Øretelefonene er på plass. Døren inn til studio er lukket, og nå er det bare deg og mikrofonen. Sangen som spiller er ferdig om 3-2-1. Du er på lufta. Hele Norge hører på deg.
Har du et eksponeringsbehov? Liker du å prate hull i hodet på vennene dine? Har du en drøm om å være radiotryne?
Siden P3s første sending i 1993 har mange store pratmakere vært innom kanalen. Men hva gjør egentlig den ultimate radiostjerne?
Den allmektige
I alle bransjer og bedrifter er det alltid en allmektig Gud på toppen. En som bestemmer liv og død, eller i dette tilfellet, om du får være på lufta eller ikke. Hadde livet vært en film hadde personen gått i dress, hatt hjørnekontor og et dødelig blikk.
I det virkelige liv er de allmektige Gudene som oftest ganske hyggelige, i alle fall i Norsk Rikskringkasting. I P3 er redaksjonssjef for humor og underholdning, Vilde Batzer, en av de som bestemmer om du får komme inn i himmelriket, aka. studioet, eller ikke.
– Det jeg ser etter i en programleder er en person som bergtar deg, enten i form av å være morsom, sjarmerende, smart og/eller gjennom å ha evnen til å fortelle historier. Helst alt på en gang. En programleder bør være en person som du blir forelsket i, som du vil være venn med eller som du ler av.
For å bli en god programleder skal du ifølge Vilde ha talent og personlighet, kombinert med knallhard jobbing og evnen til å ta tilbakemeldinger og lære kjapt.
Historiefortellerne
En gjeng som er god på dette med å fortelle historier er Radioresepsjonen. Den delen av sendingen hvor de forteller om dagen sin har etter hvert blitt en favoritt hos mange lyttere.
Ifølge Tore Sagen er radio fortsatt det mediet hvor nepotismen (favorisering av slektninger, ektefelle eller venner) står sterkest. Han kom rett og slett inn i radio-sirkuset ved å ha samme etternavn som en som allerede jobber der. Det er en vei å gå for å bli radiostjerne, en annen er å ha flaks, talent og å trene. Det er i alle fall Tores tips til hvordan å bli den ultimate radiostjerne.
– Det beste med å jobbe i radio er det lave tempoet og den koselige atmosfæren. Det er kort vei fra idè til den kommer på lufta. Fordi du produserer så mye kan du også koste på deg å gjøre en del feil. Folk husker bedre det som var bra enn det som var dårlig. I tillegg så slipper du å pynte deg.
Se: Den store RR dokumentaren
Legenden
I vinter hadde vi her på P3.no en serie om de gode, gamle radiostjernene og de legendariske programmene. Det ble dykket ned i arkivene, og vi fikk et gjensyn med en gamle helter. En av de var programmet Irma 1000, med Kari Slaatsveen og Barbara Jahn i spissen.
Les: Gutter, Irma 1000 er her!
Programmet hadde sin første sending i 1993, og har siden den tid fått kultstatus.
– Mitt beste tips for å bli en god programleder er å være deg selv. Ikke ta på deg en drakt som fort kan ende opp med å bli for trang. Du kan ikke snakke med en tilgjort «Oooooog nå er vi inne fra» radio-stemme i 20 år. Det blir for slitsomt, tipser Kari Slaatsveen.
Hør: Irma 1000 på lufta for første gang
Irma 1000 på lufta for første gang
Hør: Irma 1000s lengstlevende innslag var hørespillet “Aorta”
Irma 1000 – Aorta
Generalen
En annen radiostjerne som har vært med helt siden begynnelsen er Filmpolitiet-general Birger Vestmo. Han har livets skole som utdanning. Hver dag etter skolen var det rett opp på kontoret til nærradioen for å lage mye rart, mye dårlig og litt bra. Det ble på mange måter ungdomstiden hans, og så lenge han fikk spille musikk, prate og ha det morsomt, var han fornøyd.
