PÅ KINO 7. JUNI 2024: Regissør Christian Petzold («Barbara», «Phoenix», «Transit», «Undine») er helt klart inne på noe i sin nye film, der flammende begjær speiles av en nærliggende skogbrann på den tyske kysten.
Det blir dessverre ikke hett nok i dette trekantdramaet, som etter hvert utvikler seg til å bli både et firkant- og femkant-drama, som er minst én kant for mye.
Det er også litt utfordrende å tro fullt og helt på noen av figurene, som ikke virker å ha den fortrolige relasjonen til hverandre som historien egentlig krever.
«Rød himmel» har flere gode tilløp, og noen stemningsfulle enkeltsekvenser, men griper ikke tak i meg slik den burde, selv om potensialet åpenbart ligger der.
Forstyrrer husfreden
Her møter vi kameratene Leon (Thomas Schubert) og Felix (Langston Uibel), som drar til et avsidesliggende sommerhus som tilhører Felix sin mor.
ANMELDELSE: «Bad Boys: Ride or Die» er morsomt tøys og tull
Der skal forfatteren Leon finpusse sin andre roman, mens fotografen Felix skal ferdigstille porteføljen sin til en søknad til en kunsthøyskole.
Det viser seg imidlertid at moren til Felix allerede har lånt ut huset til Nadja (Paula Beer), noe som forstyrrer husfreden og arbeidsviljen på flere måter, spesielt for Leons del.
I tillegg kommer badevakten Devid (Enno Trebs) og forleggeren Helmut (Matthias Brandt) inn i bildet som kompliserende faktorer, samtidig som en stor skogbrann i området kryper stadig nærmere.
Burde brenne sterkere
Alt ligger til rette for et dampende drama under brennhete omstendigheter, men «Rød himmel» er forbausende forsiktig og konservativ i sine skildringer.
ANMELDELSE: «The Acolyte» har en ubalanse i seriekraften
Leon og Felix skal forestille nære venner, men ser ut til å mangle den innforståtte tryggheten på hverandre som gode kompiser har.
Filmen gir et inntrykk av Leons interesse for Nadja, men Thomas Schubert spiller ham så tafatt at figuren aldri vekker et engasjement (og det er et lite mysterium at han ble nominert til en European Film Award for denne prestasjonen).
Christian Petzolds eget manus lar også være å utnytte den åpenbare muligheten for et betent trekant-drama mellom Leon, Felix og Nadja, i og med at en av dem viser seg å ha andre interesser.
Og når Leons forlegger Helmut kommer inn i bildet, vannes historien ytterligere ut. Dramatikken tar seg imidlertid opp i filmens siste fase, selv om den avhenger av noen ganske tilfeldige sammentreff.
ANMELDELSE: «The New Boy» mister litt av fokuset underveis
Filmen har åpenbart sine tilhengere, siden den vant juryprisen på filmfestivalen i Berlin og ble utropt som fjorårets beste tyske film av hjemlandets kritikere.
Denne anmelder sitter likevel igjen med en følelse av at «Rød himmel» burde fått lov til å brenne enda sterkere.