Under den tredje utgaven av Vill Vill Vest-festivalen i Bergen fikk nye, norske band og artister muligheten til å vise seg frem på tvers av byens konsertsteder mens regnet plasket ute. To av artistene ble også gjort ekstra stas på da Norsk forening for komponister og tekstforfattere (NOPA) delte ut stipend.
Safario og Margrete ble overrasket med hvert sitt låtskriverstipend på 20 000 kroner rett før de gikk på scenen. Dette er første gang stipendet deles ut på Vill Vill Vest. NOPA-stipendet har blitt delt ut på by:Larm-festivalen i Oslo siden 2014.
– Stipendet gis til dyktige låtskrivere som er i startfasen og er ment å bidra til nyskaping. Juryen består av erfarne låtskrivere som ønsker å gi et signal om at «disse skal man følge nøye med på videre», sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, som var med på overrekkelse av stipend og diplom.
En umiddelbar favoritt
Kacper Tratkowski, aka Safario, var den første til å motta stipendet rett før han gikk på scenen på festivalens første dag. Den energiske rapperen var målløs, men takknemlig for anerkjennelsen, og leverte like etter en eksplosiv konsert på NRK P3s Urørt-scene på Det Akademiske Kvarteret.
– Det er fett fordi juryen er musikere fra før av. Det er faktisk artister og flinke folk som digger mine tekster, og da betyr det enda mer, sier Safario. Årets jury besto av Fredrik Saroea fra Datarock, Lasse Lokøy fra Sløtface og jazzartisten Mari Kvien Brunvoll.
Juryens begrunnelse:
Kacper Tratkowski, aka Safario, var en umiddelbar favoritt for alle i juryen. Musikken framstår frisk, leken, variert og er preget av stor kunstnerisk kvalitet og særegenhet. Man finner også en rå og upolert dimensjon i hans musikk som biter i øret og som krever en annen form for oppmerksomhet som man kanskje ikke alltid er villig til å gi fra seg. Tratkowskis egenartede komposisjonsstil og smakfulle produksjon skiller seg ut i norsk sammenheng. Safario vil uten tvil betone norsk musikk i tiden fremover.
Safario produserer også sine egne låter i tillegg til låtskriving og rapping, og har på kort tid gjort seg bemerket som en dyktig liveartist. Han har spilt flere utsolgte konserter og i desember i fjor varmet han opp for Arif og Unge Ferrari i Oslo Spektrum. Å spille live koster penger, og det er nettopp det Safario har tenkt til å bruke stipendet fra NOPA på.
– Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke pengene på enda, men det blir nok reising og nytt utstyr, sier han.
Les mer: – Hvis det er dette man vil, så fuck alle andre
– Vil prege norsk musikks fremtid
Margrete Skretting Bergset entret også scenen på Vill Vill Vest med en litt tykkere lommebok før hun leverte en konsert som holdt på oppmerksomheten til de fremmøtte fra start til slutt.
– Det var veldig digg å få den nyheten rett før jeg gikk på scenen, for da har man liksom allerede oppnådd noe. Det føles helt surrealistisk og veldig gøy! Jeg er litt i sjokk. Det var så sjukt mange nominerte, og så vant jeg, det forventet jeg ikke, sier Margrete.
Juryens begrunnelse:
Margrete får stipendet for sin sterke låtskriverteft. Hun er modig og tydelig i sine melodiske valg, hennes uventa akkordprogresjoner og vendinger er forfriskende. Margrete er ung, men er allerede en dyktig håndverker innenfor arrangement og produksjon. Vi synes hennes potensiale som låtskriver er stort, og ser for oss at hun kan gå i mange spennende retninger i fremtida. Vi er overbeviste om at hun vil prege norsk musikks fremtid og ser frem til å høre mer fra henne.
Det var spesielt debutlåta «Teen» fra 2017 som gjorde seg bemerket hos juryen med sin poetiske dybde. Låta tok også Margrete hele veien til semifinalen i årets Urørt-konkurranse.
– Det føles veldig godt, for da veit du at du er inne på noe og at det ikke bare er inne i ditt eget hode. Det er ikke lett å vite hva andre tenker når du har laget en låt du synes er bra selv, sier hun.
– Jeg har lyst til å bruke pengene på å gi ut mer musikk. Akkurat nå jobber jeg med en ny singel, men jeg får se hvor veien går. Jeg har lyst til å gi ut en EP, og et album en gang.