg har fått.
– I tillegg så er det jo det som er sjangeren min og som jeg liker best å lage.
Ikke gangster lenger
Ari beskriver altså sine nye låter som enda hardere enn de foregående. Men han understreker at det først og fremst gjelder lydbildet. Tekstmessig har han faktisk roet litt ned.
Det er mindre snakk om dop og å lage «faenskap» på den nye musikken.
– Låtene jeg slapp i vår var et resultat av ungdomsoppgjøret jeg hadde mens jeg gikk på videregående. Det var stort sett låter jeg har jobbet med i flere år, og det er egentlig ganske generiske raptekster om å være ung, gæren og ignorant, liksom.
Han tror en av grunnene til at låtene hans har hatt kommersiell suksess, nettopp er at tekstene er ærlige og realistiske, og selv om livet endrer seg, tror han det er like viktig som før.
– På den tiden så livet mitt ganske annerledes ut enn nå. I Norge fungerer det ikke å late som man er noe man ikke er.
Pissa rap på pop?
Da det ble annonsert at Nate Kahungu sammen med Arian Engebø skal være årets programleder på «P3 Gull», bestemte Nate seg for å komme med en ganske sterk påstand:
– For meg så har 2024 vært året der norsk hiphop pisset på norsk pop. Det kan du sitere meg på!
Når P3.no huker tak i han to uker senere, har han ikke ombestemt seg. Han begrunner det med at det er stadig mer bredde i rapscenen, flere samarbeid og flere som tør å holde seg til rappen fremfor å bevege seg mot pop.
– Rappen har blitt mer mainstream og fordøyelig, kanskje på godt og vondt. Men jeg tror fellesnevneren til de som gjør det best, er at innholdet er troverdig. Et godt eksempel er «Nepobaby» av Marstein, der han tar eierskap til kritikken noen har mot han, fremfor å late som den kritikken ikke finnes.
Nate mener også beatene har blitt mer tilgjengelige for lytterne. Det har vært mye 2000-tallsbeat som ser ut til å ha en høy stjerne hos det norske publikummet.
– Det har tidligere vært en periode med veldig mye drill og trap, som absolutt kan være kult. Men jeg tror det er vanskelig å få stor suksess med det i Norge.
Kan norsk rap blive lige så stor som dansk och svensk?
Både Nate, Tyr og Ari Bajgora mener norsk rap er i en positiv utvikling, men anerkjenner at det er andre sjangere som står sterkere hos det norske publikummet.
I den offentlige samtalen om norsk rap de siste årene har vi ofte sammenlignet oss med nabolandene våre. Svensk og dansk rap får ofte gode skussmål fra norske rapfans, og tall fra Spotify viser at nordmenn hører på minst hiphop i Skandinavia.
Men handler det først og fremst om kvaliteten på den norske rappen? Er det i det hele tatt realistisk å tenke at hiphop kan bli like populært i Norge som i Sverige og Danmark?
– Det er enklere å glorifisere noe som er langt borte fra oss. Det er liksom en annen type mysterium å sette seg inn i låtene deres, sier Tyr og utfyller:
– Danmark og Sverige er andre typer land enn oss, og hiphop er jo et storbyfenomen. Selv om folk rapper overalt, så er det bylivet alt stammer fra. Da er det ikke rart at det er veldig mange flere i Norge som relaterer til Staysman enn til meg.
Må man være i en gruppe?
Og når man først diskuterer norsk rap anno 2024, så er det avslutningsvis en trend det er umulig å komme unna:
GRUPPER!
– Det er boybandtider, fastslår Tyr.
Man kan gjerne si at Undergrunn sin suksess utløste et skred av kompisgjenger på rapscenen.
Kode 59, Rakkere, Gjenfødt Kultur, Klikk9, Metropolen, Gæste Gutter og så videre, og så videre.
Tyr og Ari Bajgora har full forståelse for at det frister for unge rappere å gå sammen om å gi ut musikk. De er heller ikke sjokkerte over at det slår an.
– Hvis man er tre–fire stykker på en låt, så er det mye lettere å holde låta spennende gjennom hele. Hver rapper trenger bare å si tre setninger, så er verset ferdig, liksom. Jeg tenker i hvert fall at det er mye lettere, sier Ari.
Men selv om de begge mener at det er lettere å være en gruppe, anerkjenner de at det er mye positivt med å være en gjeng, ikke minst på liveshow. Likevel har de ingen planer om å starte sine egne boyband, og legger til at de har nok av folk rundt seg
– Jeg føler at jeg har nok på hjertet til at det ikke går ut over kvaliteten på låtene mine. Og så har jeg produsentene mine Jimi Somewhere og Milo Orchis som er med på nesten alt jeg gjør. På mange måter så er det vi tre som er «Tyr», så jeg føler meg ikke noe alene i det, forklarer han og legger til:
– Ender ikke alle grupper uansett opp med å bli soloartister til slutt? Det er vel ingen grupper som ikke har brutt opp etter noen år.
Tyr er nominert til «Årets artist» under «P3 Gull». Ari Bajgora er nominert til «Årets gjennombrudd» og «Årets låt». Begge opptrer under prisutdelingen 30. november.
Journalist: Espen Roness, NRK P3
MER OM «P3 GULL» HER: