– Kult, da kommer jeg syklende bak dere og så setter du på beaten ved det åttende treet, sier Eivind Øygarden, bedre kjent som rapperen Ivan Ave. Vi befinner oss på Oslos vestkant, nærmere sagt Frogner/Briskeby-området i høstsolskinnet, for å spille inn en P3 Spanderer med artisten fra Telemark.
I februar slapp han og kompisen Fred Fades EPen Breathe, som ble anmeldt av oss på huset, og i mai kom femspors-EPen Low Jams i samarbeid med Stones Throw-produsenten Mndsgn (uttales Mind Design) via indieselskapet Jakarta Records. Ivan Ave ble en del av stallen i sommer. «Obedience» og «Keep Looking» er hentet fra Low Jams, og du kan se videoen øverst i saken.
Hør Low Jams:
Jeg hører mer på 70-tallsjazz, soul og prog enn jeg hører på hiphop
Balanse og prioriteringer
Stikkord for lydbildet til den sympatiske 25-åringen med den fyldige amerikanske uttalen og solide leveransen er jazzete, tidvis tåkete, og ikke minst elegante, tilbakeskuende beats som henter inspirasjon fra rundt milleniumskiftet.
Jeg var rundt åtte år da jeg fikk Fat Boys-albumet Crushin’ på kassett da jeg var på familietur i Tyrkia. Det var da jeg falt for hiphop. Hvilken skive forandret alt for deg?
– Fugees sin The Score som jeg tjuvlånte av min eldste søster. Shout out til Olaug. Og Anders Ringhus, som hadde en greatest hits-plate med 2Pac, smiler Ivan Ave, som for øvrig avslører at han startet med å rappe for å kunne imponere jentene på UKM, der vi sitter på benkene utenfor Briskeby brannstasjon.
Hør Fugees i Spotify og WiMP
Hør 2Pac i Spotify og WiMP
Ivan Ave har også en finger med i spillet i produksjonen på «Obedience» og «Keep Looking» siden han sendte av gårde samples fra sin egen platesamling til Mndsgn.
– «Obedience» handler om det siste året mitt. Å balansere alt. Prioriteringer. Det å ha penger til neste husleie og mat, ha et sosialt liv, og samtidig å gjøre kreative ting. Og ikke minst at jeg vil gunne på med musikken. Et krigsrop. «Keep Looking» handler om å søke. Jeg og en rå DJ og beatmaker som heter Yogi Soul har pratet masse om å det å søke ting du kan fylle livet ditt med. Det kan være en akkordprogresjon, en bra bok, en samtale, en vakker kvinne … metaforen i denne sangen er jo bare damegreier, forteller Ivan Ave.
– Alle låtene mine handler om tid og damer. Så prøver jeg å smette inn andre ting.
Jazz kommer aldri til å dø
– Sånn jeg er bygd
Ivan Ave har boblet en god stund i undergrunnen, og han er ikke alene om å lage musikk med forkjærlighet for nostalgihiphop. Unge rappere i anmarsj, som Bishop Nehru og Joey Bada$$, gjør det samme. Er det en midschool-vekkelse på gang?
– Ja, det ser sånn ut. Det har vært en opp-kurve de siste par årene. Jeg er sikkert lett å kategorisere innenfor det, men for meg handler det om hvilke beats som får meg til å skrive. Tilfeldigvis så er det som oftest bare jazzy greier. Det er bare sånn jeg er bygd, tydeligvis. Jeg hører mer på 70-tallsjazz, soul og prog enn jeg hører på hiphop, sier rapperen og føyer til:
– Men så har jeg forstått at grunnen til at jeg elsker lydbildet a la Detroit og Soulquarians er fordi jeg syns den sistnevnte gjengen er de største kunstnerne i musikk. Fordi de er inspirert av 70-talls-viben. Jeg prøver bare å være ærlig med meg selv, og gjøre ting som passer for meg som vokalist og lyriker, i stedet for å passe inn i nittitallsrap-trenden.
Debutalbum slippes i februar
Etter en håndfull EPer – sjekk ut Bandcamp-profilen til rapperen for mer – skal debutalbumet slippes i februar. Blant annet kommer platen til å bestå av en produksjon fra Like, produsenten som står bak kuttet «Sing About Me, I’m Dying of Thirst» fra det mildt sagt kritikerroste debutalbumet til Kendrick Lamar, Good Kid, M.A.A.D City.
– Det blir flere produsenter, men jeg prøver å finne en gjennomgående rød tråd sånn at det blir et bra album.
Blir den like jazzete som før?
– Ja og nei. Det blir litt mer synth og spacea lyd, faktisk. Men defintivt en del jazzinspirerte ting. Mange jazzartister jeg liker å høre på driver med fusionjazz som er ganske syntha og sprø.
Helt til slutt, siden vi har pratet mye om jazz: Kanye West inviterte hiphop-produsenten Statik Selektah til Hawaii for å overvære en innspillingsøkt av My Beautiful Dark Twisted Fantasy i 2010. Nas, som også var tilstede, oppfordret Statik Selektah til å spille av et jazzete hiphopkutt, signert sistnevnte. West hørte på i ti sekunder, slo av sporet, og meddelte at «den er kul, men jazz er dødt«. Hva tenker du om det?
– Jeg tror heller at jazz har tatt en pause i kommersiell sammenheng. Det er vanskelig å lage noe banebrytende nytt med jazz. Folk har brukt det mange tiår nå. Men jeg tror at det finnes artister som føler seg hjemme med jazz, og bruker det på en innovativ måte. Det er en lytterskare som trenger påfyll av det. Jazz kommer aldri til å dø.