Popkunstneren Bowie

Se opp for ny norsk musikk, og bli med tilbake til Bowies 70-tall i Harald Are Lund på P3.

Skrevet av Harald Are Lund, Thomas Felberg og Katrine Opdahl.

Det blir som vanlig strålende ny musikk i sendingas første time, og den kommer fra blant andre The Luyas, Peter Björn And John, Le Corbeau, Dels og debutanten Anette Askvik. Det blir også tid til en Captain Beefheart-låt fra 1980.

PS: Hør på tidligere HAL-sendinger her!

Les: Captain Beefheart skrev dikt til Harald Are Lund

Stjernelag på slutten av 70-tallet

Sendingas andre del inneholder også musikk fra fortida, for tida er kommet til perioden 1978-1980 i David Bowies musikalske liv, når Harald Are Lund og Thomas Felberg tar for seg det siste albumet i David Bowies såkalte Berlin-trilogi: Lodger. Det blir siste gang han samarbeider med Brian Eno, og superprodusenten Tony Visconti er fortsatt med.

Med seg har han også det samme bandet som han har hatt siden 1975. Stjernelaget består av amerikanerne George Murray på bass, Dennis Davis på trommer og Carlos Alomar på gitar.

En annen amerikansk gitarist er også blitt medlem; Bowie har fått med seg Adrian Belew, som kommer rett fra Frank Zappa sitt band. Med er også Simon House på elektrisk fiolin, som kommer rett fra syrerockerne i Hawkwind, og Sean Mayes på tangenter – to britiske musikere.

Les også: Bowies Europa

Bowie i Ekeberghallen

Før Lodger kommer ut i mai 1979 brukte David Bowie store deler av 1978 på en stor verdensturné, hvor han spiller 70 konserter i 12 land. Én million mennesker får med seg Bowie, og han spiller på store arenaer i USA. Den 5. juni 1978 gjester David Bowie Ekeberghallen i Oslo som en del av en større skandinavisk turné, og Bowie er også innom Australia, New Zealand og Japan på en turné som varer fra mars til desember i 1978.

I god Bowietradisjon er ikke dette det eneste David Bowie rekker å gjøre i 1978. Han co-produserer, mikser og spiller tangenter på en live-plate med Iggy Pop, TV Eye Live 77. Han medvirker også som fortellerstemmen på en plateutgivelse av Sergei Prokofievs orkesterverk for barn; Peter og ulven, med musikerne fra The Philadelphia Orchestra.

I august og september 1978 tar han en pause fra turnéen han er midt oppe i og spiller inn Lodger i Mountain Studios i Montreux i Sveits. I oktober 1978 kommer det doble live-albumet Stage også ut. Det er tatt opp i mars og april 1978 i USA på starten av turnéen, som han fortsatt er på da plata kommer ut. Den intense turneringa slutter i Japan i desember 1978.

Ambisiøs pop

I mai 1979 kommer altså Lodger ut. Den er uten intstrumentallåter – i motsetning til de to foregående albumene – og Bowie viser her at han er en ekte popkunstner. Uten noen store hits er Lodger likevel en plate som vokser for hver lytt. Det er et komplekst produsert og arrangert album, hvor Bowie sammen med Eno og produsent Visconti lager tilgjengelig, men kunstnerisk ambisiøs, popmusikk. Det er et produkt av sin tid, som også peker ut en vei framover for andre artister langt inn på 80-tallet.

RCA, plateselskapet David Bowie har kontrakt med, vil gjerne ha flere store nummer én hits fra Bowie, men selv om Lodger selger godt som album, så er det ingen store hits der.

Bowie på sin side begynner å bli lei av maset fra RCA og gir ut gamle out-takes som singler, så RCA kan få noen hits og Bowie kan komme seg raskere ut av kontrakten. Når 1980 innleder neste ti-år har Bowie kun ett album igjen å lage for RCA, men i kveld skal vi høre om David Bowies liv i de siste årene av hans største ti-år: 70-tallet.

Mer: Rockeguden Bowie