– Mitt beste tips for å komme inn i radio er å satse. Få foten innenfor i nærradioen din, selv om jeg tror det er vanskeligere å få en slik jobb i dag enn for noen år siden. Utdannelse er også smart. Selv fikk jeg jobb i P3 før jeg kom så langt.
– Du kan lære mye av å høre på radio. Det som tiltrekker meg mest med jobben er at det er gøy, du kan komme opp med en idè og sette den til live med en gang. Du får også umiddelbar respons på det du gjør.
Se: Birges anmeldelse av Bad Teacher.
Tilfeldigheter
Mens andre har drømt om å bli radiostjerne siden barndommen er det andre som bare har bare falt litt tilfeldig inn i det. Ken Wasenius-Nilsen skulle egentlig jobbe i avis, men da han ikke fikk stillingen han hadde søkt på ringte P3-sjefe Tone Donald og hørte om han ville ha jobb i statskanalen.
– Jeg jobbet i studentradioen i Volda, rett og slett fordi det ikke var noe annet å gjøre der. Mitt beste tips er: Dra til Volda! Det er ingenting å gjøre der, så da har du god tid til å lage studentradio. Det kan lønne seg. I dag har jeg jo en av verdens beste jobber.
– Et annet tips er å finne seg en partner som er både smartere og morsommere, for da virker du også smartere og morsommere.
Live Nelvik har hatt lang fartstid i Drillpikene og P3morgen før hun gikk over til TV og «Dama Til». Også hun falt litt tilfeldig inn i radio-sirkuset.
-Det er egentlig litt tilfeldig at jeg havnet inn i radio. Det var ikke sånn at jeg på død og liv måtte jobbe i radio, men Kristine Riis og jeg sendte inn en promo til P3, og endte opp med å få program. Jeg elsker det jeg gjør. Mitt beste tips er å ha det verbale, ordforrådet og kunnskapen i orden.
Hør: Kens siste sending i Banden
Kens siste sending i Banden.
Drømmen
Ken og Live havnet litt tilfeldig inn i radio-sirkuset. Det var derimot ikke tilfeldig at Ronny Brede Aase havnet på lufta. For han var det å få jobbe i radio selve drømmen. Å få være lydsporet til folk sine liv, og å formidle stemning og opplevelser gjennom et fantastisk medium som han selv hadde hørt ivrig på siden han var liten, var rett og slett det han ville gjøre i livet.
– Som ung hadde jeg et brennende ønske om å prøve meg på radio. Da jeg begynte på videregående fikk jeg lov til å lage et ungdomsprogram på lokalradioen. Deretter begynte jeg i studentradioen, og så fikk jeg sommerjobb i NRK Sogn og Fjordane. Der fikk jeg virkelig bryne meg på det å produsere radio, både som programleder og som nyhetsreporter. Mine beste tips er å ha et brennende engasjement for radiomediet, og et stadig ønske om å lære mer.
Av og til blir du lei av å prate, og etter en hektisk arbeidsdag får du av og til lyst til å bare sitte helt i ro, alene, og se på det verste innen reality på TV. Slik føler i alle fall Ronny det noen ganger. Samtidig elsker han jobben.
– Det beste med å jobbe i radio er å ha muligheten til å skape øyeblikk sammen med lytteren. Det høres kanskje pompøst ut, men det handler rett og slett om å formidle følelser.
Hør Live og Ronny i P3morgen:
Feil reporter i P3morgen
10 bud for å bli den ultimate radiostjerne:
– Bli engasjert i studentradio og lokalradio
– Ikke vær redd for å drite deg ut
– Vær åpen for tilbakemeldinger, vær ydmyk for konstruktiv kritikk
– Lag mye radio og lytt mye til radio
– Jobb hardt, tren og ha tålmodighet
– Hiv deg på utfordringer, vær engasjert
– Ha kunnskapen i orden. Når du har kunnskapen er det lettere å kunne tøyse om ting
– Vær deg selv
– Dyrk personlighet. Det er en fin linje mellom å være personlig og å bli for personlig. Finn den
– Ha det verbale og et godt ordforråd i orden